הבמאי האיראני מוחמד רסולוף, זוכה פרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין לפני שנתיים על סרטו ״אין רשע בעולם״, ועמיתו הבמאי מוסטפה אל-אחמד, נעצרו באיראן לאחר שפרסמו ברשתות החברתיות ביקורת נגד גילויי האלימות האחרונים של השלטונות.
3 צפייה בגלריה
מוחמד רסולוף
מוחמד רסולוף
מוחמד רסולוף
(צילום: gettyimages)
על פי סוכנות הידיעות האיראנית IRNA, השניים נעצרו אתמול (ו׳) לאחר שדרשו מכוחות האבטחה במדינה להפסיק להשתמש בנשק וצירפו את ההאשטג #put_your_gun_down, זכר להפגנות בחודש מאי האחרון בעיר עבדאן, שם היו עימותים רבים עם כוחות המשטרה. אותם עימותים הובילו בין היתר לקריסה של בניין שהביא למותם של 41 אזרחים.
העצומה שפורסה נגד אלימות המשטרה, שבעקבותיה רסולוב ואל-אחמד נעצרו, נחתמה על ידי לפחות 70 אנשי קולנוע איראניים נוספים, כך על פי AP.
3 צפייה בגלריה
בתו של מוחמד רסולוף עם פרס דב הזהב בפסטיבל ברלין
בתו של מוחמד רסולוף עם פרס דב הזהב בפסטיבל ברלין
בתו של מוחמד רסולוף עם פרס דב הזהב בפסטיבל ברלין לפני כשנתיים
(צילום: AP)
מפיקיו של רסולוב הוציאו הצהרה שדורשת את שחרורם המיידי. ״הם נעצרו במהלך ברוטלי ומתוכנן תחת האשמות כוזבות ביום שישי האחרון והועברו למיקום לא ידוע״, נכתב בין היתר. ״בזמן שאנו ממשיכים להתגנד לשלטונות, שמפרים באופן שיטתי זכויות אדם בסיסיות ואת חירויות הפרט, אנו דורשים את שחרורם המיידי ולא תנאים של חברינו. אנו מבקשים מעמיתינו אנשי הקולנוע בכל העולם לדרוש את שחרורם של האמנים הכלואים״.
רסולוב נחשב לאחד הבמאים האיראניים הבכירים והמצליחים ביותר, למרות שסרטיו מעולם לא הוקרנו במדינה. ב-2011, הוא ובמאי נוסף (ג׳פאר פנאהי) נשפטו לשש שנים בכלא ונאסר עליהם ליצור סרטים במשך 20 שנה בגיל פרופגנדה נגד השלטונות. בהמשך גזר הדין שלו הושהה והוא שוחרר בערבות. ב-2017, השלטונות האיראניים החרימו את הדרכון של רסולוף כשנחת במדינה לאחר שחזר עם סרטו ״אדם של יושרה״, שעסק בשחיתות ואי צדק באיראן, הוקרן בפסטיבל טלורייד.
3 צפייה בגלריה
מוחמד רסולוף
מוחמד רסולוף
זו לא הפעם הראשונה שהוא נעצר על ידי השלטונות. מוחמד רסולוף
(צילום: gettyimages)
כשסרטו ״אין רשע בעולם״ זכה בפסטיבל ברלין בפרס הראשון, בתו, שנמנית על הקאסט, קיבלה את הפרס בשמו מאחר שהשלטונות באיראן לא אישרו לו להגיע לגרמניה.