קרן פרס בראשית הכריזה הערב (ד') כי חתן פרס בראשית לשנת 2021 הוא במאי הקולנוע, המפיק והפילנתרופ סטיבן ספילברג.
הפרס היוקרתי יוענק לספילברג על היותו אחד הקולנוענים המשפיעים ביותר בתולדות הקולנוע, על מחויבותו לעשייה חברתית ולפילנתרופיה ועל עמדתו הברורה כנגד אנטישמיות וצורות אחרות של שנאת-חינם וחוסר סובלנות. קרן הפרס מוקירה את מסירותו יוצאת הדופן לשימור והעברת זיכרון השואה לדורות הבאים דרך פרויקטים חדשניים, ופעילותו הציבורית הענפה לשבירת מעגלי שנאה אלימים בעולם ומניעת רצח עם.
פרס בראשית, שכונה על ידי מגזין TIME "הנובּל היהודי" הוא פרס שנתי שנועד להעלות על נס אנשים יוצאים מגדר הרגיל שהערכים על פיהם הם פועלים, וההישגים שלהם, מעניקים השראה לבני הדור הבא של העם היהודי.
2 צפייה בגלריה
סטיבן ספילברג
סטיבן ספילברג
סטיבן ספילברג
(צילום: AP)
לראשונה מאז היווסדה, קרן פרס בראשית אפשרה לקהל הרחב בישראל ובעולם לקחת חלק בהליך בחירת הזוכה. למעלה ממאתיים אלף איש משש יבשות הצביעו עבור ספילברג בקמפיין שרץ בחודשים האחרונים, ומיליונים נוספים לקחו חלק בהליך ההצבעה ובפעילויות ברשתות החברתיות. יחד עם ועדת הפרס שמחזיקה בסמכות הסופית מי יקבל את הפרס היוקרתי, העובדה שספילברג קיבל את מירב הקולות הייתה גורם מכריע בהחלטה.
"פרס בראשית מבקש לחגוג את כישרונו הייחודי של סטיבן ספילברג, את מחויבותו להפוך את העולם למקום טוב יותר, ואת תרומתו חסרת התקדים ללימוד הדורות הצעירים אודות זוועות השואה", אמר מייסד-שותף ויו"ר קרן פרס בראשית סטן פולובץ.
"ספילברג הוא יהודי בעל חזון גדול וכישורים מדהימים ביכולת לספר סיפור", אמר נתן שרנסקי, שזכה בפרס בראשית בשנת 2020. "הוא שוזר באמנותיות נושאים ואלמנטים מרכזיים ביהדות בתוך יצירותיו: חשיבות הזהות ותחושת השייכות, כבוד וקבלת האחר, שמירה על האנושות בתוך עולם חסר רחמים, וכיבוד החובה המוסרית לעשות את הדבר הנכון".
סטיבן ספילברג הוא חתן הפרס התשיעי של פרס בראשית. זוכי פרס בראשית לדורותיהם בוחרים מדי שנה נושא פילנתרופי בעל משמעות אישית שחשובה להם ולמטרה זו הם מעניקים את הפרס הכספי בסך מיליון דולר. בין הזוכים בפרס: מייקל בלומברג, מייקל דאגלאס, יצחק פרלמן, נטלי פורטמן ורות ביידר גינסבורג ז"ל.
"ברכותיי לסטיבן ספילברג על היבחרו כחתן הפרס היהודי החשוב הזה", אמר יצחק (בוז'י) הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית לישראל ויו"ר ועדת בחירה של קרן פרס בראשית. "הוא דוגמה לכישרון יהודי רב, שעבודתו יוצאת הדופן בקולנוע ובפילנתרופיה טמונה בערכים היהודיים עימם גדל - המסע אחר צדק, חמלה, אנושיות, וייחולי לב להפוך את העולם למקום טוב יותר".
סטיבן ספילברג נחשב ברחבי העולם כאחד הבמאים המצליחים ביותר בתולדות הקולנוע. סרטיו הרוויחו למעלה מ- 10 מיליארד דולר ודמיונו כבש עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם בסרטים שוברי קופות כגון: "מלתעות", "אי.טי", "פארק היורה" ו"אינדיאנה ג'ונס". במהלך הקריירה הקולנועית שלו הוא נגע בנושאים כמו עבדות, זכויות נשים, שחיתות ומוסר מלחמה כפי שהוצגו בסרטים "להציל את טוראי ראיין", "לינקולן", "הצבע ארגמן", "העיתון" ו"גשר המרגלים".
2 צפייה בגלריה
מתוך "רשימת שינדלר"
מתוך "רשימת שינדלר"
מתוך "רשימת שינדלר"
יצירת המופת של שפילברג משנת 1993 "רשימת שינדלר" השפיעה עמוקות על הזיכרון הקולקטיבי והתודעה הציבורית סביב השואה. סרטו של ספילברג הצליח לייצר בקרב קהל עצום בכל רחבי הגלובוס קשר רגשי חזק עם השלכותיה הנוראיות של מלחמת העולם השנייה על העם היהודי ולגעת בלבבותיהם של הדורות שנולדו הרבה אחרי סיום הזוועות, באופן שאף מדיום אחר לא הצליח. את כל הכנסותיו מהצלחת הסרט הוא העביר למימון מטרות פילנתרופיות - יהודיות ולא יהודיות.
בשנת 1994 הקים את קרן השואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה, המוקדשת ליצירת ריאיונות קול ו-וידאו של שורדי השואה ועדים, וכן מאירועי השמדת עם נוספים, כקריאה המחייבת לחינוך ולפעולה. בקרן דואגים לשימור עדויות וזכרם של רצחי עם שתקיימו המאה ה-20 באירופה, קמבודיה, ארמניה ורואנדה. נכון להיום, הקרן אספה למעלה מ-55,000 עדויות.
ספילברג ורעייתו קייט קאפשו הקימו קרן נוספת (Righteous Persons Foundations) שתרמה למעלה מ-100 מיליון דולר לארגונים יהודיים לאורך השנים. באמצעות קרן וונדרקינדר (Wunderkinder) תרם ספילברג רבות לתחומי הבריאות, האומנות, והחינוך.
--