פרס סוקולוב לעיתונות לשנת 2021 הוענק הערב (ג') לקרינה שטוטלנד, העורכת הראשית של שבועון "לאשה" מבית "ידיעות אחרונות". זו הפעם הראשונה שעיתונאית או עורכת ממגזין נשים זוכה בפרס סוקולוב, מאז נוסד בשנת 1956.
בנאומה הודתה שטוטלנד לוועדה בשם כלל הזוכים, ופנתה לנחום סוקולוב בפורמט של "המכתב שלא נכתב", המוכר מהמגזין הפופולרי שהיא עורכת. "מאז שכתבת בעיתון 'הצפירה' וגם ערכת אותו, הרבה דברים השתנו בעולם, בישראל ובעיר המופלאה, הפלורליסטית והאהובה עליי כל כך, תל-אביב", אמרה. "העיר שזכתה לשמה בזכות התרגום העברי שלך לספרו של בנימין זאב הרצל: 'אלטנוילנד'. גם תחום הנדל"ן השתנה מאוד. לא רחוק מכאן נמצא רחוב סוקולוב, ובחיים לא היית מאמין כמה עולה שם דירה. לא למשכורת של עיתונאי.
3 צפייה בגלריה
קרינה שטוטלנד
קרינה שטוטלנד
קרינה שטוטלנד
(צילום: מוטי קמחי)
"אני פותחת סוגריים אישיים, כי אני מ'לאשה', והסיפורים האישיים הם הלחם והחמאה של המגזין שלנו", המשיכה שטוטלנד. "אני הגעתי לתל-אביב אחרי שני מעברים קודמים. נולדתי בקייב שבאוקראינה, וכשהייתי בת שנתיים וחצי עלינו לישראל והגענו למרכז הקליטה בעתלית. כעבור חצי שנה הדרמנו לבאר-שבע, שבה הייתה לי ילדות נהדרת ושם גם התחלתי לכתוב בעיתונים בגיל 12. אחרי השירות הצבאי עברתי לגור בתל-אביב. כל מעבר פתח בפניי הזדמנויות שלא חלמתי עליהן קודם, ולפני שבע שנים קיבלתי מהעורכת האחראית של 'לאשה', הגברת מרים נופך-מוזס, שאני אסירת תודה לה, את ההזדמנות הגדולה מכל: הזכות לעבוד יחד עם הצוות האדיר ומלא הנשמה של מגזין 'לאשה', שנוסד ב-1947 ויציין בקרוב יום הולדת 75".
3 צפייה בגלריה
שטוטלנד ומוזס
שטוטלנד ומוזס
שטוטלנד ומוזס
(צילום: מוטי קמחי)
שטוטלנד התייחס לבחירה של וועדת הפרס, בהשתתפות היו"ר נורית קנטי, נדב איל, בינה לוז, שלום קיטל ופרופ' נעמה שפי: "הפרס השנה מכיר גם בחשיבותה של עיתונות הנשים. לא רק בגלל העיסוק בזכויות נשים בביתן ומחוצה לו, לא רק בשל הצגת מגוון דרכים להיות אישה בחברה שלנו, אלא גם בזכות הקהל שאליו העיתונות הזו מגיעה. לראיונות שמתפרסמים בעיתונות הנשים נחשפות נשים מכל שכבות החברה, מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים. 'לאשה' הוא החברה הטובה ומעוררת האמון שמפטפטים איתה על כל דבר. המגזין נותן קול לנשים שיכולות לשמש השראה לאחרות, ובכך יש לו אפשרות לחולל שינוי אמיתי".
היא הוסיפה: "גם כאן רוחות של שינוי מנשבות. השנה, כמו גם לפני שנתיים, יש שוויון מגדרי במספר העיתונאים והעיתונאיות שקיבלו את הפרס. ברוח זו אני מקדישה את הזכייה שלי לעיתונאיות הישראליות באשר הן, ומבקשת מכל העיתונאיות וחברות המערכת מכל כלי התקשורת שנמצאות כאן לקום".
בנימוקי ועדת השיפוט נכתב כי "קרינה שטוטלנד הרחיבה את תחומי עיסוקו של השבועון 'לאשה' לדיון בחסמים המקשים על נשים בהשתלבות ובהתקדמות בחברה הישראלית ובביתן. בכך היא תורמת תרומה מהותית להתפתחות העיתון שהוגדר בעבר כייעודי לנשים, אל שיח מעצים ודיון במכשולים הניצבים בעיקר בפני נשים. שילוב תכנים אלה בשבועון הפונה לנשים מכל שכבות האוכלוסייה הוא אמירה צלולה ופורצת דרך בסוגה המגזינית בעברית".
3 צפייה בגלריה
קרינה שטוטלנד ורון חולדאי
קרינה שטוטלנד ורון חולדאי
שטוטלנד וחולדאי
(צילום: מוטי קמחי)
זוכה נוסף בקטגוריית העיתונות הכתובה השנה הוא גדעון לוי, עיתונאי "הארץ". בפרס סוקולוב לתקשורת האלקטרונית זכו יפעת גליק, תחקירנית תאגיד השידור הציבורי ואוהד חמו כתב שטחים ופלסטינים של חדשות 12. פרס דוש לקריקטורה ליוצרים מצטיינים הוענק לקריקטוריסט "ידיעות אחרונות" גיא מורד.
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר בטקס: "ישנם היום, כאלה הרואים עצמם כפטריוטים ישראלים, שעבורם התקשורת היא אבן נגף, מכשול מעיק. בעיניהם התקשורת תמיד 'עוינת'. תמיד נגדם. העמדה הזו היא לא ציונית ולא ישראלית. הגאווה הישראלית היא דווקא בתקשורת חופשית, נושכת, מאתגרת פעם אחר פעם את הקונצנזוס הישראלי. מוציאה אותנו מאזור הנוחות שלנו. חברה חזקה היא כזאת שלא חוששת מביקורת – ואפילו ביקורת נשכנית, חריפה. הביקורת שמגולמת לפעמים בתחקיר ארוך ולפעמים בקריקטורה קולעת אחת, מסמנת ומחדדת את הטעון שיפור, את הטעון תיקון. היא עוזרת לכולנו להיות טובים יותר. זוכי פרס עיריית ת"א-יפו ע"ש סוקולוב ודוש הם פטריוטים אמיתיים".