צה"ל הודיע כי אינו יכול לערוב לביטחונם של העיתונאים הזרים בעזה כל עוד ימשיכו לסקר ממוקדי הלחימה - כך דיווחו אמש (ו') סוכנויות הידיעות הבינלאומיות רויטרס ו-AFP (סוכנות הידיעות הצרפתית).
2 צפייה בגלריה
עזה
עזה
עזה
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
על פי הדיווח, השתיים ביקשו לוודא כי שליחיהן בעזה המסקרים את מלחמת חרבות ברזל לא יהוו מטרה לתקיפות ישראליות, אולם צה"ל השיב להן השבוע במכתב כי הוא "מכוון [בתקיפותיו] לכל אזורי הפעילות הצבאי של חמאס ברחבי עזה", והוסיף כי חמאס מבצע באופן מכוון פעולות צבאיות "בסמיכות לעיתונאים ואזרחים".
כמו כן, במכתב נאמר לטענתן כי צה"ל מסביר שתקיפותיו העוצמתיות עלולות לגרום נזק רב למבנים הממוקמים ליד המטרות, וכי גם שיגורי רקטות כושלים של חמאס עלולים להרוג אנשים בתוך עזה. "בנסיבות אלה", הסבירו לדבריהן במכתב, "איננו יכולים להבטיח את שלומם של עובדיכם וקוראים לכם בתוקף לנקוט בכל האמצעים הנדרשים לבטיחותם".
בדיווח שפורסם ברויטרס, נמסר מטעמה ומטעם AFP כי הם "מודאגים מאוד בנוגע לביטחון העיתונאים שלהם בעזה. המצב בשטח חמור, וחוסר הנכונות של צה"ל להבטיח את שלום הצוות שלנו מאיים על היכולת שלהם לסקר את הקונפליקט מבלי לחשוש להיפצע או להיהרג".
2 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: AP Photo/Abed Khaled)
"אנו נמצאים במצב רעוע להפליא וחשוב שהעולם יבין שיש צוות גדול של עיתונאים שעובדים בתנאים מסוכנים ביותר", הוסיף פיל צ'טווינד מ-AFP.
בשלושת השבועות שחלפו מאז שהחלה המלחמה, עיתונאים זרים רבים הגיעו לרצועת עזה, כשהם משדרים בסמוך לאזורי הלחימה. על פי הוועדה להגנה על עיתונאים, לפחות 27 עיתונאים נהרגו מאז פרוץ המלחמה - בעיקר בעזה, אך גם בישראל ובדרום לבנון - בהם צלם ynet, רועי עידן ז"ל, שנרצח במתקפת המחבלים האכזרית על כפר עזה ב-7 באוקטובר. כמו כן, בניגוד לחמאס - צה"ל התנצל אחרי פגיעה בעיתונאי רויטרס בגבול לבנון בעת תקיפת מטרות בתגובה לירי לישראל, והודיע כי יבדוק את התקרית.
בדיווח של רויטרס נאמר כי חמאס טרם הגיב על טענת צה"ל בנוגע למיקום הפעולות הצבאיות בסמוך למקום שבו ידוע כי נמצאים עיתונאים בעזה. בנוסף, נאמר כי סוכנות הידיעות לא הצליחה לאמת כמה ארגונים נוספים הפועלים בעזה קיבלו את המכתב המדובר מצה"ל.
מטעם צה"ל טרם נענו לבקשת ynet לתגובה בנושא.