פסטיבל הקולנוע החברתי בעיר לוד יפתח ביום ראשון הקרוב בפעם החמישית, ובמהלכו יוקרנו עשרות סרטים בנושאים חברתיים. מי שעומד מאחורי היוזמה הם שני קולנוענים שגדלו בעיר, ליאור בניסטי ואבישי צגהון. "לפני חמש שנים דיברנו על צעירים ועל לוד ועל מה יכול להיות טוב לעיר הזאת", מספר בניסטי, "התחלנו לרוץ עם הקונספט והשגנו צוות של מתנדבים. עד היום הפסטיבל מורכב ממתנדבים". מה שהתחיל כאירוע קטן בעיר גדל מאז בכל שנה, ולדברי המארגנים, בשנה שעברה הגיעו כ-5,000 צופים להקרנות השונות.
4 צפייה בגלריה
פסטיבל הקולנוע החברתי בלוג
פסטיבל הקולנוע החברתי בלוג
פסטיבל הקולנוע החברתי בלוד
(צילום: יח"צ)
מאחר שמדובר בפסטיבל חברתי שמיועד לקבוצות שונות באוכלוסייה, התוכניה שואפת לפנות לקהלים מגוונים ככל הניתן. כך למשל, במהלך הפסטיבל יוקרן "קולות רקע" של יבגני רומן, העוסק בעולים מברית המועצות לשעבר; "טהורה לעד", הסרט התיעודי שעוקב אחר מעריצי בית"ר ירושלים; "סקין", סרטו הארוך של גיא נתיב על צעיר ניאו-נאצי באמריקה; "לא פה, לא שם" של מייסלין חמוד ועוד. "יש לנו את הקהל הכי מגוון שיש, כמו העיר לוד", מסביר בניסטי, "אנחנו מנסים להתאים את עצמנו לעיר הכי מגוונת בישראל. אני לא מכיר הרבה אירועים בארץ שבהם גם גבר ערבי, גם אישה חרדית, גם הומו וגם בחור רוסי יכולים להגיע לאותו האירוע ולהרגיש חלק ממנו".
4 צפייה בגלריה
מתוך "סקין"
מתוך "סקין"
מתוך "סקין", סרטו של גיא נתיב, שיוקרן בפסטיבל
בית הקולנוע היחיד שפעל בעיר לוד נסגר לפני שנים רבות, ורוב ההקרנות מתקיימות ברחבי העיר באולמות שונים ואם מזג האוויר מאפשר, אז גם תחת כיפת השמיים. אבל השנה, בזכות הפסטיבל, ייחנך בית קולנוע חדש לתושבים. "בעקבות ההצלחה קיבלנו מהעירייה בניין ישן, שיפצנו אותו ואנחנו הולכים לחנוך אותו בפסטיבל. יהיו בו 180 מקומות ישיבה ברמה גבוהה והוא יפעל כמו בית קולנוע רגיל".
4 צפייה בגלריה
בית הקולנוע החדש בלוד
בית הקולנוע החדש בלוד
בית הקולנוע החדש בלוד
(צילום: יח"צ)
לדברי אנשי הפסטיבל, העירייה משתפת איתם פעולה עוד מתחילת הדרך. "היו קשיים בהתחלה כי לא ניהלנו אף פעם פסטיבל, אבל קיבלנו אור ירוק מהעירייה ושיתוף הפעולה הלך וגדל. העירייה מאוד מעורבת וזה עשה רק טוב. אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים להביא את המסרים הכי נוקבים ומורכבים ואין שום התפשרות ברמה האמנותית".
מי בוחר את הסרטים? צגהון: "יש צוות לקטורה שבוחר את הסרטים, ואז זה עובר לאנשי הפסטיבל - חלקם אנשי מקצוע מתחום הקולנוע שיודעים לנתח סרטים, חלקם דווקא מהתחום החברתי שיודעים לנתח מצבים חברתיים".
4 צפייה בגלריה
מתוך "לא פה, לא שם"
מתוך "לא פה, לא שם"
מתוך "לא פה, לא שם"
(צילום: יניב ברמן)
אירוע הפתיחה של הפסטיבל מבדל אותו משאר אירועי הפתיחה של פסטיבלים ברחבי הארץ. "תמיד מדובר באירועים מאוד חגיגיים ונוצצים, עם שמלות ערב ומפורסמים, אבל אנחנו דואגים תמיד שערב הפתיחה שלנו יהיה אחר. בשנה שעברה סרט הפתיחה היה 'פרא אציל' שעסק בהתמכרויות. חצי מהקהל היה מורכב ממכורים נקיים שהבאנו כחלק משיתופי הפעולה שלנו. זה היה מאוד מרגש ועוצמתי ואחרי שהסרט נגמר אנשים לא נשארו אדישים. מבחינתנו זה הייחוד שלנו, מעניין אותנו המסר והיכולת לעשות את זה בצורה העמוקה והחברתית".
גם השנה אפשר לצפות לערב פתיחה מרגש. הסרט שיפתח השנה את הפסטיבל יהיה "חיים אחרים" (The Peanut Butter Falcon) של טיילר נילסון ומיכאל שוורץ, בכיכובם של שיה לה באף וזאק גוטסאגן, שחקן עם תסמונת דאון, שגם עלה להגיש פרס בטקס האוסקר האחרון. הסרט עוקב אחר נער צעיר עם תסמונת דאון, שבורח מהמוסד בו בילה את ילדותו כדי להגשים את חלומו להפוך למתאבק מקצועי. "הפעם הקהל יהיה מורכב מאנשים עם מוגבלויות והורים לילדים עם מוגבלויות, ולפני הסרט תדבר מישהי מעמותת 'כנפיים של קרמבו'. אלה המסרים שאנחנו רוצים להעביר".