הביתן הישראלי בתערוכה הבינלאומית היוקרתית בוונציה, שמציינת השנה 60 להיווסדה, לא ייפתח לקהל הרחב עד השגת הפסקת אש ועסקה לשחרור החטופים הישראלים בשבי חמאס, כך הודיעו היום (ג') מטעם האמנית רות פתיר והאוצרות מירה לפידות ותמר מרגלית.
2 צפייה בגלריה
מתוך עבודת הוידאו "מקוננות"
מתוך עבודת הוידאו "מקוננות"
מתוך עבודת הווידאו "מקוננות"
(צילום: רות פתיר)
בהודעה לתקשורת שנשלחה מטעמן נכתב כי הביתן יהיה סגור למבקרים, אך ניתן יהיה לראות את עבודת הווידאו "מקוננות", המתנגנת בכניסה לתערוכה הנקראת Motherland מבעד לחלון זכוכית שקוף - זאת בעוד יתר היצירות יחכו "לרגע שבו הלב יהיה פתוח שוב לאמנות", לשון ההודעה.
לפי ההודעה, בכניסה לביתן יוצב שלט באנגלית עם הכיתוב "האמנית והאוצרות של הביתן הישראלי יפתחו אותו כאשר תושג הפסקת אש ועסקה לשחרור החטופים". יש לציין כי בהודעה שנשלחה בעברית נהפך סדר הדברים - ומצוין כי הבית ייפתח "התערוכה כאשר תושג עסקת חטופים ועצירת האש".
"כאמנית וכמחנכת, אני מתנגדת בתוקף לחרם תרבותי, אבל אני מרגישה קושי גדול להציג פרויקט שמדבר על ערך החיים בתקופה של זילות איומה בהם", אומרת פתיר, שלא ביטלה את השתתפותה בביאנלה, אך מצאה דרך להביע את מחאתה.
"אני שונאת את זה", היא אמרה בריאיון ל"ניו יורק טיימס" על החלטתה, "אבל אני חושבת שזה חשוב". היא הוסיפה שבעוד הביאנלה, שנפתחת לקהל הרחב בשבת ושההצגה המוקדמת שלה לתקשורת נפתחה היום, היא הזדמנות ענקית לאמנית צעירה כמוה - המצב בעזה "הרבה יותר גדול ממני", והיא הרגישה שסגירת הביתן היא הפעולה היחידה שהיא יכולה לנקוט.
2 צפייה בגלריה
 מירה לפידות, רות פתיר, תמר מרגלית
 מירה לפידות, רות פתיר, תמר מרגלית
מירה לפידות, רות פתיר, תמר מרגלית
(צילום: אלה ברק)
"מקוננות" היא יצירה בת שתיים וחצי דקות, שבה השתמשה האמנית במחשב כדי להנפיש תמונות של פסלי פוריות עתיקים. פסלי הנשים הכוללים הרבה איברים סדוקים או חסרים, מתעוררים לחיים בסרט ומסתובבים, מייללים מצער וכעס. על פי פתיר, שסיימה לעבוד על היצירה החודש, היא משקפת את העצב והתסכול שלה מהסכסוך. הרגשות המתוארים בסרט "הרגישו מדויקים לחוויה של החיים ברגע הזה", אמרה.
"חצי שנה עברה מאז ההתקפה המזעזעת על ישראל ב-7 באוקטובר, שהובילה למלחמה הנוראית בעזה, ואין סיום באופק. רק עוד כאב, עוד אובדן, עוד הרס. התערוכה עלתה והביתן ממתין להיפתח. האמנות יכולה לחכות, הנשים, הילדים והאנשים שחיים בגיהנום אינם יכולים", מסרו האוצרות לפידות ומרגלית.
מרגלית אמרה ל"ניו יורק טיימס" כי קריאה להפסקת אש מצד אמן המייצג את המדינה באירוע בינלאומי חשוב עלולה לעורר ביקורת מצד מחוקקים ישראלים. עוד היא הוסיפה כי ממשלת ישראל, שמימנה כמחצית מהוצאות הביתן, לא עודכנה מראש על המחאה.
הצעד מגיע לאחר שמאז חודש פברואר אלפי פעילים פרו-פלסטינים ניסו לשווא לגרום לביאנלה בוונציה לא לאפשר לישראל להשתתף באירוע במחאה על המלחמה בעזה.