ראש העיר רמת גן, כרמל שאמה הכהן, מבקש להסיר יצירה המוצגת במוזיאון לאמנות ברמת גן, שרק השבוע נפתח למבקרים לאחר שיפוץ. בפוסט שפרסם בפייסבוק היום (שבת), שאל שאמה הכהן את הגולשים האם להסיר או להשאיר את היצירה במוזיאון והוסיף תמונה שלה. "עמדתי מוצקה, אך סגני רועי ברזילי המכהן גם כיו"ר המוזיאון מתנגד לכך", כתב בפוסט.
היצירה המדוברת שייכת לאמן דוד ריב, ובה מופיע הכיתוב "ירושלים של זהב ירושלים של חרא", לצד תמונות גברים חרדיים בשחור לבן. היא לא חלק מהתערוכה המרכזית, אלא מוצגת בחדר צדדי שאמור לאכלס את אוסף המוזיאון וכרגע מכיל יצירות שחלקן שייכות לו וחלקן לא.
2 צפייה בגלריה
יצירתו של דוד ריב
יצירתו של דוד ריב
יצירתו של דוד ריב
(באדיבות האמן)
לטענת שאמה הכהן היצירה חוצה את הגבול שבין ביקורת לגיטימית לבוטות משסה. עוד כתב כי מבקרים במוזיאון שנכחו באירוע הפתיחה הפסיקו את ביקורם במוזיאון בשל היצירה: "חופש הביטוי הוא נשמת אפנו עד שהוא מאיים להפוך לחופש השיסוי והביזוי בטח היכן שהוא מתחיל לקבל ארומה של גזענות. ירושלים היא סמל ובלב של כל יהודי וקדושה לכל הדתות", כתב. "ר"ג לא בנתה מוזיאון בסכום עתק ולא תסבסד אותו כל שנה בכדי שילדיה ואחרים יחשפו לשפת ביבים". לטענתו באם לא יינתן לו נימוק משכנע, היצירה תוסר מחר מהמוזיאון.
סגן ראש העיר, רועי ברזילי הגיב לפוסט והסביר מדוע לדעתו יש להשאיר את היצירה בתערוכה ובמוזיאון. "האיש שיצר את התמונה הזו הוא דוד ריב, אחד האומנים המוכרים שפועלים היום. האמירות שלו ידועות ומוכרות. הוא יוצר על יסוד דימויים מן המציאות הפוליטית. גם העבודה הזו היא בעלת מסר חשוב ועצם הוויכוח שנוצר בשאלת היצירה הזו מעיד עד כמה לתוכן שמבקשת התערוכה להציג יש קשר ישיר לשאלת מה ראוי או לא להיות במוזיאון", כתב ברזילי.
2 צפייה בגלריה
הפוסט של כרמל שאמה הכהן מתוך פייסבוק
הפוסט של כרמל שאמה הכהן מתוך פייסבוק
הפוסט של כרמל שאמה הכהן מתוך פייסבוק
(צילום מסך)
דוד ריב הוא אמן מוכר וידוע המרבה לעסוק בנושאים פוליטיים ביצירתו. היצירה המדוברת אינה היצירה היחידה שלו המוצגת במוזיאון בימים אלו כמוה גם סדרת ציורים בעקבות הרצח של שגריר רוסיה אנדריי קרלוב בגלריה לאמנות באנקרה שבטורקיה.
מכרמל שאמה הכהן נמסר: "זכותו של סגני לחשוב לפי מיטב שיפוטו ומצפונו אך רוב מוחלט של חברי מועצת העיר ושל התושבים ובהם ראש העיר חושבים שמדובר ביצירה קיצונית פוגענית שמביישת את העיר תוך שהיא פוגעת ברגשות של רבים ומבזה מקומות קדושים ומגזרים שלמים על סף הגזענות. אם היצירה הזו היתה במוזיאון בפולין או בגרמניה כל העולם היהודי ומדינת ישראל היו זועקים ובצדק שמדובר בגזענות ובאנטישמיות. רק לחשוב אם במקום חרדי היה שם ערבי מוסלמי מה היתה תגובת אלה שדעתם נוחה עם ביזויים של אחינו החרדים המושווים ביצירה לצואה. היצירה תוסר כבר מחר יחד עם שאר יצירותיו של האמן שבחר לאיים עלינו שאם נעז להסיר את היצירה יבקש להסיר את כל יצירותיו".
סגן ראש העיר, רועי ברזילי מסר: "אני חושב שראש העיר שוגה בהחלטתו. אין מקום למעורבות של פולטיקאים ואנשי ממסד בחופש האמנותי שמוענק למוזיאון. המוזיאון מטבעו הוא זירה שבה מתקיים שיח רדיקלי. אבל צריך לזכור שהאמנות והתרבות בכל הציווליזציות היו כח מניע לשינוי גישה ולתפיסות עולם חדשות בספרה החברתית, התרבותית והפוליטית. יש מקום מאוד מצומצם להגביל את חופש הביטוי ואולם היצירה הזאת מקוממת ככל שתהיה, לטעמי אינה מתקרבת לאותו גבול. ירושלים היא אינה בקונצנזוס ויש מחלוקות רבות ביחס אליה ובמובן זה ירושלים היא לא ירושלים של זהב בדיוק כמו שהיא לא ירושלים של חרא וראוי שיתקיים שיח וביקורת האם ירושלים עדיין משקפת את אותם אידיאלים חשובים עליהם חלם עם ישראל ולא לקחת את הגישה הזאת כמובנת מאליה".
ממוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית לא נמסרה תגובה.