עולם התרבות המקומי מתחיל להראות סימני התאוששות: פסטיבל דוקאביב, שנדחה מחודש מאי לספטמבר בשל נגיף הקורונה, פרסם היום (ב') את הסרטים הישראליים שישתתפו בתחרויות השונות. זוהי תהיה מהדורתו ה-22 של הפסטיבל הוותיק, שיתקיים בין ה-3 ל-12 בספטמבר בסינמטק תל אביב וברחבי העיר בהתאם להנחיות, כשבמקביל הוא גם יפעיל מהדורה מקוונת.
השנה יתחרו 16 סרטים בתחרות הישראלית. בין הסרטים המסקרנים יוקרן סרטו החדש של דרור מורה, "הגורם האנושי", שעוסק בתהליך השלום מנקודת מבטם של המתווכחים האמריקניים תוך שימוש בקטעים מהארכיון הפרטי של ביל קלינטון. הסרט כבר זכה לכבוד כאשר התקבל לפסטיבל טלורייד היוקרתי בספטמבר האחרון. כזכור, הבמאי עורר בעבר סערה עם סרטו "שומרי הסף" שהיה מועמד לאוסקר ב-2013.
3 צפייה בגלריה
מתוך "הגורם האנושי"
מתוך "הגורם האנושי"
מתוך "הגורם האנושי"
(צילום: הספרייה הנשיאותית של וויליאם ג'. קלינטון)
עוד בתחרות: סרטה של יעל אבקסיס,"אמא מלכה", על אימה הזמרת ריימונד אבקסיס; "גשם בעיניים", סרטו של רון עומר על אימו, הסופרת הנערצת דבורה עומר; ו"ארבע אמהות" של רפאל לוין ודנה קידר שכמובן עוסק באמהות אחרות לגמרי - מקימות התנועה הפוליטית "ארבע אמהות".
סרטים נוספים שוודאי יעשו כותרות הם "אולמרט" של רוני אבולעפיה על ראש הממשלה לשעבר; "רוקפור: מכונת הזמן" של גד אייזן על להקת הרוק המיתולוגית; "הלובי" של מור לושי שמעניק הצצה אל הלובי היהודי בארה"ב ו"המקצוע: נביא" של יואב שמיר על מנהיגה של דת החוצנים הגדולה בעולם.
3 צפייה בגלריה
מתוך "גשם בעיניים"
מתוך "גשם בעיניים"
מתוך "גשם בעיניים", סרט על דברה עומר
(צילום: דן הדני)
בנוסף ישתתפו בתחרות השנה גם סרטי דוקו אישיים העוסקים במתעדים עצמם. כך למשל "ואני הייתי שם" של ערן פז שמתעמת עם עברו הצבאי; "אין סנטימנטים" של ארתור רברמוב שמציג סיפור משפחתי על הגירה, פטריאכליות ותקווה ו"ילדות", סרטה של שירלי ברקוביץ' העוסק בזהות ונקמה.
הסרטים שחותמים את הרשימה הם "עד סוף העולם" של מאיה זינשטיין, החושף את הברית השנויה במחלוקת בין הנוצרים האוונגליסטים לישראל; "אהבה זאת לא הייתה" של מאיה צרפתי על סיפור אהבה טרגי בין אסירה באושוויץ לקצין אס אס; "שלושה יוסי" של צמד היוצרים יעל קיפר ורונן זרצקי, על מסע חברתי בזמן ועל גורלן של משפחות חסרות בית ביפו; "שיר ערש לעמק" על הצייר אלי שמיר שיצר הבמאי בן שני ו"מלחמתה של רעיה סיניצינה" של יפים גרבוי, סיפור החברות בין במאי צעיר לגיבורת מלחמה סובייטית בת 94.
3 צפייה בגלריה
מתוך "אולמרט"
מתוך "אולמרט"
מתוך "אולמרט"
(צילום: אבנר שחף)
עוד יוקרנו בפסטיבל במסגרות השונות: "עוד יום בגן עדן" של תומר חלפון, סרט המהרהר בזכותו הבסיסית של אדם לעמוד לגורלו - לחיות או לחדול; "גיבורות" של מיכל ורשאי ארלוק, קומדיה דרמטית על שתי אמהות תל אביביות וקבוצת כדורשת; ו"רצח בקולנוע צפון" של אבידע ליבני, על הגורלות שהצטלבו בגלל שני קליעי אקדח שנורו בתור לסרט ב-1957.
בתחרות עומק שדה יתחרה "קודה לקפיטן" של קרן אלכסנדרוני על רב-חובל שיוצא להפלגה אחרונה בסירה שבנה במו ידיו ו"טיונינג" של אילן יגודה על מפגש רב-תרבותי בתחנת רכבת שבה מוצב פסנתר. בתחרות המאסטרים יוקרנו "יידיש" של נורית אביב על תחייתה של שירת האוונגרד שנכתבה ביידיש בין שתי מלחמות העולם, והפרויקט התיעודי "לבנון - גבולות הדם" של דוקי דרור.