אתר הספרות היוקרתי "גרניקה", הסיר מאמר שכתבה הסופרת והמתרגמת הישראלית ג'ואנה חן, אחרי שחלק גדול מצוות האתר התפטר במחאה על הפרסום.
2 צפייה בגלריה
לוגו המגזין "גרניקה"
לוגו המגזין "גרניקה"
לוגו המגזין "גרניקה"
במאמר, תחת הכותרת "מקצוותיו של עולם שבור", כתבה חן על חוויותיה בניסיון לגשר על הפער עם הפלסטינים, כולל בהתנדבות להסיע ילדים מהגדה המערבית לטיפול בבתי חולים ישראלים, וכיצד מאמציה למצוא מכנה משותף התערערו לאחר התקפת הטרור של 7 באוקטובר וההתקפות של ישראל בעזה. המאמר הוסר ובמקומו הופיעה הודעה של האתר שבה נאמר: "'גרניקה' מתחרטת על פרסום הקטע הזה".
"גרניקה" הוא מגזין אינטרנטי ספרותי קטן אבל יוקרתי, שחלק גדול מעובדיו עושים זאת בהתנדבות. אחרי פרסום המאמר התפטרו עשרה מתנדבים, כולל המו"ל השותפה מדהורי סאסטרי, שכתבה כי המאמר "מנסה לרכך את האלימות של הקולוניאליזם ואת רצח העם", וקראה לחרם תרבותי על ישראל.
חן אמרה ל"ניו יורק טיימס" כי היא מאמינה שמבקריה הבינו לא נכון את "משמעות החיבור שלי, שעוסק בהיאחזות באמפתיה כשאין הגינות אנושית באופק. זה קשור לנכונות להקשיב, והרעיון שלהישאר חירש לקולות אחרים משלך לא יביא את הפתרון". חן הוסיפה כי עבדה על המאמר עם העורכת הראשית והמוציאה לאור של המגזין, ג'ינה מור נגרמבה. "דרך מיילים ושיחת טלפון ארוכה קיבלתי את הרושם שהם מעריכים את החיבור שלי", אמרה, "לא הייתה שום אינדיקציה שהצוות מתנגד לפרסום".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הצעד של "גרניקה", שמציגה את עצמה כ-"בית לרעיונות נוקבים ושאלות נחוצות", כל כך קיצוני ומסוכן, שהוא הוביל לתגובה חריפה מצד ארגון הסופרים החשוב, PEN America. "אסור להסיר יצירה שפורסמה רק כי היא מעוררת סערה ציבורית או אי הסכמה קשה", אמרה סאמר לופז, ראש תוכניות הביטוי החופשי בארגון, "הלחצים על מוסדות התרבות בארצות הברית ברגע זה הם עצומים. מי שיש להם שליחות לטפח שיח, צריכים לעשות זאת על ידי שמירה על החופש לכתוב, לקרוא, לדמיין ולספר סיפורים".
מייקל ארצ'ר, מייסד "גרניקה", אמר ל"טיימס" כי המגזין יפרסם תגובה בימים הקרובים: "הזמן שאנו לוקחים כדי לנסח את ההצהרה הזו משקף הן את הבנתנו של חומרת החששות שהועלו והן את המחויבות שלנו לעסוק בהם בצורה משמעותית".