שבוע האירוויזיון נפתח אתמול רשמית במאלמו בשטיח הטורקיז המסורתי, אבל עדן גולן וישראל לא היו שם הפעם. המשלחת הישראלית בחרה לא לקחת חלק באירוע הנוצץ של האירוויזיון ואיגוד השידור האירופי בגלל ערב יום השואה - והגיעה לטקס זיכרון מרגש בבית כנסת במאלמו, כשגולן גם הדליקה את אחד מהנרות לזכר הקהילות היהודיות שנספו בשואה.
עדן גולן בטקס יום הזיכרון לשואה במאלמו
(באדיבות כאן)
אירוע השטיח הטורקיז של האירוויזיון נחשב לאחד משיאי התחרות ולמפגש הראשוני בין צוותי התקשורת מעשרות מדינות למשתתפים, ותורם כמובן ליחסי הציבור של האמנים, לצד חשיפה לשירים המתמודדים. גולן החליטה לדלג על ההזדמנות לדבר על "הוריקן" למרות שמבחינת לוחות הזמנים המשלחת הישראלית הייתה יכולה להשתתף באירוע ומשם להמשיך לטקס יום הזיכרון. גם הנסיבות הביטחוניות עשו את שלהן וסגרו הרמטית על האפשרות כי המשלחת הישראלית תשתתף בשטיח הטורקיז. "היום, ערב יום השואה, הדלקנו נר לזכר ששת המיליונים בני עמנו שנרצחו - ונזכיר לעולם ש-Never again זה עכשיו", הסבירה הזמרת הישראלית.
משתתפי הטקס הקדישו דקת דומייה לנספים ואחרי הדלקת הנרות ותפילת אל מלא רחמים, שרו יחד במגוון שפות את שיר הפרטיזנים וסיימו בהמנון הלאומי, "התקווה", שהתקבל במחיאות כפיים נרגשות של המשתתפים ולא בשקט המאפיין את טקסי הזיכרון. ראש המשלחת הישראלית לאירוויזיון מטעם כאן, שרון דריקס, נשאה דברים מרגשים בעברית כבת למשפחה של ניצולי שואה, שחלקה ברח מזוועות השואה בברלין לשבדיה וחלקה לישראל. "יש לנו את הזכות לציין את יום השואה במאלמו בקהילה היהודית", אמרה דריקס, "והשנה יש ליום הזה משמעות מיוחדת. כולנו מבינים את החשיבות העצומה של לזכור ולא לשכוח. אנחנו לא יכולים להתעלם מההווה, מהעובדה שיש חטופים בעזה שצריך לשמוע את זעקתם".
1 צפייה בגלריה
עדן גולן בטקס יום הזיכרון לשואה במאלמו
עדן גולן בטקס יום הזיכרון לשואה במאלמו
עדן גולן בטקס יום הזיכרון לשואה במאלמו
(צילום: באדיבות כאן)
בינתיים לא נראה שמאלמו חוגגת ממש את האירוויזיון, אולי כי זה היה יום ראשון ואולי כי גם אירועי המלחמה בישראל הופכים את התחרות לכבדה ומאובטחת יותר מבעבר, בוודאי כשמדובר במשלחת הישראלית. עדן גולן זוכה לאבטחה של מנהיגה בכירה לאחר איומים מפורשים על חייה. שיירות אבטחה מאוד מוקפדות מלוות את גולן ואת המשלחת הישראלית ממש לכל מקום, כשאין שום פשרות ופרצופים לא מוכרים וללא אישור מתבקשים מהר מאוד לעזוב את המקום. אם בשנה שעברה הסתובבה נועה קירל בליברפול כשהיא מחובקת על ידי המעריצים, גולן רואה בעיקר את הרכב המאובטח של השב"כ מבפנים עד עכשיו.
אנשי המשלחת, למשל, התבקשו כחלק מהוראות הביטחון לא להעלות תמונות לרשתות החברתיות בזמן אמת, כדי לא לחשוף את מיקומם. גם מיקום טקס יום השואה, למשל, נשמר בחשאיות סמוך למקום האירוע והרחובות נסגרו מראש. בינתיים לא נרשמו תקריות מיוחדות, אבל בסביבת המשלחת לוקחים בחשבון אפשרות להסלמה מצד גורמים פרו-פלסטינים ערב חצי הגמר הראשון, שיתקיים מחר (ג'). גולן תשתתף בחצי הגמר השני, ביום ה', ולפי התגובות לחזרות הראשונות שלה כאן, היא אמורה לדלג בקלילות לגמר במוצאי שבת.