הצלם נלי שפר, שנחשב לאחד מבכירי צלמי האוכל בארץ, הלך לעולמו אמש (א') בגיל 71. "נלי אהובנו, חלוץ צילום תרבות האוכל בישראל, נפטר בשלווה לאחר מאבק ארוך בטרשת נפוצה", מסרה משפחתו, "הוא משאיר אחריו אינספור צילומים יפהפיים ומורשת של אהבה - לצילום, לאוכל, ומעל הכול - לאנשים".
3 צפייה בגלריה
נלי שפר
נלי שפר
נלי שפר
(צילום: יונתן בלום)
"תראו את החיוך הזה. את העיניים הטובות האלה, את האור שקורן מהפנים האלה", ספד לו ברשתות החברתיות השף ישראל אהרוני, שעבד עימו על מדור האוכל שלו ב"ידיעות אחרונות". "נלי, איש יקר במלוא מובן המילה, חבר ואהוב. עבדנו יחד 30 (!) שנה, חבר טוב וצלם נפלא. אהבתי אותו אהבת נפש. אתמול בלילה הלך לעולמו. תנוח על משכבך בשלום, נלי".
שפר נולד בשנת 1952 בתל אביב. את התואר הראשון שלו עשה במכללה האקדמית הדסה, ויש לו תואר שני מבית הספר לקולנוע ולטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. כמו כן, הוא למד פוטותרפיה בבית הספר לאומנויות מוסררה בירושלים.
לאחר שפתח סטודיו משלו, בשנות ה-80 החל שפר להתמחות בצילומי אוכל - הן עבור חברות מסחריות ומשרדי פרסום, והן בצילומים בסטודיו. כחלק מהתמחות זו, צילם שפר אוכל ברחבי מדינות שונות בעולם, והוא פרסם ספרים הנושאים את תמונותיו, כמו Food Markets of the World ו-Eating Alfresco.
3 צפייה בגלריה
מתוך טור האוכל של ישראל אהרוני ל"ידיעות אחרונות"
מתוך טור האוכל של ישראל אהרוני ל"ידיעות אחרונות"
מתוך טור האוכל של ישראל אהרוני ל"ידיעות אחרונות"
(צילום: נלי שפר)
בנוסף, עבודותיו הודפסו במגזינים שונים כמו "נשיונל ג'אוגרפיק" ו"מסע אחר", וכן על גבי ספרי בישול של דמויות מובילות בתחום, כדוגמת שרי אנסקי, נירה רוסו, גיל חובב וכמובן - אהרוני. במשך 24 שנה, צילם כאמור שפר את התמונות עבור מדור האוכל של השף במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", עד לפרישתו ב-2014.
לאורך חייו, שפר לקח חלק ביצירתם של יותר מ-70 ספרים, אך בשנים האחרונות צילם פחות ופחות, זאת גם בשל התקדמות מחלת הטרשת הנפוצה שלו, אותה גילה כשהיה בן 45.
3 צפייה בגלריה
קניידלך ממולאים בכבד
קניידלך ממולאים בכבד
קניידלך ממולאים בכבד
(צילום: נלי שפר)
"אוכל הוא תמיד געגוע למה שאכלת בילדות. אני אהבתי לצלם ואהבתי לאכול, אבל ההתחלה הייתה בנאלית: צלם האוכל של 'את' נעדר מהעבודה, ביקשו ממני למלא את מקומו לחודש והשאר היסטוריה", שחזר שפר בריאיון פרישה ב"ידיעות אחרונות" ב-2014. "כשאני אוכל וטעים לי, אני מעביר הלאה את ההנאה והתשוקה. אני מוצא אותן באור שנופל על המנה ונלכד במצלמה. 'בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ ויאמר אלוהים יהי אור'. האור הוא חזות הכול. אני רואה אותו מלטף ומדגיש עסיסיות, טריות, שורשים, טעם. לפעמים אני לא מבין איך אנשים שיושבים מול מנה לא רואים כמה היא מוארת".