לאחר שנתיים של מגפת הקורונה עולם התרבות מתאושש, וגם הסופרות והסופרים מחדשים את מפגשיהם עם קהל הקוראים. פסטיבל הסופרים הבינלאומי בירושלים, שהתקיים בשנה שעברה במתכונת דיגיטלית ברובו, חוזר השנה עם מפגשים פנים מול פנים ומפגשים מקוונים וייפתח ב-15 במאי.
4 צפייה בגלריה
אולגה טוקרצ'וק
אולגה טוקרצ'וק
זוכת פרס נובל לספרות בשנת 2018 תתארח בפסטיבל הסופרים בירושלים. אולגה טוקרצ'וק
(צילום: Karpati & Zarewicz ZAiKS)
הפסטיבל יימשך חמישה ימים עד ה-19 במאי, ויתארחו בו השנה שני זוכי פרס נובל לספרות: הסופרת הפולנייה אולגה טוקרצ'וק, זוכת פרס נובל בשנת 2018; והסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה, זוכה פרס נובל בשנת 2019. גם הסופר האמריקני ג'ונתן פראנזן יתארח בפסטיבל וכך גם הסופרת הצרפתייה ורוניק אולמי, ששמה עלה לכותרות בישראל בעקבות תחקיר "הארץ", שהשווה בין הנובלה שלה לספרה זוכה פרס ספיר של אילנה ברנשטיין. עוד בין אורחי הפסטיבל: הרווה לה טלייה (צרפת), ג׳ושוע כהן (ארצות הברית), כריסטיאן קראכט (שוויץ/גרמניה), ג'ובנה ג'ורדנו (איטליה) ופיטר סינגר (אוסטרליה).
4 צפייה בגלריה
ורוניק אולמי
ורוניק אולמי
ורוניק אולמי
(צילום: ז'ואל סאגט)
פרס ירושלים יוענק השנה במסגרת פורום הספר הבינלאומי לסופר הבריטי ג'וליאן בארנס בטקס הפתיחה. בפורום יתקיימו פאנלים בהשתתפות בכירי המו"לות הבינלאומית. בין שלל האירועים ייערך פאנל על ספרי אודיו ופודקאסטים והאפשרויות החדשות שאלה מייצרים, כמו גם דיון בהצלחה המטאורית של ספרי ילדים ונוער בשנים האחרונות. דיונים אחרים יעסקו בפעילות המקורית וההצלחה של מו"לים עצמאיים בשנים האחרונות ברחבי העולם, בשיח הסוציו-פוליטי העכשווי ובחוויה של סוכנים ספרותיים שעובדים במדינות ובשפות זרות למוצאם.
בין הסופרים והמשוררים הישראלים שישתתפו ניתן למנות את א.ב יהושע, מאיר שלו, דורית רביניאן, תמר בלומנפלד, יובל נח הררי, דורית שילה, עודד וולקשטיין, אלון חילו, ג'ייסון דנינו הולט, רוני סומק, אודיה רוזנק, דרור משעני, יהושע סובול ועוד.
אחד האירועים המרכזיים בפסטיבל הסופרים הבינלאומי 2022 יהיה זה בהשתתפותה של אולגה טוקרצ'וק, כלת פרס נובל לספרות, כאמור, ופרס מאן-בוקר (2018), אשר שניים מספריה תורגמו לעברית - הרומן ההיסטורי "ספרי יעקב" והרומן "על עצמות המתים". טוקרצ'וק תשוחח עם העיתונאית תמר איש שלום על הקו הדק שבין בדיון להיסטוריה ועל מחויבותה להגנה על ערכי שוויון וזכויות מיעוטים.
4 צפייה בגלריה
פטר הנדקה
פטר הנדקה
פטר הנדקה
(צילום: דונטה ונדרס)
ג'וליאן בארנס, חתן פרס ירושלים 2021, מגדולי הסופרים הבריטיים בימינו ("התוכי של פלובר", "תחושה של סוף"), ישוחח עם מבקרת הספרות נטע הלפרין על אהבה, מוות וזמן ביסוד כתיבתו. כריסטיאן קראכט, מהיוצרים הבולטים ומעוררי המחלוקת בספרות הגרמנית בת זמננו, ישוחח עם הסופרת ג'וליה צייזלר פרמנטו והעיתונאי ניסן שור על השפעת תרבות הפופ ותרבות הצריכה על עולם הספרות. פטר הנדקה, כאמור חתן פרס נובל לספרות לשנת 2019, ישוחח עם העיתונאי אורן נהרי על כתיבה החותרת לאמת בכל מחיר.
4 צפייה בגלריה
א ב יהושע
א ב יהושע
אירוע מחווה בהשתתפות סופרים. א. ב. יהושע
(צילום: טל שחר)
עוד בין האירועים: הסופר הרווה לה טלייה, זוכה פרס גונקור 2020 ומחבר "אנומליה", ישוחח עם הסופרת והמתרגמת ד"ר אילה בן פורת ועם היזם החברתי ירון סיון, וכמו כן תיערך מחווה לסופר א.ב. יהושע, שעל יצירתו הענפה והמגוונת ועל מקומו בקאנון של הספרות הישראלית ישוחחו דורית רביניאן, דרור משעני, פרופ' יהודה שנהב-שהרבני, רוני קובן ואלמה דישי.