הזמר והמוזיקאי ג'רי לי לואיס, מחלוצי הרוקנ'רול האמריקני ופסנתרן ווירטואוז, הלך לעולמו בגיל 87. לפי הודעת סוכניו, לואיס מת היום (ו') בביתו שבממפיס, טנסי. סיבת המוות טרם פורסמה.
2 צפייה בגלריה
ג'רי לי לואיס
ג'רי לי לואיס
ג'רי לי לואיס
(צילום: Gettyimages)
לואיס נולד בלואיזיאנה ב-1935 למשפחה ענייה. הוא למד לנגן על הפסנתר לבדו בגיל שמונה, ובהמשך אביו משכן את חוות בני המשפחה על מנת לקנות פסנתר עבור בנו. בגיל 13 כבר הופיע לואיס בפני קהל.
ב-1954 החל לואיס להקליט את המוזיקה שיצר, וב-1956 הוחתם על ידי חברת תקליטים בממפיס, ואף ניגן בהרכב שכלל מלבדו את אלביס פרסלי, ג'וני קאש וקארל פרקינס. פחות משנה לאחר מכן פרץ לואיס בגדול עם הסינגל Whole lotta shakin' goin' on, ששודר בתחנות הרדיו ברחבי ארצות הברית והפך ללהיט גדול ושנוי במחלוקת, בשל הרמיזות המיניות שכלל.
2 צפייה בגלריה
ג'רי לי לואיס
ג'רי לי לואיס
ג'רי לי לואיס בשנות ה-60
(צילום: Gettyimages)
באותה שנה שחרר לואיס את שירו Great balls of fire, שהפך גם הוא ללהיט ברחבי ארצות הברית, וברבות השנים התפרסם כשירו המוכר ביותר של לואיס. הופעותיו בתקופה הזו התאפיינו בנגינת פסנתר פרועה, כשלעיתים קרובות לואיס מנגן באמצעות מרפקיו ואפילו כפות רגליו. במקרה אחד הדליק את הפסנתר באש לפני שירד מהבמה. סגנון הנגינה שלו - תיאטרלי, אנרגטי וזריז - השפיע על דורות של מוזיקאים אחריו. The Killer, "הרוצח", היה הכינוי לו זכה במרוצת השנים.
ב-1957, בשיא הצלחתו, התחתן לואיס עם בת דודתו מיירה גייל בראון, שהייתה בת 13 בלבד. היו אלו נישואיו השלישיים, והוא בן 22 בלבד. כשהתפרסם דבר החתונה עם בראון הקריירה של לואיס ספגה מכה קשה, והוא הצליח לפרנס את עצמו באמצעות הופעות מחוץ לארצות הברית, כמו גם במועדונים קטנים ברחבי המדינה. לקראת סוף שנות ה-60 שינה לואיס את סגנונו המוזיקלי - מרוקנ'רול ורוקבילי למוזיקת קאנטרי מסורתית יותר, ז'אנר בו זכה להצלחה. במהלך השלב הזה בקריירה שלו רשם לואיס 30 כניסות לעשרת הגדולים במצעד הקאנטרי של בילבורד, לעיתים קרובות עם גרסאות כיסוי שלו לשירים של זמרים אחרים. ב-1986 נכנס להיכל התהילה של הרוקנ'רול האמריקני.
ב-1989 עלה על האקרנים הסרט "סקס, אהבה ורוקנ'רול" (Great Balls Of Fire) אשר גולל את סיפור חייו של לואיס ונישואיו לבראון בת ה-13. דניס קווייד גילם את לואיס, ו-ווינונה ריידר את בראון. סרט הקולנוע, על אף שלא היה להיט, עורר התעניינות מחודשת בלואיס, ובין 1989 ל-1990 הוציא צמד אלבומי הופעה שבהם הופיע לצד אמנים כמ ואן מוריסון, בי.בי קינג, ג'יימס בראון, בראיין מיי ואחרים.
במהלך הקריירה שלו, שנמשכה כשבעה עשורים, שחרר לואיס 41 אלבומי אולפן, כמו גם שלל אלבומי הופעה ואלבומים אחרים, כולל שיתופי פעולה עם גדולי הרוק, הפופ והקאנטרי האמריקניים.
לואיס ניהל חיים סוערים. הוא היה נשוי שבע פעמים והיה אב לשישה ילדים, ששניים מהם מתו במהלך חייו - בנו סטיב אלן לואיס טבע בבריכה כשהיה בן שלוש, ובנו ג'רי לי לואיס ג'וניור נהרג כשהתהפך עם רכבו. אחת מנשותיו, ג'רן אליזבת גאן פייט, טבעה בבריכה. אחרת, שון סטיבנס, מתה ממנת יתר חודשיים וחצי אחרי שנישאו. ב-2012 התחתן לואיס עם אשתו האחרונה, ג'ודית בראון, שהייתה אשתו לשעבר של אחיה של מיירה גייל בראון - אשתו השלישית של לואיס.
עם היוודע דבר מותו של לואיס, החלו לזרום ההספדים ברשתות החברתיות. "נוח בשלום, JLL הרוצח. איזה איש", ספד לו רוני ווד מהרולינג סטונס. "לולא ג'רי לי לואיס, לא הייתי הופך למי שאני כיום", כתב אלטון ג'ון, "הוא היה פורץ-דרך ומלהיב, והוא ריסק את הפסנתר. וגם זמר מבריק. תודה על ההשראה החלוצית וכל זיכרונות הרוק'נרול".