לאורך 35 שנות קיומו, פסטיבל הסרטים בסאנדנס התגבש כמפגש הפסגה של הקולנוע העצמאי האמריקני, וככזה הוא נחשב לסמן ראשוני לקראת המירוץ לאוסקר. לא פעם, הסרטים הלוהטים בפארק סיטי המושלגת שביוטה, נרכשו על ידי מפיצים גדולים מתוך כוונה להמשיך עד לפסלון המוזהב שנה אחרי בלוס אנג'לס השמשית.
כך למשך במקרה של "תברח" ו"קרא לי בשמך" ב-2017, "ברוקלין" ב-2015, "וויפלאש" ו"התבגרות" ב-2014, "חיות הדרום הפראי" ב-2012 ועוד. הבנתם את הרעיון. ובכן, לא עוד. בשנתיים האחרונות והשנה יותר מתמיד, האולפנים הגדולים שולטים באופן בלעדי בזירת האוסקר עם הפקות תוצרת בית. הקולנוע העצמאי, זה שמתבסס על מציאת מקורות מימון אלטרנטיביים מתוך כוונה למצוא מפיץ שיהיה מוכן להשקיע ולרכוש את הסרט, נדחק הצידה.
המגמה הזו ניכרת גם בסאנדנס. הפסטיבל החשוב בארצות הברית עדיין נחשב לזירה מרכזית למכירת סרטים עצמאיים, אלא שמי שמוכנים עדיין לפתוח בפניהם את הלב, ואת הכיס, הם אנשי הרכש של נטפליקס, אמזון, הולו ושאר חברות הסטרימינג.
לא מעט מהיוצרים שנודדים כל הדרך לפארק סיטי יוטה מכתתים רגליהם בשלג מתוך כוונה למצוא לעצמם הפצה מסחרית בבתי הקולנוע, אולם רובם נאלצים להסתפק בעסקאות שישגרו את סרטיהם לצפייה במסך הקטן. הפיצוי הכספי כמובן מנחם, כמו במקרה של הבמאי הצעיר מקס ברבקוב, שסרטו הארוך הראשון "פאלם ספרינגס" נרכש במשותף על ידי חברות הולו וניאון בתמורה ל-17.5 מיליון דולר ו-69 סנט. 69 סנט יותר מהרף שנקבע ב-2016 עם סרטו של נייט פארקר "הולדת אומה", כך שבעצם מדובר בעסקה הגדולה ביותר בתולדות סאנדנס.
3 צפייה בגלריה
פאלם ספרינגס
פאלם ספרינגס
"פאלם ספרינגס". העסקה הכי גדולה בתולדות סאנדנס
(צילום מסך)
הקומדיה הרומנטית הסהרורית בכיכובם של אנדי סמברג וכריסטין מיליוטי אולי לא עוררה הדים בקרב המבקרים חפצי האיכות, אולם בחברת הולו זיהו שציבור המנויים שלה דווקא עשוי להתענג עליה בסלון, בעוד שניאון ינסו את מזלם בבית הקולנוע במקביל. ביחד הם כאמור קבעו שיא חדש.
סרטים בולטים נוספים שנרכשו להפצה בסטרימינג או בקולנוע הם "איירונברק" בכיכובו של בנדיקט קמברבאץ' כאיש עסקים בריטי שהפך למפעיל של המרגל הסובייטי הבכיר ביותר במהלך המלחמה הקרה; Herself של פילידה לויד על אישה בתהליך הסתגלות לחיים ללא בעלה המכה ו"הדוד פרנק" של אלן בול (יוצר "עמוק באדמה") בכיכובו של פול בטאני (שני הסרטים נרכשו על ידי אמזון); "האב" בכיכובם של אנתוני הופקינס כחולה אלצהיימר ובתו בגילומה של אוליביה קולמן ו-Charm City Kings על כנופיות בבולטימור (שני הסרטים נרכשו על ידי סוני פיקצ'רס קלאסיק); Never Rarely Sometimes Always של אליזה היטמן על מסע של נערה הרה מעיירה קטנה בדרך להפלה בניו יורק ו-Promising Young Woman עם קרי מליגן ואליסון ברי על אישה שחייה חיים כפולים (שני הסרטים נרכשו על ידי פוקוס פיצ'רז), ו"זולה" של ג'אניצה בראבו המגולל מסע פרוע של זוג חשפניות ומבוסס על סדרת ציוצי טוויטר (A24)

הקולנוע התיעודי זוכה למקום של כבוד

סרטים דרמטיים נוספים ימצאו לעצמם בקרוב בית חם או קר (העיקר למצוא בית), אולם ברור כי הביקוש הגדול ביותר הוא דווקא ליצירות דוקומנטריות. מי שמבטאת את הביקוש הזה יותר מכל היא נטפליקס. ענקית הסטרימינג אומנם משקיעה כיום בעיקר בהפקות מבית, אבל במקביל יצאה למסע רכש מסחרר של סרטי דוקו בהם Mucho Mucho Amor על האסטרולוג האגדי וולטר מרקדו, ו-Into The Deep על מקרה הרצח של העיתונאית השבדית קים וול בצוללת של הממציא פיטר מדסן. סרטים תיעודיים בולטים נוספים שנרכשו הם Rebuilding Paradise של רון הווארד על העיירה פרדייז בקליפורניה שנחרבה בשרפה (נשיונל גיאוגרפיק) ו"ברוכים הבאים לצ'צ'ניה" על רדיפת להט"בים בצ'צ'ניה (HBO).
אחד הסרטים המדוברים בסאנדנס שהופקו בתמיכת נטפליקס הוא Crip Camp שביימו ג'יימס לברכט וניקול ניונהאם המשחזר אירוע תרבותי ברוח פסטיבל וודסטוק שהוקדש לאמריקנים נכים שזכו לאתנחתא משמחת מחיי היומיום הקשים. הסרט הופק על ידי חברת Higher Ground של ברק ומישל אובמה, שעל פי השמועות הגיחו לפארק סיטי למרות שלא הופיעו בפומבי. מי שכן הגיעה והפגינה נוכחות בהקרנות הייתה מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון, שלה מוקדשת המיני סדרה "הילרי" של נאנט בורסטין.

הנשים מאחורי ולפני המצלמה

אשת ציבור נוספת שזכתה לחיבוק חם מהקהל היא פעילת זכויות האדם והעיתונאית גלוריה סטיינם, שעומדת במרכז הדרמה The Glorias בה מבקשת הבמאית ג'ולי טיימור ("פרידה") לפצח את דמותה באמצעות ייצוגה בארבע תקופות חיים מאז ילדותה באוהיו ועד המהפכה הנשית שהובילה בשנות ה-70 וה-80. אליסיה ויקנדר מגלמת את סטיינם כעיתונאית צעירה בתחילת דרכה, וג'וליאן מור בשלב מאוחר יותר בחייה. סטיינם נכחה בהקרנת הבכורה וזכתה לתשואות נרגשות מצד הקהל.
למרות הנחת המוצא שתעשיית הקולנוע נשלטת על ידי גברים, הרי שבסאנדנס הנשים לא רק מופיעות על המסך. יותר ויותר סרטים של במאיות זכו לחשיפה בפסטיבל, ולא פעם קודמו באופן מכוון שהונע מהפליה מתקנת. בעוד שיקירת סאנדנס ונטפליקס הקולנוענית די ריס זכתה לביקורות צוננות על סרטה החדש The Last Thing He Wanted (בכיכובם של אן הת'אוויי ובן אפלק), במאיות אחרות התקבלו בהתלהבות ולא בהכרח בגלל היותן נשים, כמו במקרה של אליזה היטמן שריגשה בדרמה הקטנה של Never Rarely Sometimes Always. עוד במאיות שזכו לפרגון הן שרה קולאנג'לו (במאית הרימייק ל"הגננת") על הדרמה הפוליטית Worth, זוכת האוסקר התיעודי לשעבר ליז גרבוס על המותחן Lost Girls, ג'וזפין דקר בקומדיית האימה "שירלי" (עם אליזבת מוס), מירנדה ג'ולי עם Kajillionaire וכן ראדה בלאק שביימה, כתבה ושיחקה בקומדיה The 40-Year-Old Version.

גבריות רעילה

מול הרוח הנשית החיובית, במלחמת המינים הסמויה בפארק סיטי, גברים שתלטנים הפסידו בגדול. כך למשל במותחן The Assistant של קיטי גרין בה ג'וליה גארנר מככבת כעוזרת של בוס כוחני המתעלל בה ובשאר עובדי המשרד. בדוקו Into The Deep של אמה סאליבן, הממציא הדני פטר מדסן שרצח את העיתונאית קים וול בצוללת שלו נחשף מול המצלמה כמעין גאון משוגע תאב כוח ותהילה. גאון משוגע זה שם תואר שמתאים גם לג'ון קריקפאלוסי, המוח היצירתי מאחורי סדרת האנימציה פורצת הדרך "רן וסטימפי" שמתגלה בסרט התיעודי Happy Happy Joy Joy של רון סיסרו וקימו איסטרווד כקונטרול פריק פרפקציוניסט עם מטען נפשי לא פשוט שנפרק על צוות האמנים שעבדו תחתיו. בעיצומו של משפט הארווי וויינשטיין בניו יורק, המפיק המוזיקלי המטרידן ראסל סימונס עומד למשפט הקהל בדוקו On The Record של קירבי דיק ואיימי זירינג.

הרציחות המתוקשרות שזוכות לדוקו

נושא נוסף שזכה לפופולריות בין היוצרים התיעודיים בסאנדנס השנה הוא מקרי רצח מתוקשרים. לצד סרטה המדהים ושומט הלסת על מאדסן והפרשה שזעזעה את העולם כולו, הוקרנו בפסטיבל שני סרטים שעסקו דווקא בהתנקשויות פוליטיות מהתקופה האחרונה. Assassins של ריאן ווייט מתחקה אחרי ההתנקשות המסתורית בקים ג'ונג-נאם, אחיו למחצה של שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און. מה הביא שתי נשים צעירות מאינדונזיה ו-וייטנאם להתיז תרסיס גז עצבים על פניו לפני שלוש שנים בשדה התעופה במלזיה? הסרט מעלה השערה כי השתיים תומרנו על ידי סוכניו של קים ג'ונג און ששכנעו כי מדובר במתיחה מצולמת שתהפוך אותן לכוכבות רשת. The Dissident של בריאן פוגל זוכה האוסקר חוזר להתנקשות בעיתונאי הסעודי ג'מאל חקשוג'י על ידי שלוחיו של נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן. רוב המידע שנחשף פורסם כבר בעבר, אולם הסרט מטיב לסקר הקשר פוליטי רחב, כולל קשר לחברת הטכנולוגיה הישראלית NSO.
3 צפייה בגלריה
Assassins
Assassins
המתנקשות בקים ג'ונג-נאם. מתוך Assassins
(צילום מסך)

הקשר הישראלי

קשר ישראלי חיובי יותר לסאנדנס נוגע לנוכחות של מפיקים ישראלים רבים בעיר המתגוררים בניכר. אורן מוברמן הניו יורקי הגיע כמפיק שותף לסרט האימה Bad Hair של ג'סטין סימיאן, ניב פיכמן מטורונטו תמך בזוועתון Possessor של ברנדון קרוננברג (הבן של) ועדי עזרוני ייצגה את חברת קשת אינטרנשיונל ביצירת הקומדיה הקטנה והחביבה Save Yourselves! של אלאנור ווילסון ואלכס פישר.
3 צפייה בגלריה
טסלה
טסלה
טסלה
(צילום מסך)
עם זאת, ההפקה "הישראלית" הגדולה ביותר היא הביוגרפיה הקולנועית "טסלה" בכיכובו של אית'ן הוק כממציא ניקולאי טסלה, לצד קייל מקלאכלן בתפקיד תומאס אדיסון. חברת מילניום המתמחה בלהיטי אקשן רבי תקציב הוציאה תחת ידיה דרמה היסטורית מופשטת ולא לינארית, בעלת נטיות אמנותיות לא מסחריות בעליל. העובדה שהמפיק אורי זינגר הצליח לשכנע את ראשי מילניום להשקיע בפרויקט היא הישג ראוי שאפשר לבמאי הוותיק מייקל אלמריידה לממש את התסריט הראשון שכתב אי פעם ושנותר במגירה מאז שנות ה-80. בינתיים פורסם כי זינגר יתמוך באית'ן הוק בהרפתקה הבאה שלו כבמאי: עיבוד המחזה של טנסי וויליאמס "קמינו ריאל". השחקן ניסה בעבר להביא את המחזה הניסיוני למסך בעבר וכשל, ועתה הוא יקבל הזדמנות נוספת להגשים את החלום היצירתי שלו.