בכתב אישום שהוגש נגד סוכנת הילדים טלי גולן על צוין כי גבתה תשלום בניגוד להיתר שניתן לה ובניגוד לחוק, ועל כך שתיווכה ילדים לצילומי פרסומת של חברות קסטרו, שילב ובייבי סמארט בניגוד לחוק עבודת הנוער.
1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אחרי חקירה של מנהל ההסדרה והאכיפה בזרוע העבודה של משרד הכלכלה, הוחלט להגיש כתב אישום נגד סוכנת הילדים. לפי כתב האישום גולן גבתה בעד עמלות תיווך, דמי ניהול ותשלום עבור בוק צילומים לילדים בניגוד להיתרים שניתנו לה.
במנהל העבודה מסבירים כי "בהתאם לחוק עבודת הנוער ותקנותיו, כל הופעה ציבורית או פרסומת בה משתתפים ילדים מגיל שנה ועד גיל 15 - מחייבת היתרים לתיווך (אמרגנות) העסקת ילדים ממנהל הסדרה ואכיפה, למעט במקרים בהם לא מעורב אמרגן. התכלית הינה הגנה על זכויותיהם של ילדים ונערים המועסקים או משתתפים בהופעות ופרסומות, בכדי להבטיח שלא ינוצלו לרעה, ושלא ייפגעו בריאותם, בטיחותם, חינוכם או התפתחותם התקינה".
גולן החלה את פעילותה כמתווכת בסוכנות בשנת 2017, בכל הקשור להעסקת ילדים בהופעות ובפרסומות, וקיבלה היתרי תיווך פרטניים לילדים בגילאי שנה עד 15 לצורך השתתפותם בהפקות שונות.
"לאחר שהתקבלו פניות מהורים ונאסף מידע, עלה חשש כי גולן פעלה בניגוד לתנאי ההיתר והחוק, הסוכנת זומנה לשיחת הבהרה אצל מנהלת תחום חוק עבודת הנוער האמונה על מתן היתרים, ולאחריה אף זומנה לשימוע. לאחריו נקבע כי עקב התנהלותה, ולאחר שנמצא כי ביצעה הפרות רבות של התחייבותה במסגרת ההיתרים שניתנו וכי היא פעלה בניגוד לחוק וביצעה פעולות תיווך אף ללא היתר - הוחלט לבטל את כלל ההיתרים שניתנו בידיה ולסרב לכלל הבקשות החדשות שהגישה למנהל ההסדרה והאכיפה. משכך, בוטלו היתרי התיווך שניתנו לה להעסקת ילדים בהופעות ובפרסומות", הסבירו בזרוע העבודה.
מהשימוע עלה, כך לפי זרוע העבודה, כי גולן גבתה "דמי ניהול" של מאות שקלים בחודש ממיוצגיה לצורך "עבודה שוטפת ועדכון אתר הסוכנות". מדובר בסכומים של אלפי שקלים וכן בהוראות קבע חודשיות בתמורה ל"דמי ניהול לקידום הילד", וזאת בניגוד לתקנות. בנוסף לפי כתב האישום גבתה עמלה של יותר מ-20 אחוז המותרים.
עוד צוין בכתב האישום כי "בספטמבר 2021, גולן תיווכה ללא היתר, ילדה מתחת לגיל שנה", לפרסומת. עוד נכתב כי בנוסף "גבתה מהוריה של הילדה, דמי ניהול כתנאי לתיווך ולקבלתה של הילדה בסוכנות שלה. בכך, הנאשמת התנתה את התיווך בקנייה של שירות או נכס ממנה או מאדם אחר שהיא ציינה". סעיף נוסף בכתב האישום מתייחס לאתר האינטרנט של הסוכנת גולן, שבו נכתב כי היא "הציגה באתר שלה ילדים ספציפיים, ללא קבלת היתר".
ראש מנהל הסדרה ואכיפה, מאיר דוד, מסר אחרי הגשת כתב האישום: "מדובר במקרה של ניצול ילדים על ידי המתווך מבחינה כספית, רגשית או פיזית, כתוצאה מדרישה אסורה לכספים מהילד או מהוריו תמורת פעולות מלבד התיווך - כגון תשלום עבור תמונות מקצועיות אצל צלם עימו עובד המתווך וכתנאי. חובתנו היא קודם כל להגן על הילדים. אנו קוראים למי שפועל בתחום לשמיר על הוראות החוק וכן גם להורים לפקוח עיניים ולהיות בקשר איתנו בכל מקרה שעולה בו חשש לפעילות אסורה".
עורך הדין רועי גולן מסר בתגובה בשמה של הסוכנות: "מרשתי סוכנות 'טלי גולן' בעלת מוניטין רב שנים מהמובילות בתחום אשר פועלת ופעלה אך ורק בהתאם לחוק והדין. מרשתי מכחישה בתוקף את כל החשדות שהועלו בכתב האישום המופרך ואין לחשדות אלו כל אחיזה וקשר למציאות. אנו סבורים שכתב האישום ימחק בקרוב וכי זה בבחינת ההר הוליד עכבר. עוד יצוין כי גופים מתחרים בעלי אינטרס מובהק עומדים ככל הנראה מאחורי הכתבה וזאת במטרה לפגוע בשמה הטוב של הסוכנות. 'טלי גולן' תמשיך לתת את השירות הטוב ביותר בתחום כפי שעשתה עד היום".