"הברך", סרטו המדובר של נדב לפיד נכלל בין 53 היצירות העלילתיות שיתמודדו על פרס הסרט הטוב מטעם האקדמיה האירופאית לקולנוע, המכונה גם האוסקר האירופאי. לצד "הברך", סרט ישראלי נוסף - "הנה אנחנו" של ניר ברגמן. בקטגוריה המקבילה לקולנוע תיעודי, "54 השנים הראשונות - מדריך מקוצר לכיבוש הצבאי" של אבי מוגרבי הוא הסרט הישראלי היחיד ברשימה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "הברך"
מתוך "הברך"
מתוך "הברך"
"הברך", שהתכבד בפרס חבר השופטים מפסטיבל קאן האחרון, הוא אחד מ-13 סרטים בולטים מפסטיבל קאן ופסטיבל ונציה שהתווספו לרשימת המועמדים המעודכנת, שכוללת גם את "טיטאן" של ז'וליה דוקורנו, זוכת פרס דקל הזהב בקאן, ו"האירוע" של אודרי דיוואן, שזכתה לאחרונה בפרס אריה הזהב בוונציה.
הדרמה "הנה אנחנו" אומנם נכללה ברשימת סרטי קאן אשתקד והייתה מועמדת לפרס אופיר 2020 לסרט הטוב ביותר (ברגמן זכה בפרס הבימוי), אך נכללת ברשימה כמו ספיחים קולנועיים רבים משנה שעברה, בהם "200 מטר" של אמין נאייפה (בהשתתפות עלי סלימאן, יליד ישראל) שייצג את ירדן באוסקר, ו"עזה אהובתי" של האחים טרזן ועראב נאסר (בכיכובם של סלים דאו, היאם עבאס ומאיסה עבד אלהאדי ילידי ישראל) שייצג את פלסטין באותה מסגרת. בנוסף, הסרט התיעודי הקצר "המשימה חברון" של רונה סגל, נכלל ברשימת המועמדים לסרטים הקצרים.
2 צפייה בגלריה
מתוך "הנה אנחנו"
מתוך "הנה אנחנו"
מתוך "הנה אנחנו"
(צילום: שי גולדמן)
כל היצירות הללו לוקחות חלק בתחרות האירופית בשל היותן קו-פרודוקציות בהשתתפות גופי תמיכה מהיבשת. "הברך" היא הפקה משותפת לישראל, גרמניה וצרפת, בעוד ש"הנה אנחנו" מבוסס על שיתוף פעולה ישראלי-איטלקי. במקרה של "54 השנים הראשונות - מדריך מקוצר לכיבוש הצבאי", שהוא אסופה של לוחמי צה"ל החולקים חוויות קשות של התעללות בתושבים פלסטינים בחסות הכיבוש, המימון הגיע ברובו מצרפת, פינלנד וגרמניה. יש לציין שגם סרטו של מוגרבי וגם זה של לפיד יוקרנו בשבוע הקרוב במסגרת פסטיבל הקולנוע היוקרתי של ניו יורק.
בשבועות הקרובים, 4,000 חברי האקדמיה האירופית יצפו בסרטים ויתבקשו לבחור את המועמדים המועדפים עליהם בקטגוריות השונות. ב-9 בנובמבר יוכרזו המועמדים הסופיים לפרסי האקדמיה האירופית, שתערוך את הטקס ב-11 בדצמבר בברלין.