אפריל 2022, אי שם בפיליפינים. 18 שורדים, רובם ככולם לא מפורסמים, יוצאים למסע שיכול לשנות את חייהם. הם נבחרו מבין אלפים אחרי תהליך אודישנים מפרך, אולם כבר בצילומי הסצנה הראשונה של "הישרדות" - בעת חלוקת השבטים - הם החלו להבין שהריאליטי חזק יותר מכל מציאות, מה שיוביל בהמשך למשבר אמון גדול בינם לבין הפקת התוכנית.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
(צילום מסך)
המנחה גיא זו-ארץ הגיש לשורדים החדשים מגש עם במבוקים קטנים שיקבעו את גורלם במשחק. מי שיוציא בנדנה צהובה יהיה חלק משבט בייבאין, בעוד הבנדנה הסגולה תסמל את שבט טגאלוג. חלוקת השבטים, שנעשתה באופן אקראי, הסתיימה. וכאן נכנסה לתמונה ההפקה.
על פי גורמים שהיו במקום, הצילומים נעצרו והמתמודדים - רובם כאמור נטולי ניסיון טלוויזיוני - התבקשו לערבב מחדש את החלוקה, כך שיתאימו לכאורה לתוכניות ההפקה. ברגע הזה נפל להם האסימון: לא משנה כמה שיעורי בית הם עשו - הם לא באמת הבינו לאן הגיעו. בהפקה, אגב, יש מי שטוען שזהו סוד הקסם של הטלוויזיה, ואכן, כך עושים ריאליטי. לצופים הוצגה חלוקת השבטים בצורה אקראית לחלוטין, ללא אזכור לערבוב השבטים המכוון לכאורה.
אבל זה רק קצה הקרחון ביחסים המעורערים שבין המתמודדים להפקת התוכנית: חלק מהשורדים והשורדות מעידים כי גורמים בהפקה כיוונו אותם את מי להדיח.
כפי שנהוג בכל העונות, אנשי התוכן מטעם ההפקה צמודים לשורדים כל הזמן, הם רואים הכול וכותבים את המתרחש, תוך שהם מעבירים דיווחים לעורכי התוכן בזמן אמת - דבר שאכן נעשה ב"הישרדות" על מנת שההפקה תהיה מודעת למתרחש בשוטף. בהתאם, גם לפני מועצות השבט אנשי התוכן מבקשים מהשורדים לדעת למי הם עתידים להצביע. אולם כאן, על פי עדויות שורדים ושורדות שהגיעו לידי ynet, נעשו "ניסיונות הכוונה" כדי להשפיע על הצבעותיהם, זאת במהלך שיחות שאינן משודרות לצופים בבית.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
(צילום מסך, רשת 13)
כך, לדוגמה, שורדת מעידה בשיחות סגורות כי כשהעלתה מול עורכי התוכנית את האפשרות להדיח מתמודדת אחרת, הם ניסו לטענתה להסביר לה כי הרוח נושבת לכיוון מתמודדת אחרת. אולם כשזו נשארה איתנה בדעתה, נאמר לה לדבריה: "זו החלטה שלך". אם תהיתם מה הייתה ההחלטה של אותה שורדת בסופו של דבר - היא הלכה ל"כיוון שהרוח נושבת".
והכיוון ברור: ההפקה רק גורמת למתמודדים "לחשוב", וההחלטה הסופית נתונה לכאורה בידיהם. ניסיונות ההכוונה בהצבעות לא שמורים רק לעונה הזאת, שכן שורדים ושורדות מעונות קודמות מעידים כי גם בעונות שבהן השתתפו נשאלו שאלות מנחות, ששולחות אותם לחשוב שנית על ההצבעה שלהם. "כשאתה עושה תוכנית טלוויזיה, ובטח תוכנית כמו 'הישרדות', אתה בא עם תסריט מוכן", מספר גורם שעבד בתוכנית הריאליטי. "התסריט יכול להשתנות בכל יום, וההפקה תהיה מוכנה לעשות הרבה כדי שהתסריט יקרה. היו פעמים שההפקה רצתה לראות מתמודד מסוים בגמר והוא הגיע לשם, והיו פעמים שלא. זה גבול מאוד דק ושטח מאוד אפור". שורד מהעבר הוסיף ואמר כי "ההישרדות היא קודם כל מול ההפקה. אחר כך מול המתמודדים ותנאי הטבע".
בעונה הזאת, משבר האמון בין מתמודדי "הישרדות" להפקה כל כך גדול, שחלקם משוכנעים שההפקה הניעה אותם בהצבעות. "כשאת בשיחה עם ההפקה ואת מספרת למי את הולכת להצביע, והם פתאום שואלים, 'למה דווקא היא?' - את מתחילה לחשוב. מהר מאוד הבנו שעדיף לנו להקשיב לרמזים האלה של ההפקה כי הכוח נמצא בידיים שלהם", מספרת אישה שנכחה בצילומי העונה האחרונה.
מתמודד אחר מעיד כי במהלך שיחות עם אנשי התוכן הם שאלו אותו מה המהלכים הבאים שהוא מתכנן, וכשהם הגיבו בשתיקה, הוא הבין לטענתו שאלה מהלכים שמקובלים עליהם. אולם כשהתחילו לשאול שאלות ולעכב אותו בשיחה, הוא הבין את כיוון המחשבה.
אדם נוסף שהיה עד להתרחשויות על האי בפיליפינים מספר כי ההפקה מזהה את השורדים בעלי האופי הקל לשכנוע, ודגה אותם לשיחות אישיות ארוכות. "באחת ההדחות היה ברור לכולם מי מודח, אבל היה שורד אחד שלא רצה ללכת עם הזרם. הוא נלקח לשיחה ארוכה עם איש תוכן, שניסה להקשות בשאלות מנחות מדוע הוא לא 'זורם' עם החלטת הרוב, מתוך החשש שאולי יצליח לשכנע מתמודדים אחרים ללכת איתו".
5 צפייה בגלריה
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
(צילום מסך)
"האם יש התערבות? ברור", אמר בגלוי אדם שעבד בעונה הנוכחית של "הישרדות". "האם תפקיד אנשי התוכן הוא לערער את השורדים? ברור. האם הוא רוצה לגרום להם כל הזמן להיות דרוכים? בהחלט. האם אני שמעתי שמישהו דחף מתמודד להדיח מתמודד אחר שההפקה לא רצתה? התשובה היא לא. בסוף עושים טלוויזיה. אתה צריך שיהיה כל הזמן עניין. זה לא טהור בשום צורה. אבל אין הטיה, לא עד כמה שאני הייתי עד".
גם בעונה הקודמת של "הישרדות" המתמודדים הבינו מהר מאוד שעליהם לשתף פעולה עם שאלות ההפקה ולנסות לקרוא בין השורות. "כשאני באתי מהבית ידעתי שאני צריכה לנסות להבין מה הם רומזים לי. אף אחד לא בא ואמר לי תצביעי למתמודד איקס, אבל דרך השאלות המנחות את מבינה שמשחקים לך במוח, והרבה פעמים שיניתי את דעתי", מספרת שורדת לשעבר.
עדות נוספת שמגיעה בנוגע להתערבות הפקתית לכאורה בזמן הצילומים הייתה משימה מסוימת, שבסופה יקבל מי שיבצע את המשימה תגמול משמעותי שעשוי להאריך את חייו במשחק. "היה ברור שמי שצריך לגשת ולעשות את המשימה זה מתמודד ספציפי. כל השורדים מהשבט הסכימו על כך", מספרת אישה שנכחה על האי, "אבל מההפקה ניסו לשכנע מתמודדת אחרת לגשת למשימה, מתוך ידיעה ברורה שבסיום המשימה ממתין התגמול המשמעותי".
המתמודדת, לדברי אישה שנכחה על האי, ניגשה למתמודד שהגיע תורו וביקשה ממנו לוותר לה כי "ביקשו ממנה". "המתמודד סירב ובהפקה לא ויתרו. ניסו כמעט בכל דרך שהיא תשתתף במשימה הזאת כדי שהיא תקבל את התגמול", אמרה. בסופו של דבר המתמודד לא ויתר וקיים את המשימה, אולם בסופה לא קיבל את התגמול הנכסף - וזמן קצר מאוחר יותר סיים את חלקו במשחק.
את הסיפור המדובר על התערבות ההפקה במשימה הספציפית הזו אישרו גם עובדי הפקה, אולם הם מסבירים כי לא הייתה מחשבה להעניק למתמודדת את התגמול, אלא כי לתפיסתם היא הייתה היחידה שיכולה להצליח במשימה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
טענות להתערבות במשימות. מתוך "הישרדות"
(צילום: באדיבות רשת)
בשיחות סגורות גם השורדים בעצמם חלוקים על מידת התערבות ההפקה. בשיחה שהגיעה לידי ynet, אחד מהם התלונן על ה"הכוונה" לדבריו, ואילו אחרת השיבה כי "זה שהוא הקשיב להם זו בעיה שלו" וכי "אף אחד לא הכריח אותה להצביע לאדם אחר", אולם הוסיפה כי "לכולם ייעצו, כי מדובר בתוכנית ריאליטי".
דבר נוסף שמעיד על עונה שאיבדה שליטה היה מספר הפרישות הגדול יחסית - שני מתמודדים שפרשו עד כה: נבו שמיר שאומנם "הודח" במועצת השבט באופן רשמי, אולם הוא בעצמו "בישל" את הדחתו (כיוון שהנפש שלו "הייתה במקום שלא נכון לה", כפי שהסביר במועצת השבט), וגם המתמודד הבולט דניאל עציוני שהגיע לדבריו "למיצוי". בכל פרישה של מתמודד מדובר במכה לא קלה עבור ההפקה, שנאלצת לסדר מחדש את הקלפים.
על פי גורמים שנכחו באי, אחרי שתי הפרישות השורדים סיפרו כי נלקחו ל"שיחת נזיפה" על ידי ההפקה, שבה הוזכר להם כי הגיעו לתוכנית ריאליטי והובהר כי עליהם להתעורר ולהבין לאן נכנסו. בהפקה היה מי שאמר כי מדובר ב"שיחת מוטיבציה" - עוד דבר שמלמד על הבדלי ההשקפות וחוסר האמון בין הצדדים.
אחת הסוגיות המסקרנות ב"הישרדות" היא המזון - כיצד מתמודדים השורדים עם הרעב. הגורמים שהתראיינו לכתבה מאשרים כי בעונה הזאת של התוכנית ניתנו פירות למתמודדים, זאת בנוסף לאורז שמתאפשר על פי חוקי המשחק. אולם לקהל, נכון לכתיבת שורות אלו, לא הראו את זה. "כשהיו מעירים את השורדים בלילה לגשת לעמדת הטסטמוניאלס (הראיונות המצולמים, ר"ב) ניתנו להם תפוחים ובננות", סיפרה גורמת שנכחה באי. "הפירות ניתנו בשלב מסוים במשחק, ולמיטב הבנתי הם ניתנו באופן גורף לכולם". גורם אחר שנכח על האי אישר גם הוא את מתן הפירות. "הם היו במצב קשה מבחינה פיזית ולכן הוחלט לתת להם פירות. הם קיבלו תפוחים ובננות, אבל לא בכמויות גדולות". גורם נוסף סיפר בבדיחות הדעת. "צחקנו שזאת העונה היחידה ב'הישרדות' שאנשים לא ירדו במשקל - אלא עלו במשקל".
אחרי שהעונה צולמה והשורדים שבו ארצה, ההדלפות השונות החלו להדאיג את צוות ההפקה, שהחל לזמן אותם לבדיקות פוליגרף תכופות יחסית - שלא נעשו בתדירות כזאת בעונות קודמות. "הם בודקים כל הזמן מי מדליף ולאן", מספר גורם, "פוליגרף בריאליטי זה נהוג, אבל אני לא זוכר תדירות כזאת של בדיקות ומשבר אמון".
5 צפייה בגלריה
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
"צחקנו שזאת העונה היחידה ב'הישרדות' שאנשים לא ירדו במשקל - אלא עלו במשקל". מתוך "הישרדות"
(צילום מסך)
בנוסף לכך, לאחר שהשורדים הביעו טענות אופייניות למשתתפי ריאליטי על האופן שבו הוצגו בתוכנית אחרי העריכה, הם זומנו לפני מספר שבועות לשיחה חריגה במשרדי חברת ההפקה, שבה נאמר להם בין היתר כי טרם הסתיימה עריכת העונה ועוד ניתן לשנות את תוצאותיה.
מעל כל אלה, ההפקה צריכה להתמודד נתוני הרייטינג הנמוכים ביותר אי פעם של "הישרדות". יש לקחת בחשבון את הירידה הכוללת שנרשמה בשנה האחרונה בצפייה בערוצים המסחריים, אולם בכל זאת מדובר בנתון שפל. רק לשם ההשוואה, לפני שתי עונות עמד הממוצע על 20.1 אחוזים, העונה החמישית חוותה ירידה וסיימה עם ממוצע של 13.3 אחוזים, ואילו העונה הזאת - שהגיעה רק השבוע לשפל של מספר חד ספרתי (9.9 אחוזים) - עומדת על ממוצע של 11.9 אחוזים.
יש מי שמסביר שברשת הלכו באופן מכוון על עונה שתאפשר צפייה משפחתית ופחות אלימה, וזה בין היתר מה שגורם להצטרפות איטית של צופים. גם בשיחה החריגה עם השורדים הובהר כי אל להם להיות מוטרדים מנתוני הרייטינג, שכן אלו גבוהים יותר בצפייה הנדחית - בהקלטות ובצפייה ב-VOD.
מרשת נמסר בתגובה: "פורמט 'הישרדות' הוא משחק הטלוויזיה הקשוח בעולם. רשת וחברת ההפקה (השייכת לבעלת הפורמט) מכירות היטב את חוקי הפורמט ועומדות בכל הכללים הנדרשים".