השבוע קיבלנו את הבשורה המשמחת על מתן האישור לפתיחת המוזיאונים ברחבי הארץ. בינתיים, עד שנדע מתי ואיך זה יקרה, מספר מצומצם של מוזיאונים כבר פועלים במסגרת ניסיונית, וחופשת חנוכה הבאה עלינו לטובה מהווה הזדמנות מעולה לפקוד אותם ולהתרשם ממה שמוצג בהם - והיה כל כך חסר בחודשים האחרונים:

מוזיאון תל אביב לאמנות

התערוכה שמשכה אליה הכי הרבה מבקרים בחודשים שבין הסגרים היא כמובן "ערך מוחלט", תערוכת היחיד של האמן האמריקאי ג'ף קונס, אחת מתערוכות הבלוקבאסטר המשמעותיות של השנים האחרונות בארץ. אז לכל מי שלא הספיק – חדשות טובות! התערוכה עדיין מוצגת והוארכה עד ינואר 2021. עד כמה שהדעות לגביה חלוקות, זו הזדמנות חד פעמית להתרשם ממגוון גדול של עבודות של אחד מהאמנים העכשוויים המצליחים ביותר בעולם.
אבל קונס מציג רק באחד מחללי המוזיאון, ובשאר הגלריות שבו מוצגות תערוכות טובות ומעניינות לא פחות. מה למשל? "אם בלילה חורפי עוברת אורח", תערוכה קבוצתית של אמנים עכשוויים מרחבי העולם; "אומרים אהבה יש בעולם", תערוכה מקסימה בה מוצגות עבודות שאמנים ישראלים כמו רועי רוזן, זויה צ'רקסקי ופיליפ רנצר יצרו עבור ילדיהם; תערוכות יחיד של האמנית הפיגורטיבית טגיסט רון יוסף, זוכת פרס שיף, של קרן רוסו ומיכל הלפמן, ותערוכות חדשות של הצלם אלי סינגלובסקי ושל האמן הוותיק מלך ברגר, שפעל במשך עשרות שנים מחוץ למעגלים המרכזיים של עולם האמנות.
כתובת: שאול המלך 27, תל-אביב
6 צפייה בגלריה
מתוך התעורכה "אומרים יש אהבה בעולם", מוזיאון תל אביב לאמנות
מתוך התעורכה "אומרים יש אהבה בעולם", מוזיאון תל אביב לאמנות
מתוך התערוכה "אומרים יש אהבה בעולם", מוזיאון תל אביב לאמנות
(יחסי ציבור)

מוזיאון ישראל

גם במוזיאון ישראל, שהספיק לפעול זמן קצר מאוד בין הסגרים, הוארכו תערוכות שהוצגו בו לפני, ביניהן "זרות" - תערוכת יחיד מצוינת של האמנית ראידה אדון המבוססת על עבודת וידיאו בה היא חוקרת את חוויית חייה כישראלית-פלסטינית, ו"אמות וסיפים" – תערוכה קבוצתית של אמנים מהארץ ומהעולם העוסקים באלמנטים אדריכליים (בין המשתתפים: ציבי גבע, יהושע בורובסקי, הדר סייפן, הילה טוני נבוק ועוד).
אבל לא רק תערוכות ממשיכות – עם פתיחתו המחודשת נפתחות במוזיאון גם תערוכות חדשות: המסקרנת מביניהן היא "בעיקר וורוד", תערוכת יחיד של האמנית הוותיקה תמרה ריקמן – בה היא מציגה עבודות שעושות שימוש לא צפוי בצבע שמעלה אצל כולנו אסוציאציות מאוד ספציפיות. עוד נפתחות "מלח הארץ", תערוכה מעבודותיהם של יוזף ישראלס, מקס ליברמן ואורי לסר העוסקות בעובדי האדמה, הדייגים והאיכרים בישראל במאה ה-19, ובאגף הנוער נפתחת "1001 דמויות" - תערוכה מקסימה לכל המשפחה העוסקת, באופן טבעי, בדמויות ובמאפיינים השונים שלהם באמצעות עבודות מחומרים שונים ומגוונים שהן כולן חגיגה גדולה של קסם האמנות.
כתובת: רופין 11, ירושלים
6 צפייה בגלריה
עבודה של ראידה אדון, מוזיאון ישראל
עבודה של ראידה אדון, מוזיאון ישראל
עבודה של ראידה אדון, מוזיאון ישראל
(יחסי ציבור)

מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל

אם יש תערוכה אחת בה אתם מתכוונים לבקר השנה, זו צריכה להיות הביאנלה לאומנויות ועיצוב במוזיאון ארץ ישראל שנקראת "גוף ראשון. טבע שני". למה? כי מדובר בריכוז הגדול ביותר של אמנים ומעצבים ישראלים עכשוויים שעובדים באינספור מדיות וטכניקות שונות, ומהווים חתך מייצג למה שקורה היום בסצנה הזו בארץ. התערוכה, שמציגה עבודות כ-250 עבודות של יוצרים עכשוויים, היא גדולה ומתפרשת על פני כמה חללים, כך שצריך להקדיש לה זמן (קחו לכם מינימום שעתיים, מומלץ גם יותר).
אפשר להתחיל באולם רוטשילד, החלל הגדול במוזיאון, בו יש ריכוז משמעותי של עבודות, ומשם להמשיך לחללים הקטנים יותר כמו ביתן הקרמיקה והזכוכית בהן משולבות העבודות העכשוויות בתצוגת הקבע של העבודות הוותיקות, באמצעות עבודת אוצרות נהדרת ומעוררת מחשבה. אי אפשר שלא להתלהב, או במינימום להתרשם, מכמות הדמיון והכישרון שיש היום לכל כך הרבה יוצרים מקומיים.
כתובת: חיים לבנון 2, תל-אביב
6 צפייה בגלריה
עבודה של פוגי נעים, הביאנלה במוזיאון ארץ ישראל
עבודה של פוגי נעים, הביאנלה במוזיאון ארץ ישראל
עבודה של פוגי נעים, הביאנלה במוזיאון ארץ ישראל
(הדר סייפן)

מוזיאון הנגב

מוזיאון האמנות הכי דרומי שלנו תכנן לפתוח תערוכה חדשה המוקדשת לקומיקס ממש ביום בו הוחלט על סגר שני. עכשיו, אחרי שלושה חודשים בהם היא ניצבה מוכנה וסגורה, "חליפת משבצות" פתוחה סוף סוף לקהל – עם (כמעט) כל מה שרציתם לדעת על הקומיקס הישראלי. את התערוכה אצר נמרוד רשף, אחד מאמני הקומיקס הפעילים שלנו וגם יושב-ראש איגוד הקומיקס והקריקטורה בישראל (וגם "נימי נים" משב"ק ס'), והיא נחלקת לכמה חלקים: הראשון והמרכזי מציג פרויקטים חדשים של אמני קומיקס ישראלים עכשוויים כמו "מאמא סוטרה", סדרה של עינת צרפתי שיצרה מדריך ל-25 התנוחות שכל אמא חייבת לתרגל בזמן שהיא מלבישה בבוקר את הילד או הילדה, ו"בריחת מוחות" של אמן הקומיקס עטור הפרסים אסף חנוכה, בו הוא מחפש השראה לסיפור מצויר חדש.
בחלק אחר של התערוכה מוצג רצף עבודות של האמן אורי פינק כחלק מפרויקט שלו על התפתחות הקומיקס העברי, ובחלקה האחרון של התערוכה מבחר של חוברות קומיקס נדירות של ענקיות הקומיקס הבינלאומיות מארוול ו-DC וכל גיבורי העל האהובים שלהם.
כתובת: העצמאות 60, באר שבע
6 צפייה בגלריה
עבודה של אסף חנוכה מתוך התערוכה "בריחת מוחות", מוזיאון הנגב
עבודה של אסף חנוכה מתוך התערוכה "בריחת מוחות", מוזיאון הנגב
עבודה של אסף חנוכה מתוך התערוכה "בריחת מוחות", מוזיאון הנגב
(יחסי ציבור)

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות

מוזיאון נחום גוטמן הוא אולי המוזיאון הכי קטן מבין אלה שכבר פתוחים לקהל, אבל גם הוא מציג כמה תערוכות שונות שיכולות להעביר בנעימים לא מעט זמן. למשל, "מכניקת הזורמות" – תערוכה קבוצתית שהחלה בקיץ האחרון ומציגה עבודות של שש אמניות ישראליות עכשוויות (אפרת רובינשטיין, רקפת וינר עומר ואחרות), כולן חושפות מבט חצוף מעט על נושאים שונים בחייהן ובחיי כולנו. במקביל מוצגת תערוכה מסקרנת בשם "הכד של גוטמן מארח" (במסגרת פסטיבל האיור של עיריית ת"א-יפו) בה הוזמנו אמנים מהשורה הראשונה כמו אנה לוקשבסקי ודוד גרשטיין לאייר ולצייר על כדים שונים.
במקביל מוצגת לרגל החג גם תערוכת חנוכיות מתקופות שונות שהפכה למסורת של המוזיאון מדי שנה בחנוכה, ותערוכה לילדים ונוער בשם "מאחורי קירות המוזיאון" החושפת אותם למה שקורה מאחורי הקלעים במוזיאונים לאמנות.
כתובת: שמעון רוקח 21, תל-אביב
6 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה מכניקת הזורמות, מוזיאון נחום גוטמן
מתוך התערוכה מכניקת הזורמות, מוזיאון נחום גוטמן
מתוך התערוכה "מכניקת הזורמות", מוזיאון נחום גוטמן
(יחסי ציבור)

המדעטק

המדעטק בחיפה, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל, הוא נכון לעכשיו המוזיאון היחיד שפועל צפונה מתל אביב. הוא מכיל כ-5,000 מ"ר של חללי תערוכות קבע ומתחמי פעילות, בהם כ-20 תערוכות שונות בנושאי מדע וטכנולוגיה: מתערוכה העוסקת בהמצאותיו של ליאונרדו דה וינצ'י, דרך הסודות שמאחורי הקסמים וכלה בכזו המוקדשת להפקת אנרגיה ירוקה. בגזרת התערוכות המתחלפות מוצגת עכשיו התערוכה החדשה "מעשה פלאים" – ורק היא אולי שווה ביקור בפני עצמה. מדובר בתערוכה אינטראקטיבית העוסקת בתופעות טבעיות ומדעיות שנתפסות עבורנו כפלא. כך למשל אפשר להתרשם מ"טורנדו" מלאכותי בגובה שישה מטרים ולהבין כיצד סופה שכזו מתרחשת, לנגן על קרני לייזר ענקיות, וליהנות מ"גלים" סוערים כמו באוקיינוס. כל אחד מ"פלאי" התערוכה עובד על בסיס עיקרון פיזיקלי בודד מעולם האופטיקה, האור, האוויר ועוד – ויחד הם מייצרים עולם קסום שגם אפשר ללמוד ממנו לא מעט.
כתובת: שמריהו לוין 25, חיפה
6 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה מעשה פלאים, המדעטק בחיפה
מתוך התערוכה מעשה פלאים, המדעטק בחיפה
מתוך התערוכה "מעשה פלאים", המדעטק בחיפה
(מושון תמיר)