האכזריות של המקצוע, הבדידות על הבמה, היעדר הנשים בתחום ואהבת הקהל - שבועות ספורים לפני התקרית שבמהלכה אסי כהן עזב את הבמה במהלך הופעתו בשל תלונות מהקהל, התוכנית "מחוץ לפריים" ב-ynet radio עם רן בוקר נכנסה אל מאחורי הקלעים של עולם הסטנד-אפ בישראל. האזינו לתוכנית המלאה.
אחד מהאנשים החשובים בעולם הסטנד-אפ בישראל כיום הוא הקומיקאי רועי לוי שמחזיק בבעלות מועדון הקאמל קומדי קלאב, שמשמש חממה לסטנדאפיסטים וסטנדאפיסטיות צעירים לדריסת רגל ראשונה בעולם הזה. מאז שהפך לבעלים, לפני כשני עשורים, הוא הוריד הילוך מהקריירה האישית שלו למען ניהול המועדון, משום שהסטנד-אפ הציל את חייו, כך הוא מעיד.
1 צפייה בגלריה
רועי לוי ורותם אבוהב
רועי לוי ורותם אבוהב
"קהל שתול בהופעת סטנד-אפ זו רמאות". רועי לוי ורותם אבוהב
(צילום: אוהד רומנו, טל שחר)
"הייתי ילד בן 16 שזרקו אותו מכל המסגרות, הגיע למועדון סטנד-אפ ואמרו לו 'שתדע לך שלא רק שאתה בסדר, יש לך יתרון. כל מה שאמרו לך שבעייתי אצלך - זה מה שטוב בך'. והצילו את חיי", סיפר לוי בפתיחות, "אז אני ברומנטיקה, עדיין דואג שיהיה מקום פתוח למקרה שיש ילד בן 16 שמקבל בעיטה מהמסגרת ויכול להגיע אלינו".
לוי התייחס לאחת הסוגיות המסקרנות בעולם הסטנד-אפ - האלתורים, אמיתיים או מבוימים עם אנשים שתולים בקהל. גורמים בכירים בתחום אמרו ל-ynet כי בחלק גדול מהופעות הסטנד-אפ, במיוחד אלו שמצולמות לטלוויזיה, אכן נשתלים אנשים למען הצלחת האלתורים, ולכן הם למעשה מוכנים מראש.
"זה מזעזע לדעתי", אמר לוי והוסיף, "יש פה גם וגם. מצד אחד, מדובר ברמת הונאה. מצד שני, אנחנו עוסקים בבידור אז יש כאלה יגידו לך 'שמע, אם זה מצחיק - הקהל קיבל את הסחורה והכול בסדר".
והתפיסה שלך אומרת שזו הונאה. "חד משמעית. זה כמו קוסם ששותל בקהל אנשים. זו רמאות".
הופעות שלך צולמו לטלוויזיה, לא שתלת אף פעם אנשים בקהל? "מה פתאום. אני מעדיף שתתרסק לי הופעה ולא לשתול אנשים".
בתוכנית התראיינה גם אחת הסטנדאפיסטיות המצליחות בשנים האחרונות, רותם אבוהב, שפתחה לראשונה, אחרי עשר שנים בסטנד-אפ, מופע בהיכל התרבות בתל אביב (שייערך ב-10 בינואר). אבוהב דיברה בין היתר על המחסור בנשים בתחום הזה והדגישה את חשיבות העניין. היא אף שיתפה על אכזריות המקצוע ואיך בתחילת דרכה סיימה הופעה כשהיא בוכה ומקיאה את נשמתה.
"אין סטנדאפיסט שתשאל אותו, ולא עבר דברים זוועה בתחילת הדרך. בהופעה הראשונה שבדקתי חומרים לבד בקאמל קומדי קלאב, באתי לשבע דקות כזה. הייתי בלחץ, הברכיים רעדו והקול שלי נשבר. אנשים קולטים את זה, ובאתי בתור מישהי מוכרת, לא אנונימית. זה הרבה יותר קשה, זה מלחיץ, הזעתי. לא הכול עבד, מתוך שבע דקות רק פאנץ' אחד עבד. ואז ירדתי מהבמה הקאתי את נשמתי, חזרתי הביתה בוכה ואמרתי לבעלי 'זה לא בשבילי הדבר הזה'. ובבוקר למחרת קמתי ואמרתי 'אנסה גם שבוע הבא'. ברגע שאמרתי את זה, והלכתי עוד פעם לתופת הזאת, אמרתי בראש - 'יהיה לך מופע'. כי אם אתה חוזר לזה זה אומר שאתה יכול לעמוד בזה עוד פעם".
לתוכנית התראיינו גם סוכן האמנים רועי הולנדר, שמתמחה בסטנד-אפ והסביר כיצד בונים קריירה בתחום, וגם ראש מנהל התרבות בבאר שבע, יאיר נגיד, שמדבר על הקושי להוציא סטנדאפיסטים מהמרכז שהיה קיים בעבר, לעומת ריבוי הופעות הסטנד-אפ בבירת הנגב כיום.
בכל יום חמישי בשעה 12:00 ב-ynet radio - רן בוקר עם כל מה שלא בוער לתקשורת הישראלית לסקר.
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים
פורסם לראשונה: 08:22, 05.11.22