העונה השישית, החדשה והאחרונה של "הכתר" שעלתה היום (ה') – או ליתר דיוק החצי ממנה שעלה היום, שכן החצי השני יפציע בדצמבר הקרוב – מגיעה אלינו כמו מתנה משמיים. מה יכול להיות מנחם יותר בימים נוראיים אלו, מאשר לצלול לתוך הצרות של אנשים אחרים? אנשים פריווילגים ועשירים ממקום אחר, מזמן אחר, שמקבלים את טיפול הפרימיום הסופר-איכותי שיש לנטפליקס להציע, על כיסיה העמוקים ("הכתר" היא אחת הסדרות היקרות ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה)? מדובר בבריחה המושלמת מהמציאות הזוועתית שלנו כעת, הפוגה מבורכת לעת ליל.
העונה הקודמת עלתה בנובמבר 2022, לפני שנה וקצת - כשחיינו בעולם אחר, במציאות מורכבת, אבל לא בגיהינום צרוף, כך שייתכן שבבליל האירועים קצת שכחתם ממנה. מובן בהחלט, אבל אנחנו פה בשביל לעזור, אז החלטנו לארגן בשבילכם את כל המידע שאתם צריכים על העונה החדשה, לעשות קצת סדר בבלגאן, כי גם חתיכת בידור אסקפיסטית זקוקה למעט הכנה מראש.

אז מה קרה בעונה הקודמת?

כן, עם זה אנחנו צריכים להתחיל. אוקיי, אז העונה החמישית כיסתה את פרק הזמן שבין 1991-1997, ומטבע הדברים התמקדה בעיקר במערכת היחסים הסוערת שבין הנסיך צ'רלס והנסיכה דיאנה. אחרי הפלירטוט המתוק שראינו בעונה הרביעית, התפנתה "הכתר" לתאר את המתיחויות שעלו בין בני הזוג ואת ריחוקם זה מזו, הרבה תודות לעובדה שצ'רלס היה מאוהב באישה אחרת – קמילה פרקר-בואלס, מה שגרם לדיאנה המתוסכלת לפרוץ ברומנים משלה, למגינת לבה של המלכה. אחד מאותם רומנים, זה שניהלה עם דודי אל-פאייד, בנו של טייקון העסקים המצרי מוחמד אל פאייד, רק נרמז בעונה החמישית, אך עתיד ללבלב – ולהגיע לסיומו הטראגי – בעונה החדשה.
מה עוד קיבלנו בעונה הקודמת? ובכן, היה דגש על כהונתו של ראש הממשלה ג'ון מייג'ור ויחסיו עם המלכה אליזבת, ותיאור "השנה הנוראית", כפי שהגדירה אותה המלכה, 1992, שבה התפרסמו שלל שערוריות שרדפו את בית המלוכה, ביניהן תמונות שחשפו רומן שניהלה הדוכסית מיורק שרה פרגוסון עם איש עסקים טקסני, פרידתו של הנסיך אנדרו מאשתו, הגירושין של בתה של אליזבת הנסיכה אן, פרסום הביוגרפיה השערורייתית של דיאנה, אש שפרצה בארמון ווינדזור, תמונות עירום של הדוכסית מיורק שהתפרסמו בצהובונים, ועוד. אכן, שנה קקה. אבל ייתכן שהשנה שאנו עוברים כעת גרועה יותר.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
שנה נוראית, ליזי? באמת? מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
(צילום: באדיבות נטפליקס)
אה, וגם הייתה עלילת צד בלתי נחוצה בעליל שבה הנסיך פיליפ מנדב את הדנ"א שלו כדי לזהות את שרידי שושלת רומנוב הרוסית שהוכחדה במהפכת 1917. להוציא את הסצנה האדירה והקשה שמתארת את רציחת בני המשפחה בידי הבולשביקים – ומדובר בחתיכת טריגר עבורנו בימים אלו – באמת שלא היה צורך בכל זה.

ומה הולך לקרות בעונה החדשה?

לפי הדיווחים, העונה החדשה תכסה את פרק הזמן שבין 1997 ל-2005 – עוד פרק זמן סוער בתולדות בית המלוכה, שבין היתר ראה את מותם של דיאנה ודודי אל פאייד בתאונת דרכים בפריז, את הביקורת הציבורית שהופנתה למלכה בעקבות שתיקתה בימים שאחרי האירוע, את התמודדותם של בניה וויליאם והארי עם מות אימם, את חגיגות היובל לכהונת המלכה, את תחילת מערכת היחסים של וויליאם ומי שתהפוך לאשתו, קייט מידלטון שהייתה חברה ללימודים, ואת נישואיהם של צ'רלס וקמילה ב-2005. וכדרכה של "הכתר", כמובן שגם יהיה דגש משמעותי על מערכת היחסים שבין המלכה לראש הממשלה טוני בלייר, שכמובן כבר תוארה בעבר בסרט "המלכה" מ-2006, שם כיכבו הלן מירן ומייקל שין כאליזבת' ובלייר.

מי בפנים?

רוב חברי הקאסט של העונה החמישית ישובו לתפקידיהם, ביניהם אימלדה סטונטון וג'ונתן פרייס, המגלמים את המלכה אליזבת ובעלה הנסיך פיליפ, ודומים להם בערך כמו שיובל המבולבל דומה למיכל הקטנה. עוד ישובו דומיניק ווסט המגלם את צ'רלס (ודומה לו, ובכן, כמו שמני ממטרה דומה לביונסה), אליזבת דביקי שמגלמת את דיאנה (פה דווקא יש דמיון אמיתי), לזלי מאנוויל שמגלמת את אחותה של אליזבת הנסיכה מרגרט, אוליביה וויליאמס שנכנסת לנעלי קמילה פרקר-בואלס, ג'יימס מאריי שמגלם את הנסיך אנדרו, חאליד עבדאללה (דודי אל פאייד) וסלים דאו שלנו, שמגלם את מוחמד אל פאייד.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
אחד משלנו. סלים דאו, מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
(צילום: באדיבות נטפליקס)
בגזרת המצטרפים החדשים ישנם את אד מקוויי ולות'ר פורד האנונימיים המגלמים את הנסיכים וויליאם והארי, בהתאמה, את מג בלאמי שמגלמת את קייט מידלטון, ואת ברטי קארוול שמגלם את טוני בלייר. אומנם לא מדובר במייקל שין, אבל נפיק מזה את המיטב. גם הלן מירן איננה כאן, אחרי הכול.
5 צפייה בגלריה
הנסיך וויליאם וקייט מידלטון, מתוך "הכתר" עונה 6
הנסיך וויליאם וקייט מידלטון, מתוך "הכתר" עונה 6
דווקא יש דמיון קל. אד מקוויי ומג בלאמי כנסיך וויליאם וקייט מידלטון, מתוך "הכתר" עונה 6
(צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images)

ומה עם איזו שערורייה טובה, כמיטב המסורת?

נו, כמובן שישנה כזו. הרי ב"הכתר" עסקינן. אם עונותיה הקודמות של הסדרה חטפו קיתונות של אש וגופרית בשל האלמנטים הספקולטיביים יותר שלה (בין המבקרים היו גם ג'ון מייג'ור וג'ודי דנץ', שהאשימה אותה ב"רדיפה גסה אחרי סנסציות"), האלמנט מעורר המחלוקת בעונה החדשה הוא דווקא רוח רפאים.
אחרי ששוחרר הטיזר הראשון של העונה באוקטובר, הופיעו דיווחים שלפיהם בעונה החדשה ייכללו סצנות המתארות דיאלוגים בין המלכה אליזבת וצ'רלס עם רוחה של הנסיכה דיאנה אחרי מותה. הביקורת, מן הסתם, לא איחרה לבוא. אחד מהחריפים בקולות שנשמעו נגד הרעיון היה של ריצ'רד פיצוויליאמס, פרשן של בית המלוכה הבריטי, שאמר ל"מייל אונליין": "זה לחלוטין בטעם רע. וזה מעורר רחמים שמישהו עם הכישורים של פיטר מורגן (יוצר הסדרה – י.ב) הקטין מה שללא ספק הינה טרגדיה לכדי משהו שהוא יודע היטב שיהיה מעורר מחלוקת".
5 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
תחזור כרוח רפאים? אליזבת דביקי היא דיאנה, מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
(צילום: באדיבות נטפליקס)
בנטפליקס מיהרו להגיב ושיגרו הודעת הבהרה לפיה "אחרי מותה, דיאנה מופיעה כחלק מדיאלוג פנימי בסצנות נפרדות עם הנסיך צ'רלס והמלכה, שהוגים במערכת היחסים שלהם עם הנסיכה המנוחה. השיחות המדומיינות הללו, רגישות ומתחשבות, מבקשות להדגיש את עומקם של הרגשות אחרי שטרגדיה כה גדולה הכתה בלב המשפחה". אוקיי בומר.
ומה בנוגע לאירוע המניע של העונה החדשה, התאונה האיומה שקיפדה את חייהם של דיאנה ודודי אל פאייד ברחובות פריז, אחרי שדלקו אחריהם גדודי פפראצי רעבתניים? אנחנו שואלים כי נראה שטיפול לא רגיש בטרגדיה העדיין-מהדהדת הזו לגמרי יכול למוטט על "הכתר" את חומותיה, שנבנו בקפידה כה רבה - ולמרות הביקורת עם מידה נאה של תבונה ורגישות - על ידי היוצר מורגן.
ובכן, נראה שמורגן החליט להתמודד עם האירוע באופן מיטבי על ידי דילוג מעליו. לפי הדיווחים, "הכתר" תתמקד במה שהוביל לתאונה הקטלנית ובאירועים שאחריה, אבל תימנע מלתאר אותה באופן ישיר. "יש חרדה מסוימת באוויר", תיאר גורם בהפקה את צילומי הסצנות הללו, "ניכר שכולם על הקצה. זה נושא רגיש בטירוף ונפיץ מאוד". בימים הקרובים ניווכח בדיוק עד כמה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מה תהיה השערורייה התורנית? מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
(צילום: באדיבות נטפליקס)

האם זו באמת העונה האחרונה?

התשובה, בקצרה: כן. זאת אומרת, לעולם אל תאמר לעולם, ומי יודע מה יוליד יום, ושאר אמרות-שפר שמבהירות כי שום דבר איננו סופי עד שהוא סופי. ובכל זאת, נראה שפה אכן מדובר בעניין סופי. מלכתחילה מורגן דמיין את "הכתר" כסדרה בת חמש עונות מקסימום, ואז שינה את דעתו והחליט כי שש עונות יספיקו בול. "כאשר התחלנו לדבר על קווי העלילה של העונה החמישית, התברר לנו שכדי לעשות צדק עם העושר והמורכבות של הסיפור, אנו צריכים לשוב לתוכנית המקורית ולעשות שש עונות", הסביר מורגן ל"הוליווד ריפורטר" ב-2020.
אז שש עונות ותו לא. וזה בסדר, ניקח את זה, גם אם השערוריות של בית המלוכה בשנים שאחרי תום "הכתר" בהחלט מצדיקות עונות נוספות, או אפילו סדרת-בת משלהן. אל תשכחו שאנחנו מדברים פה על החתונה של וויליאם וקייט, וסאגת הנסיך הארי ומייגן מרקל, וברקזיט, וההסתבכות של הנסיך אנדרו עם ג'פרי אפשטיין, וכמובן, מותה של המלכה והכתרת בנה צ'רלס למלך. רגע, עכשיו בעצם דווקא בא לנו על עונות נוספות של "הכתר" שיכסו את כל אלו. מר מורגן, אולי תחשוב על זה שוב? פריטי פליז?