אם אתם יהודים שחיים בישראל, אתם כנראה לא חוגגים את כריסמס, בטח לא במשמעות הדתית שלו, אבל כנראה שיש לכם מושג לא רע לגביו. עשרות סרטים (בעיקר קומדיות רומנטיות) וסדרות (בעיקר סיטקומים) הפכו אתכם למומחים לא קטנים בכל מה שקשור לאיילי הצפון, המתנות של סנטה קלאוס ועץ האשוח המואר שניצב בסלון.
1 צפייה בגלריה
ג'ורג' מייקל, מריה קארי, קניה ווסט
ג'ורג' מייקל, מריה קארי, קניה ווסט
מרימים לחג המולד. ג'ורג' מייקל, מריה קארי וקניה ווסט
(צילום מסך, יוטיוב)
גם עולם המוזיקה תרם לאווירת החג הבינלאומית לא מעט. בשנים שאנשים עוד קנו אלבומים, כמעט כל שם שתוכלו לדמיין הקליט שיר או אלבום לכבוד החג. אף ז'אנר לא קופח: מראפ (למשל, ראן די.אם.סי) ועד פאנק (איגי פופ ואפילו הראמונס). כמה מהשירים שנכתבו ברוח החג – רובם ברשימה שלפניכם – הם בהחלט יצירות מופת שאפשר ליהנות מהן גם היום, בלי כל קשר לאיך יראה הסלון שלכם בערב חג המולד.
באנד אייד, ?Do They Know It’s Christmas, שנת 1984
בוב גלדוף של אמצע האייטיז לא רצה לשנות את העולם. הוא בסך הכל הנהיג להקת רוק בריטית חביבה (הבומטאוון רטס), שאפילו הצליחה להכניס כמה שירים למצעד. ב-1984 הוא צפה בטלוויזיה בכתבה על הבצורת שפקדה את אתיופיה, ועולמו התהפך עליו. המראות הקשים שהוצגו על המסך, ובייחוד תמונות הילדים עם הבטן הנפוחה מרוב רעב לא הניחו לו. בריאיון ברדיו הוא קרא לקולגות שלו לעשות משהו בעניין כי בזמן שהם יושבים מול האח, מחכים לסנטה ומחלקים מנות לילדים, בצד השני של העולם אנשים מתים. הראשון שהרים את הכפפה היה מיץ' מיור, סולן אולטרווקס, שכתב עם גלדוף את אחד משירי חג המולד היפים והחשובים אי פעם. על ההפקה הופקד טרבור הורן, האיש שהגדיר יותר מכל אחד אחר את הסאונד של העשור ההוא באי הבריטי. להקלטות שנערכו ב-25 בנובמבר התייצבה נבחרת חלומית שכללה את מרבית כוכבי התקופה בממלכה ובהם בונו, פיל קולינס, סטינג, שפנדאו בלט, דוראן דוראן, ג'ורג' מייקל, פול יאנג ופול וולר. השיר, שיצא כעבור שבוע, הפך ללהיט עצום, אך חשוב מכך, הוא הצליח לגייס לא מעט כסף לטובת הרעבים באפריקה, ועורר את המודעות לנושא. שנה אחרי כן, גם כוכבי הפופ והרוק באמריקה פתחו את הלב שלהם עם We Are the World, וגלדוף הרים את מופע הענק לייב אייד.
וואם, Last Christmas, שנת 1985
מי שנכנס לחדר של נערה מתבגרת באמצע שנות ה-80 כנראה ראה על הקיר לפחות פוסטר אחד של וואם. ג'ורג' מייקל ואנדרו רידג'לי הרכיבו את צמד הפופ הכי חם אז, ולא רק בבריטניה. לאחר צאת האלבום Make it Big – שבהחלט הצדיק את שמו – מייקל כתב את בלדת החג הזאת שהפכה ללהיט ענק. השיר זכה לתחייה מחודשת בשנה שעברה עם הקומדיה הרומנטית שנשאה את שמו והצדיעה לשירי מייקל והצמד. וואם לא האריכה ימים. מייקל חתך לקריירת סולו מצליחה ובעיקר ניהל מחלוקות ארוכות ומיותרות עם חברות התקליטים שלו. מייקל נפטר, כמה אירוני, בדיוק בחג שעליו כתב את הבלדה המקסימה הזאת. רידג'לי עשה קצת פחות מאז שהשניים פיצלו כוחות, והוציא אלבום בתחילת הניינטיז ובשנה שעברה כתב ספר על הימים ההם.
מריה קארי, All I Want For Christmas Is You, שנת 1994
אמרתם כריסמס, אמרתם מריה קארי. לזמרת בעלת חמש האוקטבות היו המון להיטים בקריירה הארוכה שלה, אבל אף אחד מהם לא הצליח ככה, או שרד טוב יותר את פגעי הזמן. שנה אחרי שהוציאה את הבלוקבסטר שלה Music Box שמכר יותר מ-30 מיליון עותקים, היא הוציאה עוד אלבום, הפעם כזה שמוקדש לחג המולד. הסינגל שנבחר לקדם אותו: All I Want For Christmas Is You, פגע בול והפך די מהר לשיר הכי מצליח של קארי. האלבום אמנם מכר פחות מקודמו (רק 16 מיליון עותקים), אבל זה לא הפריע לזמרת לבסס את השיר כקלאסיקה מודרנית לחג ואף לחזור ולחדש אותו בהמשך הדרך. החודש היא אף התבשרה כי 26 שנה אחרי שיצא לראשונה, הוא חזר לעטר את המקום הראשון בטבלת המצעדים הבריטית, ועל הדרך להכניס לה עוד כמה דולרים לכיס.
קניה ווסט, טייאנה טיילור וסיהיי דה פרינס, Christmas in Harlem, שנת 2010
זה מה שקורה כשמנסים לשלב את רוח החג עם היפ הופ. קניה ווסט של 2010 היה בשיאו. אלבום המופת שלו, My Beautiful Dark Twisted Fantasy, בדיוק יצא, זכה לשבחים מקיר לקיר והפך אותו ליוצר הכי חשוב באותו הרגע בעולם. ברוח החג, הוא כינס באולפן את טייאנה טיילור וסיהיי דה פרינס ועוד כמה חברים (כי זה לא באמת שיר היפ הופ אם אין באולפן לפחות חצי מניין), שאל בחוכמה כמה דגימות ממרווין גיי (כולל הדואט שלו עם תמי טרל) ומגאון הגיטרה השחור שאגי אוטיס (Strawberry Letter 23 האדיר שלו), וגם דאג לתת להם קרדיט. התוצאה הייתה קלאסיקת סול מודרנית עם הרבה גרוב.
ג'וני מיטשל, River, שנת 1971
חג המולד יכול להיות גם עצוב. אפילו מאוד. בטח אם מקשיבים ל-River של ג'וני מיטשל. למרות שבלוס-אנג'לס לא יורד שלג, קר לה בלב. כולם סביבה חוגגים והיא רק רוצה להרוויח מספיק כסף כדי להסתלק משם. אם היה נהר לידה היא הייתה מפליגה בו מיד ולא מביטה לאחור. River, מופת של כתיבה והגשה, הופיע באלבום Blue – היצירה הכי גדולה של מיטשל ומהיצירות הגדולות של שנות ה-70. בהמשך הקריירה שלה, כוהנת הפולק התחברה לג'אז, הלכה קצת לאיבוד בשנות ה-80 רק כדי לחזור בגדול בשנות ה-90. מיטשל כתבה לא מעט שירים גדולים גם אחרי River, אבל אף אחד מהם לא היה יפה כמוהו.
הפריטנדרס, 2000Milles, שנת 1983
כמו מיטשל, גם כריסי היינד מהפריטנדרס שבורה בחג המולד. ג'יימס האנימן-סקוט, הגיטריסט הראשון של ההרכב שלה, נפטר מהתקף לב לאחר שימוש מוגזם בקוקאין ופיט פארנדון, הבסיסט שהיא פיטרה, גם נפטר, אבל מהרואין, מה שלא ממש תרם למצב רוחה. על האנימן-סקוט היא כתבה את אחד משירי הגעגוע הכי יפים, המתרחש בכריסמס - החג השמח שהפך לעצוב כיוון שהילדים ממשיכים לחכות לזה שנמצא 2000 מייל מכאן, ולא ישוב לעולם. האלבום Learning to Crawl, שהכיל את הבלדה שורטת הלב הזאת נמכר יפה. אבל היינד המשיכה להתבאס מהנגנים שלה, ושלחה הביתה גם את המתופף, מרטין צ'יימברס.
הפוגס וקירסטי מקול, Fairytale of New York, שנת 1987
למרות שהפוגס השתמשו בלא מעט כלים אקוסטיים והיו הנציגים הכי מצליחים ומוצלחים של הפולק האירי באייטיז, הם נשמעו לא פעם כמו להקת פאנק עולצת אחרי כמה סיבובים של גינס. יש להם הרבה שירים נהדרים, אך אף אחד מהם לא הצליח כמו Fairytale of New York. הסולן שיין מקגוון וקירסטי מקול שרים בדואט את האגדה הניו-יורקית הזאת, שגם היא רחוקה מלהיות שמחה. לאחרונה השיר עורר סערה לאחר שנטען שהוא הומופובי בגלל המשפט You Cheap Lousy Faggot – מה שכנראה יפגום בתדירות ההשמעות שלו בבריטניה לקראת החג הקרוב. מקגוון השיב בביטול לטענות, בעוד שמקול - זמרת אדירה שרבים מכירים רק מהשיר הזה - כבר לא איתנו כמעט 20 שנה כדי לענות.
טום ווייטס, Christmas Card from a Hooker in Minneapolis, שנת 1978
גם גיבורת הבלדה הזאת של טום ווייטס היא לא בדיוק החומר שמלהקים לקומדיית חג מולד לכל המשפחה. היא זונת רחוב ממיניאפוליס ונרקומנית (כרגע לשעבר) שכותבת גלויה לכבוד החג לאקס שלה צ'ארלי, בה היא מספרת לו שהיא בהריון, ובן הזוג שלה, שמנגן בטרומבון, מבטיח לגדל את הילד למרות שהוא לא שלו. הוא טיפוס מחויב שאפילו נתן לה טבעת, ועוד אחת שהייתה של אמא שלו. טוב לה – באופן יחסי כן? זה שיר של ווייטס, לא בלדה של מריה קארי - אבל היא מתגעגעת לכל הכיף שהיא וצ'ארלי עשו בימים היפים ההם, וגם קצת לכסף שהלך על יותר מדי סמים. המאזין, שמעט מעודד מהשיפור במצבה של הגיבורה, נשבר סופית לקראת סוף השיר, בו מתברר שכל מה שהיא כתבה היה שקר אחד גדול. ארבע שנים אחרי שווייטס הוציא את השיר, יהונתן גפן תרגם אותו לעברית והוא נולד מחדש כ"גלוית שנה טובה משוש המתאבדת" שדויד ברוזה ביצע באלבום "קלף".
ג'ון לנון ויוקו אונו, (Happy Xmas (War Is Over, שנת 1971
לא רק שירי אהבה קיטשיים או בלדות קורעות לב נכתבו ברוח החג. ג'ון לנון ויוקו אונו החליטו לנצל את הפופולריות שלהם (טוב, את שלו) כדי להסביר לעולם שאפשר לרתום את האנרגיות השמחות של חג המולד וגם לעצור את כל המלחמות. השניים לא רק כתבו את שיר המחאה הזה נגד מלחמת וייטנאם, אלא הם גם דאגו שיתלו פוסטרים על לוחות מודעות ב-12 ערים ברחבי העולם, כדי שכל כדור הארץ יתאחד מאחורי קריאתם לשלום. הרעיון היה יפה ובעיקר נאיבי, הביצוע סביר, התוצאה הרבה פחות – המלחמה נמשכה עוד כמה שנים ומניין ההרוגים בשני הצדדים המשיך לעלות. לנון, אגב, לא היה חבר הביטלס היחיד שכתב שיר לרגל החג. ג'ורג' האריסון כתב שלוש שנים אחריו את Ding Dong, Ding Dong שנשכח כמעט מיד ופול מקרטני הוציא בסוף העשור ההוא את Wonderful Christmastime שדווקא שרד יפה. הגדיל לעשות רינגו סטאר שהוציא ב-1999 אלבום שלם משירי החג.