למרות הגשם הכבד והשטפונות, מאות חובבי מוזיקת טראנס קשוחים ירדו החודש דרומה, לפסטיבל Iboga Weekend למוזיקה אלקטרונית באילת, שהעירייה הפיקה לראשונה עם הלייבל הסקנדינבי המפורסם איבוגה. הפסטיבל התקיים כחלק מהתוכניה הנועזת של פרויקט Eilat Winter Sun Festival - לעידוד תיירות החורף בעיר השמש הנצחית.
במשך שנים ארוכות סצנת מסיבות הטראנס בישראל נרדפה על ידי המשטרה והממסד, כך שמדובר באירוע ייחודי ופורץ דרך. מסתבר שפרנסי העיר אילת החליטו לשים בצד את הסטיגמות והדעות הקדומות, ולהתרכז במכירה של חבילות תיירות חדשניות לתיירים מאירופה. איבוגה, אחד הלייבלים הוותיקים והחזקים בסצנה האלקטרונית הבינלאומית, ניהל בהצלחה רכבת אווירית מורכבת, שהטיסה אמנים ודי.ג'ייז בולטים מכל העולם, לסוף שבוע קטלני של קרחנה בישראל.
קשה להכליל ולתאר בצורה הומוגנית את האנשים שהגיעו לרקוד: דוגמניות מפונפנות מתל אביב עם בגדי מסיבות נועזים, זוגות של בני 40 פלוס בשיחות אינסופיות עם הבייביסיטר, צעירים מזוקנים וטרוטי עיניים שהשתחררו לאחרונה מהצבא, חבורות של מוצ'ילרים שחזרו אתמול מגואה, תיירים בלונדיניים שלא קר להם בכלל וערימה של טיפוסים מוזרים מכל הסוגים שרוקדים לבד עם עצמם וללא הפסקה. בכל הנוגע לסטיגמה על מסיבות טראנס וסמים, בשטח הפסטיבל לא נצפו מראות יוצאי דופן. לא זיהינו אנשים בטריפ רע ואף אחד לא חשב שהוא דולפין. למעשה, הייתה תחושה שבהופעות רוק או במסיבות ים תיכוניות יש הרבה יותר שיכורים, אלימות וקטטות.
5 צפייה בגלריה
המסיבה האחרונה בחוות הגמלים
המסיבה האחרונה בחוות הגמלים
המסיבה הנועלת, בחוות הגמלים
(צילום: אסף קמר)
בשל מזג האוויר הסוער, הפסטיבל התחיל ברגל שמאל, ורבים מהבליינים שהיו אמורים להגיע נשארו בבית. המסיבה הפותחת בליל חמישי הייתה מצומצמת יחסית ועברה ברגע האחרון אל מועדון הקרייזי אלפנט בגלל התנאים הקשים, שלא אפשרו מסיבה באוויר הפתוח. בשעה שתיים לפנות בוקר עלה לעמדת הדי.ג'יי אסטריקס הישראלי, אחד מאמני הטראנס הבולטים בעולם כיום, ורחבת הריקודים נדלקה כמו באימון קפיצות של נבחרת ישראל בטרמפולינה. בתום הסט שלו ורגע לפני שעלה על מטוס כדי לנגן כעבור כמה שעות במסיבה בהמבורג, אסטריקס סיפר לנו על החוויות שעבר בפסטיבל: "זו מסיבה פיצוץ. החבר'ה שהתאחדו פה עשו אירוע מדהים. קונספט מאד מיוחד - משהו שלא רואים הרבה בארץ באמצע החורף. אני מאד אוהב לנגן בישראל, זאת אווירה שונה מאירופה. האווירה בישראל יוצאת דופן, זה דומה לברזיל בחמימות של האנשים ובאנרגטיות. הקהל הישראלי תמיד מספר אחת".
לטענתו, הטראנס בישראל עדיין לא מקבל את מלוא הלגיטימציה שלה הוא ראוי. "אנחנו עדיין נרדפים, הסצנה במחתרת נרדפת. מאוד מקשים על האמרגנים ומאוד מקשים על הקהל", הוא אומר, "אולי המסיבות לא מאושרות על ידי המשטרה - אבל לא נגרם שם נזק, אנשים מנקים אחריהם והרמקולים מאוד קטנים ולא מרעישים יותר מדי. יש בארץ תחושה שלא נותנים לאנשים ליהנות".
5 צפייה בגלריה
אסטריקס בקרייזי אלפנט
אסטריקס בקרייזי אלפנט
"יש בארץ תחושה שלא נותנים לאנשים ליהנות". אסטריקס בקרייזי אלפנט
(צילום: אסף קמר)
5 צפייה בגלריה
קפטן הוק
קפטן הוק
קפטן הוק
(צילום: אסף קמר)
ביום שישי בצהריים, רגע לפני שהמסיבה בחוף הדקל התחילה, קיבלנו הזמנה לקבלת שבת של המקומיים בנוסח עדות המזרח הרחוק. זה קרה בטוי בר, מסעדה איטלקית עם DJ מקומי וסאונד שהפציץ את המוח וגרם לך לרקוד בלי שליטה. בהמשך, בכניסה למסיבה הרשמית כמויות גדולות של שוטרים, ניידות מהבהבות ואמבולנסים מילאו את רחבת הכניסה למסיבה - כל טראנסואיד ממוצע יכול היה להיכנס לבלבלה כבדה, אבל כיוון שמדובר באירוע רשמי של עיריית אילת, השוטרים היו חביבים וחייכו לכולם, שוטר צעיר אחד אפילו רקד.
בחוף הדקל המיתולוגי, אתר המסיבות הגדול באילת, היה קריר וחלק מהאנשים דפקו הופעה חורפית בסגנון מנאלי. פרפקט סטריינג'ר, האמן הישראלי הבינלאומי הגיע בטיסה ישירה מסן פרנסיסקו, ונתן סט שכלל להיטים חדשים וישנים. לקראת השקיעה החל לרדת גשם על הרוקדים ומטעמי בטיחות המשטרה סגרה את המוזיקה. אבל אנשי המסיבות הקשוחים, הגרעין הקשה של תרבות הטראנס, סירבו לעזוב את הרחבה והמשיכו לרקוד ולקפוץ. בחור אחד מקבוצת החיילים המשוחררים שרקדה לידנו היה מאושר עד הגג, ושב וסיפר לנו על הנוכחות הרבה של חיילים קרביים בקהל: "יש כאן הרבה לוחמים שבאים לרקוד. להוציא הכול עם הזיעה, אנחנו לא בוכים - אנחנו רוקדים. זה שסגרו את המוזיקה זה סוג של טריפ רע, אבל בקטע טוב. החבר'ה שלי קשוחים הם רוקדים בכל מצב".
כשהגשם פסק והחשמל חזר, נרשם רגע קסום שבו הירח המלא יצא מהעננים וקפטן הוק, עוד אמן ישראלי בינלאומי, עלה לבמה ופצח בסט מדהים, שעזר לכולם להתייבש ולצרוח בשמחה. רגע לפני שחזר בטיסה לאמריקה, שיתף אותנו בתחושותיו: "זה כל כך מרגש, זה בינלאומי: חסר גבולות, מין, גזע ולאום - זה פשוט מדהים. אני מרגיש שיש לי מה לתרום מבחינה אמנותית, זה כיף שאנשים מתחברים דרך מוזיקה והולכים אחרי האמנות".
5 צפייה בגלריה
חוף הדקל שישי צהריים
חוף הדקל שישי צהריים
בלי הבדל דת, גזע ומין. חוף הדקל בשישי צהריים
(צילום: אסף קמר)
הקפטן, שמנגן בפסטיבלים הכי גדולים ויוקרתיים באירופה ובאמריקה, התייחס גם לשינוי שעובר על סצנת הטראנס בישראל: "יש אבולוציה של המסיבות. אני הולך למסיבות טראנס משנת 1998, כשהייתי בן 15. אחי הגדול היה עושה מסיבות וחוטף מכות מהשוטרים. הסטיגמה בישראל על הטראנס בקטע של הסמים היא נוראית. סמים יש בכל העולם: בקזינו, באיצטדיון הכדורגל. אנחנו פה בשביל המוזיקה ואני שמח שיש פה שוטרים נחמדים שעושים את העבודה שלהם".
על הבר פגשנו את אדם רקטוב יוספה, אושיית טראנס ושדר רדיו ב"קול הים האדום", שהתייחס לאמני הטראנס שניגנו בפסטיבל. "הגיעו לכאן אמנים ברמה של הסופר קלאסיקו - ריאל מדריד וברצלונה, ואני מרגיש חגיגי", אמר, "כיף לראות את הדור הבוגר שראה לפני 20 שנה את די.ג'יי טייסטו בחוות הגמלים - רוקד ביחד עם הדור הצעיר".
5 צפייה בגלריה
אסטריקס בקרייזי אלפנט
אסטריקס בקרייזי אלפנט
אסטריקס בקרייזי אלפנט
(צילום: אסף קמר)
יוספה, יזם ופעיל חברתי ותיק שמנהל מאבק ארוך שנים למען הקבלה של המוזיקה האהובה עליו, בירך על המגמות הנוכחיות בסצנה המקומית, "זאת זכותו הלגיטימית של הפרט לשמוע איזה מוזיקה שהוא רוצה. מוזיקת הטראנס הייתה מוקצה במשך המון שנים, ואני מאוד מעריך ומודה על רגע המיוחד הזה של מסיבת טראנס אמתית, בתמיכה עירונית. המשטרה שומרת עלינו והכול נעשה על פי החוק - תנו לרקוד בשקט!"
למסיבה האחרונה בחוות הגמלים, שהתחילה בשבת בצהריים על רקע הנוף המדברי הקסום, הגענו כבר מפורקים. הגוף כאב מיומיים של קפיצות וריקודים, ועשרות הצעירים שהגיעו רעננים מהמרכז השתלטו על העניינים ונתנו את הטון ברחבת הריקודים. למרות מזג האוויר החורפי ומיעוט המשתתפים, זה היה פסטיבל מדהים. במקום לטוס לפסטיבלים יוקרתיים באירופה ולשלם אלפי דולרים, אפשר למצוא במרחק נסיעה של שלוש שעות וחצי מתל אביב חוויית טראנס משובחת עם סאונד איכותי ואנשים יפים.
הכותב היה אורח של תאגיד התיירות אילת.