זהו, עכשיו זה רשמי: באביב הקרוב, אחרי יותר מ-20 שנות "טיפול" בחלכאים ובנדכאים שהתפתו להגיע לתוכנית האירוח שלו, ד"ר פיל מקגרו תולה את המיקרופון, מגלח את השפם ומסיים את "ד"ר פיל". טוב, אולי השפם לא יגולח, אבל כל השאר נכון - ובאמת הגיע הזמן, אם כי יש מי שיאמר שהזמן לזה הגיע כמה שניות אחרי שידור תוכנית הבכורה של "ד"ר פיל", אי שם ב-2002.
1 צפייה בגלריה
פיל מק'גרו
פיל מק'גרו
פיל מק'גרו
(AP)
כן, הדוקטור צבר לעצמו לא מעט מבקרים במהלך השנים, בדרך כלל בשל שיטות הטיפול המפוקפקות שלו, החיבה למרואיינים מהזן הסנסציוני/אפוי חלקית/לא אפוי בכלל, וכל מיני סיפורים כעורים שהתרחשו במהלך התוכניות או מאחורי הקלעים (בפברואר 2022 דווח על "סביבת עבודה חומצית" בהפקת התוכנית). ומה לעשות, חלק מההאשמות נכונות, בעיקר מכיוון שמקגרו הגיש לצופיו תוכנית שמהותית איננה שונה מהתוכנית הנודעת לשמצה של ג'רי ספרינגר, ואחרות מסוגה שידעה הטלוויזיה האמריקנית לאורך השנים. "ד"ר פיל" ניזונה מיצר המציצנות הטבוע בכולנו, וניצלה בציניות את האומללים והאומללות שהתפתו להגיע לתוכנית. בקרוב יגיע הזמן להיפרד ממנה, ולא בצער רב. ועד אז, בואו ניזכר כולנו בכמה מרגעיה המוזרים, המכוערים, השפלים והמרתיחים מהתוכנית, ולו כדי שניווכח כמה טוב שנגמר.

סטירה? בקטנה, הכול מאהבה

אחרי שהעלתה ברשתות החברתיות סרטון שבו היא מסבירה לעוקביה מדוע התעללות מצד בן זוג היא דבר חיובי (!), הגיעה צעירה בשם רומינה להתארח בתוכנית של ד"ר פיל, על מנת לנסות ולהסביר למה היא התכוונה. ובכן, היא התכוונה בדיוק למה שהיא אומרת, ולמק'גרו ההמום לא נותר אלא לנסות ולהבין אם, כדבריו, מדובר במישהי שממש מאמינה בשטויות המזיקות שיוצאות לה מהפה - או שמא בבחורה שמוכנה לעשות הכול, אבל הכול, בעבור מעט תשומת לב. "הרבה נערות מעריצות אותי", גילתה רומינה לד"ר, אלא שסביר מאוד להניח שה"הרבה" הזה קמל בהשוואה לכמויות הגולשים שמאחלים לה מוות בייסורים. מעניין כמה איחולים כאלה קיבלה אחרי שנחשפה אליה האומה כולה בתוכנית.

הטרלול הטבעוני

ב-2017 הופיע בתוכנית של ד"ר פיל בחור בשם Sexy Vegan (הטבעוני הסקסי - כן, הוא שינה את שמו רשמית), אחרי שאחותו טענה כי הוא מנסה לבזבז את ירושת המיליונים של אביהם. סקסי הנ"ל נכנס לאולפן בסערה עם קעקוע על פניו, שר את שיר הנושא שחיבר לעצמו, והתחיל לקשקש על כך שאימו היא סוציופתית שלא שחררה אותו בערבות מהכלא, ועל כך שהוא משחרר 70 מיליון חזירים ממכלאותיהם, ועוד ועוד. למקגרו לא לקח הרבה זמן בטרם הזעיק את המאבטחים ללוות את סקסי מהסט, וזאת תוך כדי שהבחור עושה הליכת ירח על הבמה. הכול נורמלי בסך הכול - מה גם שזוהי עדות נוספת לחוסר המעצורים והרדיפה אחרי הרייטינג של מקגרו, שמביא אנשים מזן זה לתוכניתו בדיוק בשביל זה: כדי שנוכל לצחוק עליהם בעודו מגרש אותם מהבמה.

סוכר טהור

ריילי היא שוגר-בייבי, קרי: צעירה שמארחת חברה למבוגרים עשירים, ולעיתים כמובן גם יותר מרק חברה, בתמורה לפינוקים, מתנות וכסף. עד כאן הכול טוב ויפה. זאת אומרת, לא טוב ולא יפה, אבל גם לא מפתיע - לא חסרים אנשים כאלה והסדרים ממין זה. אלא שריילי לא מסתפקת רק בלהיות שוגר-בייבי, אלא גם מלמדת את אימה איך להיות כזו. האם, מן הסתם, תומכת לחלוטין ב"קריירה" של בתה, עד כדי כך שהיא מעוניינת בקריירה כזו גם עבורה. "ריילי היא בהחלט אשת עסקים", מספרת האם לפני שמתחיל הריאיון, אשר מבהיר בדיוק עד כמה דק (עד בלתי-נראה) הוא הקו שבין מקגרו ובין ג'רי ספרינגר.

קוף אחרי בן אדם

ב-2006 אירח ד"ר פיל בתוכניתו אדם בזוי במיוחד בשם טיי ביסון – אפס מאופס שיצר סדרת סרטונים בשם Bum Fights שבהם הוא משלח הומלסים וקבצנים זה בזה, במפגן מחליא של מכות תמורת כסף. הכוונה המבורכת הייתה להוקיע את ביסון, אם כי תא כלא היה מהווה אכסנייה מתאימה יותר עבורו. בכל מקרה, ביסון הגיע לתוכנית כשהוא לבוש - ומסופר - בדיוק כמו הדוקטור הטוב. כשמקגרו טען בפניו שזה דוחה והוא איננו מעוניין לשוחח איתו (אז למה בדיוק הזמנת אותו?), ביסון הסביר לו שבתכלס, הוא עושה בדיוק את אותו הדבר. "אתה חושב שאני מנצל אנשים?", תהה ביסון, "בכל פעם שאתה מביא אורחים לתוכנית, אתה מנצל אותם". ועל זה נאמר: גם בן עוולה שמגיע לו שתיפול עליו כספת יכול להיות צודק לפעמים.

תפסו אותה בחוץ

מפרק של "ד"ר פיל" ששמו המלא והרשמי הוא "אני רוצה לוותר על בתי בת ה-13 שגונבת מכוניות, מנופפת בסכינים, עושה טוורקינג וניסתה להפליל אותי בפשע" לגמרי אפשר היה לצפות לגדולות. ואכן, הפרק הנ"ל סיפק את הסחורה בדמותה של דניאל ברגולי - נערה פרועה ומופרעת שמאמללת את הוריה, ושאת דבריה ניתן להבין אך ורק באמצעות כתוביות נלוות. ברגולי הופיעה בתוכנית ב-2016 יחד עם אמה ברברה-אן, לא לפני שניסתה לגנוב רכב של אחד מאנשי ההפקה, וכשהקהל עצבן אותה פנתה אליו ואמרה: ?Catch me outside, how about that ("תפסו אותי בחוץ, מה דעתכם על זה?").
המשפט, כפי שיצא מפיה של ברגולי, הפך לוויראלי בעקבות הפרק, וברגולי עצמה התפרסמה ברחבי ארצות הברית. אחרי שהות במכון גמילה מסמים (שאליה נשלחה על ידי מקגרו, ולטענתה ספגה שם התעללות, ואף תבעה את מקגרו והתוכנית על כך), החלה לפתח לעצמה קריירה כראפרית תחת השם Bhad Bhabie (באד בייבי) - והפכה להצלחה מסחררת, כולל אלבום מיקסטייפ, שני סינגלים במצעד בילבורד (ותואר הראפרית הצעירה ביותר שהופיעה אי פעם במצעד), סיבובי הופעות, קו מוצרי איפור ואפילו תוכנית ריאליטי (Bringing Up Bhabie) שעלתה בפלטפורמה של סנאפצ'ט. ללמדכם שלא כל נערה פרועה שגונבת מכוניות, מנופפת בסכינים, עושה טוורקינג ומנסה להפליל את אמא שלה היא סיפור אבוד.

לו היית קצת פחות המורה שלו

טניה רמירז הייתה מורה בתיכון בטקסס ששכבה עם אחד מתלמידיה, תיכוניסט בן 17, שצילם את האירוע ולאחר מכן חלק אותו עם חבריו. הסיפור התפוצץ, רמירז נשפטה והורשעה בניהול מערכת יחסים לא הולמת עם הצעיר. בעסקת טיעון נגזרו עליה שבע שנות מאסר על תנאי ורישיון ההוראה שלה נלקח לצמיתות, אולם היא לא נרשמה במאגרים הממשלתיים כעבריינית מין. ועדיין, זה לא הספיק לה, מאחר וגב' רמירז תבעה את הצעיר שעימו שכבה ואת אימו על הוצאת דיבה, מאחר ולטענתה הופעותיהם של האם ובנה בתקשורת פגעו בסיכוייה לקבל משרת הוראה במרכז ג'יו ג'יטסו מקומי. הקוזאקית הנגזלת? ובכן, אם תרצו.
כשרמירז הגיעה להתארח בתוכנית של ד"ר פיל, היא לא הצליחה להבין מדוע מה שעשתה היה לא תקין, בלשון המעטה - וגם מבטיה הזועמים של האם, שהגיעה יחד עם בנה לתוכנית, לא ממש הצליחו להעביר לה את המסר. והשיא? האם טענה שסרטון הסקס "לא היה עד כדי כך טוב". בסדר, אבל זה כבר דורש פרק אחר לגמרי של "ד"ר פיל".

הרגתי את אמא שלי

אוקיי, אז זה קטע יותר מטריד מהזוי, ובכל זאת הוא נרשם כאחד מהרגעים הזכורים יותר בהיסטוריה של "ד"ר פיל". ב-2012, כשהיה בן 15 בלבד, רצח זכרי דייויס את אימו מלאני באמצעות 20 מכות פטיש. ב-2015, חודשיים לפני שהחל משפטו, ראיין אותו מקגרו, והתוצאה המצמררת הפכה לוויראלית – בעיקר בגלל הקריפיות יוצאת הדופן של דייויס, שגם מדבר בקול של נבל מסרט סלאשרים. ברמת הערך העיתונאי של הריאיון - ובכן, אין לו כזה, לא ממש. לאורך עונותיה התוכנית של מקגרו שחתה לעיתים קרובות במדמנת הסנסציוניזם, מנסה לזעזע את צופיה בשם הרייטינג, בדיוק כפי שאירע במקרה הזה. מי שמעוניין בהצצה לפינות האפלות של הנפש האנושית יכול למצוא את אלו תחת כל עץ רענן, אין שום צורך לתת פתחון פה לרוצח פסיכופת, תודה וביי.

הרופא הטוב

ב-2017 הגיעה קיידן מהאפה להתארח בתוכנית של ד"ר פיל יחד עם בן זוגה מת'יו וחלק מבני משפחתו, על מנת לתמוך בו בעודו משוחח עם מקגרו על ההתעללות המינית שעבר. אולם בריאיון המקדים עם שניהם שהתנהל מאחורי הקלעים, התגלה שדווקא מהאפה היא זו שאוחזת בנכסים שיעניינו את צופי התוכנית, לדידם של אנשי ההפקה, בהם הטענות שיש לה ראיית רנטגן ושהיא קוראת מחשבות. בשלב מסוים של הריאיון מקגרו החל להתעסק במהאפה ובטענותיה, כשהוא זונח לחלוטין כל נושא אחר, וכשזו אמרה שהיא "מרגישה מותקפת", מקגרו אמר: "לא, את מתושאלת כי טענת כמה טענות, וכשאת טוענת טענות כאלו, את צריכה להיות מוכנה להגן עליהם". הקהל, שגיחך מדבריה של מהאפה, מחא כפיים לדוקטור הנחרץ, וגם כשמהאפה ניסתה להחזיר את הנושא למת'יו, מקגרו סירב להרפות.
ב-2019 מהאפה תבעה את מקגרו ואת רשת CBS על הנזקים הנפשיים שנגרמו לה כתוצאה מהשתתפותה בתוכנית, שבעקבותיה התאשפזה במכון לבריאות הנפש. "כל אדם בר דעת - וכמובן שפסיכולוג קליני כמו מקגרו - היה צריך לזהות באופן מיידי כי גברת מהאפה היא אדם במשבר הסובל מבעיות נפשיות, ולא מישהו שיש לנצל בתוכנית טלוויזיה ארצית", כך מסרו פרקליטיה של מהאפה בשלב הגשת התביעה. אבל רגע, ד"ר פיל לא מנצל אנשים, את זה עושים רק אנשים שמארגנים קרבות בין קבצנים, לא? לא?

ניצוצות של בושה

רגע נוסף של ניצול מכוער נרשם ב-2016, כשד"ר פיל אירח את השחקנית שלי דובאל – פעם שחקנית הוליוודית מפורסמת ("הניצוץ"), והיום אישה מבוגרת הסובלת מבעיות נפשיות. הדוקטור הטוב ישב מול דובאל במבט חומל ותחקר אותה על בעיותיה, והקשישה המבולבלת והתמימה שיתפה פעולה באופן מלא, סיפרה כי היא חושבת שרובין וויליאמס לא מת אלא משנה-צורה, ושהיא נרדפת על ידי השריף מנוטינגהם מסיפורי רובין הוד, ועוד ועוד. כשהצהירה שהיא חולה וזקוקה לעזרה, אמר לה הדוקטור בחיוך רך "ובכן, לכן אני כאן". אלא שהמניע שלו לאו דווקא היה הרצון לעזור, אלא לייצר את סוג הרעש שעליהן משגשגות תוכניות מסוג זה.
התגובות, באופן מובן, היו קשוחות. "השימוש הנצלני שלך בשלי דובאל הוא לצורך בידור מזעזע, והוא מביש", כתבה ויוויאן קובריק, בתו של סטנלי קובריק, מי שעבד עם דובאל ב"הניצוץ" (ולפי הסיפורים אמלל את חייה במהלך הצילומים). "אתה הופך את שלי דובאל למופע בידור, בעוד שהיא סובלת ממחלה נפשית. ללא ספק זוהי צורה של בידור זול ונצלני - זה פשוט אכזרי. שלי דובאל היא כוכבת קולנוע. הכבוד הבסיסי שמגיע ליצור בעולם נשלל ממנה כשאתה מציג אותה ככה. אני נרתעת בגועל, ומקווה שאחרים יצטרפו אליי ויחרימו את צורת הבידור חסרת הלב שאתה מציע, כי אין לה שום קשר לטיפול שיש בו חמלה". גם העיתונאי רונאן פארו, בנה של מיה פארו, ניהל נגד הריאיון מסע צלב משלו נגד הריאיון המפוקפק, וצייץ אודותיו ללא הרף, כשהוא מכנה אותו "בושה".