שיא של ארבעה חודשים במספר המאומתים ובשיעור החיוביים: שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיע הבוקר (שלישי) לאולפן ynet ברקע נתוני התחלואה המדאיגים של היממה האחרונה עליהם עדכן משרד הבריאות. אתמול אובחנו קרוב ל-1,400 מאומתים לנגיף הקורונה. "לדבר על סגר זה היפותטי. אני לא אוהב סתם להפחיד את הציבור. מצד שני אנחנו גם לא נפקיר את הציבור כמו כל מיני מדינות אחרות שמורות על הורדת מסכה, ואומרים לא נבדוק בכלל, ואין קורונה", אמר הורוביץ בריאיון.
לפי נתוני משרד הבריאות, 1,372 בני אדם אובחנו אתמול לקורונה בישראל. שיעור החיוביים עמד על 1.86%. בישראל ישנם 126 חולים שמאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, מתוכם 62 בני אדם שמצבם מוגדר קשה, בהם 10 מונשמים. מחצות אומתו לקורונה עוד 270 בני אדם. הפעם האחרונה שמספר המאומתים היומי היה גבוה מ-1,400 ושיעור החיוביים היה גבוה מ-2% הייתה באמצע חודש מרץ.
11 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ באולפן ynet
ניצן הורוביץ באולפן ynet
שר הבריאות הורוביץ באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
11 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואה
"לא נסגור את נתב"ג". העומסים בנמל התעופה, הבוקר
(צילום: בראל אפרים)
11 צפייה בגלריה
תורים לבידקות קורונה ברחבי הארץ
תורים לבידקות קורונה ברחבי הארץ
תורים ארוכים לבדיקות קורונה ברחבי הארץ. השבוע
(צילום: גיל יוחנן, בראל אפרים, אורי דוידוביץ', אביהו שפירא)
על אף הנתונים הגבוהים הורוביץ הבהיר: "אנחנו לא נסגור את נתב"ג, אנחנו לא רוצים לסגור את נתב"ג, ולא רוצים לגרום פגיעה גדולה מדי בתיירות ובתעופה". שר הבריאות הדגיש שבישיבת הקבינט הקרובה ידונו השרים בעדכון רשימת המדינות האסורות, ואמר כי "הכוונה היא שכל מי שחוזר מחו"ל יהיה בבידוד לתקופה מסוימת. אני חושב ששדה התעופה היחיד של ישראל צריך להישאר פתוח. יחד עם זאת, טיסות לחו"ל בתקופה הזו זה לא דבר מומלץ".
שר הבריאות העביר ביקורת על הממשלה שהוא עצמו חבר בה וטען: "גם לי יש ביקורת כלפיה - אין מספיק אכיפה". הוא הרחיב: "אני חושב שהאכיפה איננה מספיקה. אני אומר את זה, הנה. אני רוצה שתהיה יותר אכיפה. אני גם רוצה שהציבור יפנים ויבין את העניין הזה. זה דבר שמאפשר לכל עסק לפעול, לכל פעילות להתקיים. מה זה לשים מסכה? זה כלום ושום דבר. אם האלטרנטיבה למסכה הזאת זה לסגור פעילות - חבל".
11 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
אכיפת הנחיות בנתב"ג
(צילום: אבי חי)
11 צפייה בגלריה
באוטובוסים בתל אביב
באוטובוסים בתל אביב
"אין מספיק אכיפה, מה הבעיה לשים מסכה?". אתמול בתחבורה הציבורית
(צילום: נדב אבס, מוטי קמחי)
הוא ניסה להסביר את ההיגיון מאחורי קבלת ההחלטות: "אנחנו צריכים לנהוג באחריות, אבל אחריות היא לשני הצדדים. גם כלפי מספר החולים כדי שלא תהיה פה התפרצות יותר מדי גדולה אבל גם כלפי שגרת החיים והעסקים והלימודים והעבודה ושלא תהיה פה אבטלה, ושעסקים שרק עכשיו התחילו, תרבות למשל, מסעדות, ספורט, דברים של קיץ, של ילדים שהיו שנה בבית, אנחנו לא יכולים לסגור אותם בצורה כזו".
השר ציין כי בישיבת הקורונה הקרובה ידונו השרים גם בנושא פעילות האירועים, אך הבהיר: "אני לא אומר הגבלות, אני אומר: בדיקות". לדבריו, חובת עטיית מסכות בחוץ "כרגע לא על הפרק".

הורוביץ טען כי הממשלה הנוכחית מטפלת בבעיות ככל שאלה עולות: "בהתחלה אמרו שיש תורים בנתב"ג לבדיקות, עכשיו אין תורים בנתב"ג, חיסלנו את העניין. עכשיו הבדיקות ברחבי הארץ, בגלל שיש הרבה יותר אנשים שבאים להיבדק, אז היה שלשום עומס גדול, פתרנו את הבעיה, פתחנו המון עמדות חדשות ולא יהיו תורים".
בנוגע לפתיחת עמדות של בדיקות מהירות בפריסה ארצית אמר הורוביץ כי "אני חושב שכבר משבוע הבא יהיו עמדות כאלה בכל הארץ. לדעתי בשיתוף מד"א, וזה יקרה מיד. יש לנו עניין של תיקצוב של הדבר הזה אבל זהו, זה ייפתר, זה נפתר. אני לא מבין, באמת, כשר בריאות שעכשיו אני בתוך העניין, למה עד עכשיו זה לא קרה".
- למה אתם לא מחזירים את התו הירוק? "אנחנו דנים, אנחנו רוצים, לא דורשים. מחר נכנס לתוקף מתווה 'התו השמח' שיאפשר קיום אירועים".
11 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
"רוצים להחזיר את התו הירוק, לא דורשים - אלא דנים"
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
כלה חתונה אילוסטרציה
כלה חתונה אילוסטרציה
"לא חסיד של שליחת שוטרים לכל מקום. האחריות היא קודם כל של בעל האולם"
(צילום: shutterstock)
- נראה שוטרים או פקחים בכניסה לאולמות? "אני לא חסיד גדול של בכל מקום לשלוח שוטר. צריך גם שאנשים יבינו. האחריות היא קודם כל על בעל האולם, לבדוק שמי שנכנס הוא מחוסן. אין לי שוטרים, וזה לא אני, זה השר לביטחון הפנים שאחראי על האכיפה של כל הסיפור הזה, אין שוטרים לשלוח לכל אולם ולכל שמחה. אם נדע שיש איזושהי הפרה אנחנו בהחלט נטפל וגם ניתן קנס, אבל אני קורא לאנשים גם, ההנחיות האלה לא נועדו סתם להטריד את הציבור, נועדו להגן עליו. אנחנו לא סוגרים את האולמות, אנחנו לא מגבילים אירועים או מגבילים תפוסה. הפעילות היא חופשית".
- אתה מרגיש שאתה מצליח להשתלט על הדברים? פעם אחר פעם ההמלצות שלך ושל גורמי המקצוע לא עוברות "יש דבר שנקרא דמוקרטיה. זה שבעבר הממשלה הקודמת דרסה את זה, והיה פה אחד שחשב שהוא מלך העולם ועשה כל מה שהוא רוצה, בין אם זה טוב או לא בטוב, והכל למען האינטרסים המשפחתיים והמשפטיים שלו, זה לא המצב היום".
הוא ציין: "הממשלה הזאת מכהנת קצת יותר מחודש, אני חושב 95% ממה שאנחנו קידמנו כבר קורה. לעומת זאת, הרבה דברים שדיברו עליהם בממשלה הקודמת, למשל נתב"ג, עד שלא באנו וקבענו איסור ואכיפה על מדינות מסוכנות, אנשים טסו חופשי, נגיד לרוסיה. נסעו, חזרו, אף אחד לא נתן שום קנסות, אף אחד לא פיקח. בא בן אדם עם כרטיס לרוסיה, עלה על המטוס. אנחנו לא מאפשרים זאת בפועל".

"יש חיסונים, כשתהיה המלצה רפואית ניתן את הבוסטר"

הורוביץ התייחס לביקורת שמגיעה מכיוונו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בנוגע לאספקת החיסונים לישראל והבהיר: "זו סתם דמגוגיה מטופשת. יש מלאי חיסונים רב. יש לנו מאות אלפי חיסונים ברגע זה על המדף. כל מי שרוצה יכול לבוא ולהתחסן".
11 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
"רק כשתהיה המלצה רפואית חד-משמעית". מתחסנים במנה השלישית לקורונה
(צילום: AFP)
הוא סירב להעריך מתי ישראלים יוכלו לקבל את מנת הדחף השלישית - הבוסטר - וציין: "זה לא עניין של הערכה אלא של החלטה. רק כשתהיה המלצה רפואית חד-משמעית נעשה את זה - לא לפני".
"אנחנו בדרך כלל גם רוצים לעשות את זה בתיאום עם מה שקורה בעולם, אבל היות ואנחנו ראשונים, אנחנו המדינה עם שיעור ההתחסנות הכי גבוה בעולם, אז גם חלק מהדברים אנחנו בוחנים לפי מה שקורה פה. אבל זה נורא חשוב לי, כי הציבור חייב לדעת שסיפור החיסונים הוא אמין ואנחנו עומדים על זה. זה הכל מדעי ורפואי במאה אחוז".

"שנת הלימודים תיפתח, ילמדו 100%. לא הייתה סולחה עם שאשא-ביטון כי לא היה 'פאודה'"

אחד האתגרים הניצבים בפני הממשלה שהושבעה לקראת סוף שנת הלימודים האחרונה, היא פתיחת שנת הלימודים הקרובה. בריאיון הבטיח הורוביץ כי שנת הלימודים תיפתח בזמן: "ילמדו 100%". הוא התייחס גם כאן לביקורת מהאופוזיציה: "זה מצחיק. מערכת החינוך בישראל בשנה שעברה הייתה סגורה הכי הרבה זמן מכל המדינות המפותחות בעולם. אנחנו לא נגיע לזה בשום אופן".
11 צפייה בגלריה
"לא הייתה סולחה כי לא היה 'פאודה'". שאשא-ביטון ואלרעי-פרייס
"לא הייתה סולחה כי לא היה 'פאודה'". שאשא-ביטון ואלרעי-פרייס
"לא הייתה סולחה כי לא היה 'פאודה'". שאשא-ביטון ואלרעי-פרייס
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
שר הבריאות ציין כי אתמול ישב יחד עם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון לאחר שב"ידיעות אחרונות" נחשף שזו דרשה את פיטורי ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס. הורוביץ טען: "לא הייתה סולחה, כי מקודם לא היה 'פאודה'. ישבתי איתה ודיברנו על פתיחת שנת הלימודים, והיחסים בינינו טובים ואנחנו מתואמים בעניין הזה. אי-אפשר שבממשלה שר הבריאות ושרת החינוך יריבו אחד עם השנייה. לא עשינו את זה קודם וגם לא נעשה את זה עכשיו".
הוא ציין: "אנחנו נעשה הכל כדי ששנת הלימודים תיפתח כסדרה. אני חושב שהדגש יהיה בעיקר על בדיקות, ואנחנו צריכים לוודא גם שזה יהיה אמין, אבל זה בגדול הכיוון".
11 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
תלמידים יעברו בדיקה בבתי הספר? "לא אמרתי כל יום"
(צילום: מוטי קמחי)
- אתה מעלה בדעתך סיטואציה שבמסגרתה תלמידים, שני מיליון, כל בוקר קמים מצחצחים שיניים ועושים בדיקה? "לא אמרתי כל יום. קודם כל, אם הם מצחצחים שיניים, אז זה כבר טוב. אז הנה זה פעולה שכל בן אדם עושה בבוקר. היא לוקחת דקה, שתיים. אתן לך דוגמא מדבר אחר. כשאתה נכנס נגיד לקניון או תיאטרון, מסתכלים לך בתיק. פעם זה לא היה. למה עושים את זה? כי יש חשש מבעיה ביטחונית. זה דבר שבשגרה שאתה בכלל לא חושב עליו. יכול להיות, ושוב, נראה לי שאנחנו צועדים לעולמות האלה, שבכניסה למוסדות, בכניסה ללימודים, כן, יהיה צורך להציג בדיקה".
הורוביץ לא ידע להגיד מה תהיה תדירות הבדיקות. "אני לא רוצה להגיד דברים שעדיין לא נקבעו. אנחנו בודקים את המודל הנכון איך לעשות את זה כדי לאפשר לימודים", אמר.

יו"ר מרצ נגד בן אנד ג'ריס: "קונה לפעמים מוצרים מההתנחלויות"

ניצן הורוביץ, בין היתר יו"ר מרצ, התייחס לסערה סביב הודעת בן אנד ג'ריס שתפסיק למכור את הגלידות שלה בהתנחלויות והפתיע בתשובתו: "אני נגד החרמות. לגבי ההתנחלויות, וזה בלי קשר לעניין של בן אנד ג'ריס, העמדות שלי ידועות. אני לא חושב שזה צעד יעיל".
11 צפייה בגלריה
גלידה בן אנד ג'ריס
גלידה בן אנד ג'ריס
"נגד החרמות, גם קונה מההתנחלויות לפעמים". גלידת בן אנד ג'ריס
(צילום: AFP)
"אני חושב שמה שצריך זה לא רק תמיד להיות במגננה מול כל מיני גורמים כאלה שפועלים ומחרימים, אלא ישראל צריכה לקחת את היוזמה, להתחיל תהליך מדיני ואז כל הדברים האלה שאתם שומעים, החרמות, גינויים, כל הדברים האלה ייעלמו מאליהם".
הורוביץ טען בריאיון: "לפעמים יוצא לי גם לקנות מוצרים שמיוצרים בהתנחלויות. לא שאני במיוחד מסתכל וכו'. אני אבל אומר שהפיתרון והדיון הוא לא צריך להיות ברמות האלה בכלל. הוא צריך להיות ברמה מדינית כדי לפתור את הבעיה מהיסוד, כי אם לא נעשה את זה, כל הזמן ניתקל בטענות האלה, בקמפיינים האלה, בניסיונות להחרים. אנחנו צריכים לקחת את היוזמה ולהביא כאן תהליך מדיני ואז כל הדברים האלה, אתם תראו, פשוט לא יהיו קיימים".
פורסם לראשונה: 08:20, 20.07.21