פרס בוקר לספרות לשנת 2023 הוענק אתמול (א') לסופר האירי פול לינץ' על הרומן החמישי שלו, Prophet Song ("שירו של הנביא" בתרגום חופשי).
1 צפייה בגלריה
פול לינץ'
פול לינץ'
פול לינץ'
(צילום: Kate Green/Getty Images)
הספר מתרחש בגרסה מדומיינת של אירלנד הנופלת לעריצות. הוא תואר כרומן "מרסק נפש ואמיתי" ש"מבטא את החרדות החברתיות והפוליטיות של זמננו" על ידי יו"ר חבר השופטים, הסופרת הקנדית אסי אדיג'אן, שהייתה בעצמה מועמדת פעמיים ברשימה הקצרה לפרס בוקר. עוד הוסיפה כי ההחלטה להעניק ללינץ' את הפרס שגובהו 50 אלף פאונד, "לא התקבלה פה אחד" ודרשה דיונים וכמה סבבי הצבעה שארכו כשש שעות.
עלילת הרומן מתרחשת בדבלין במציאות אלטרנטיבית. חברי המשטרה החשאית שהוקמה לאחרונה על ידי שלטון טוטליטרי, מוגיעים לפתח ביתה של מיקרוביולוגית בשם אייליש ומחפשים את בעלה, בכיר באיגוד המורים של אירלנד. תוך זמן קצר הוא נעלם, יחד עם מאות אזרחים נוספים - ואייליש נשארת לשמור על ארבעת ילדיהם ואביה הקשיש, ונלחמת על מנת לשמור על משפחתה בתוך מלחמת אזרחים.
"בעונג רב אני מביא את פרס הבוקר הביתה, לאירלנד", אמר לינץ', מבקר קולנוע לשעבר, עם קבלת הפרס. "היה לי רגע בחופשה בסיציליה לפני שנים רבות שבו הבנתי שאני צריך לכתוב, ושזה הכיוון שהחיים שלי צריכים לקחת. באותו יום קיבלתי החלטה לסטות מהמסלול, וסטיתי. ואני ממש שמח שעשיתי זאת".
זכייתו מגיעה ימים בודדים לאחר שהפגנות אלימות פרצו במרכז דבלין לאחר פיגוע דקירה מחוץ לבית ספר יסודי שבו נפצעו שלושה ילדים. המשטרה אמרה שההתפרעויות נגרמו על ידי "פלג מטורף המונע על ידי אידיאולוגיה של הימין הקיצוני". לינץ' הגיב לאירועים וציין כי הוא "המום", אך כי תמיד "זיהיתי שסוג כזה של אנרגיה מתחבא מתחת לפני השטח.
"לא כתבתי את הספר הזה כאזהרה מפורשת, כתבתי אותו כדי להגיד שדברים כאלה מתרחשים כל הזמן לאורך הדורות, ואולי אנחנו צריכים להגיב באופן עמוק יותר לרעיונות מסוג זה", אמר לינץ', והוסיף כי הוא "בפירוש אינו סופר פוליטי"
כשנשאלה האם האירועים האחרונים השפיעו על החלטת השופטים, השיבה אדיג'אן כי "בשלב מסוים ולכמה דקות דנו בהם", אך עם זאת הדגישה כי הרלוונטיות "לא הייתה הסיבה לכך שהרומן זכה בפרס", השופטים הרגישו שזו "יצירה בדיונית מופתית".
"אירלנד הדיסטופית של לינץ' משקפת את המציאות של מדינות מוכות מלחמה, שבהן פליטים בורחים לים כדי להימלט מרדיפות ביבשה", נכתב בביקורת של Observer על הספר. "Prophet Song מהדהד את האלימות בפלסטין, אוקראינה וסוריה, ואת החוויות של כל מי שבורח מאזורי מלחמה".
זו השנה השנייה ברציפות שרומן על סכסוך פוליטי זוכה בפרס, בשנה שעברה ניצח שהאן קרונאטילקה עם The Seven Moons of Maali Almeida, שמתרחש בזמן מלחמת האזרחים בסרי לנקה.