האלימות הגואה בפסטיבלים ובמופעי תרבות הפכה לאחת מהתופעות המדאיגות ביותר בקרב חברות ההפקה, אבטחה והקהל כאחד. כזכור, רק לפני כחודש נרשמו מספר תקריות כשבהופעתו של איתי לוי בקיסריה נוצרה מהומה המונית בשל קטטה שיצאה מפרופורציות, ובהמשך נפרצו גדרות בהופעה של דיג'יי בלק קופי ובמסיבה של זאמנה בחוות רונית, שגרמו לדוחק משמעותי. בריאיון ל"מחוץ לפריים" ב-radio ynet, סיפר מפיק ההופעות איתמר בר שביט על החששות של מארגני האירועים. "מה שקורה בשנה האחרונה מפחיד, אין דרך אחרת לתאר את זה. אם פעם היו יודעים לקבל את הקהל בסבר פנים ובחיוך ונכנסים לאירוע ועומדים בתור מסודר - היום מגיעים למלחמה עם כמויות מאבטחים ושוטרים". האזינו לראיון המלא.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
קהל בהופעה
(צילום: shutterstock)
"לקהל לא אכפת יותר. הם קופצים על הגדרות, פורצים יציאות חירום - וזה עוד לפני שנכנסנו פנימה לתוך האירוע", הוא מספר. "ואז מנסים להתקרב לבמה או לקפוץ אל האומן או לנסות להגיע למתחמי בקסטייג' או להגיע למקומות שאין לך כרטיס להגיע אליהם. חל פה שינוי דרמטי, מפחיד היום להפיק מסיבות ואירועים כאלה".
בר שביט, שנמצא בתחום כבר מעל ל-15 שנה והיה אמון על מופעים בינלאומיים כשל בריטני ספירס, אירוסמית וגאנז אנד רוזס, כמו גם על האירועים של סולומון, בלאק קופי, ארמין ואן ביורן ועוד, מספיר כי לא נתקל בתקריות בסדר גודל כזה בעבר: "מה שאנחנו חווים בשנה האחרונה קורה בעיקר בעולם המסיבות, ואני חייב להגיד שיש פחד מאוד גדול שהדבר יחלחל גם לעולם ההופעות. שם עוד יש בינתיים איזשהו חצי סדר שדי איבדנו במסיבות. אני כן חייב לציין לטובה את משטרת ישראל שבאירועים האחרונים די לקחו את העניינים לידיים. אפשר לראות את זה למשל במסיבה של עפר ניסים בראש השנה ואתמול ב-DGTL".
אתם מדברים פה על התארגנויות של מאות אנשים, ובעפר ניסים והמשטרה הודיעה שהיא הצליחה לעצור עשרה אנשים. "בסוף זה קודם כל הרתעה. להיות שם, להגיב - ולהגיב חזק ומהר. וכמו שהקהל עושה, אז גם המשטרה וגם ההפקות צריכות לעשות את הדבר הזה יחד. שיראו שעצרו אנשים שניסו לפרוץ. שבן אדם שמארגן קבוצת טלגרם של 'קדימה בואו נפרוץ שערים' יידע שיגיעו אליו הביתה ברמה מודיעינית ויעצרו אותו שלפני האירוע".
איך אפשר להתמודד עם זה? "זה מתחיל מחינוך והסברה והבנה ותרבות. תראה מה קרה בדרבי התל אביבי של מכבי והפועל. אתה מבין שקורה פה משהו גורף. זה לא הגיוני, אני לא רוצה להגיד שגדל פה דור פחות טוב, אסור להכליל את כולם. אבל החברה הישראלית חווה איזשהו שינוי מפחיד, בעיקר בגילאי 17-20, כואב לי לראות מה קורה עם החבר'ה הצעירים - ועצוב לי להגיד את זה בתור אבא בעצמי".