260 אנשי תעשייה חתמו על מכתב שמבקר את יחסה המפלה של האקדמיה לקולנוע (האוסקר) ליהודים, בנושא סטנדרטים של גיוון זהויות, בהם ג'וליאנה מרגוליס, מים ביאליק ודייויד שווימר.
1 צפייה בגלריה
מים ביאליק, דייויד שווימר וג'וליאנה מרגוליס
מים ביאליק, דייויד שווימר וג'וליאנה מרגוליס
מים ביאליק, דייויד שווימר וג'וליאנה מרגוליס
(צילום: GettyimagesIL, AP)
ברקע המלחמה המתמשכת בין ארגון הטרור חמאס וישראל, מאות אנשי תרבות ובידור חתמו על מכתב פתוח שתוקף את האקדמיה לקולנוע, תרבות ומדעים (האוסקר) בנוגע לאי-הכללתם של יהודים כקבוצה אתנית שעליה לקבל ייצוג הולם.
"מהלך שמדיר יהודים [מקבוצות אלה] הוא גם קיצוני וגם מעיד על חוסר הבנה של אנטישמיות", נכתב במכתב שנשלח מטעם הארגון Jew in the City, שדואג לייצוג הולם של יהודים בתעשייה ההוליוודית. "יהודים אינם נכללים בקבוצות הייצוג ההולם של האקדמיה, ומדובר במהלך מפלה שפוגע בהיסטוריה, בגנטיקה ובזהות שלהם".
בין 260 החותמים על המכתב עד כה נמצאים גם ג'וש גד, גרג ברלנטי, דברה מסינג, מייקל רפפורט, טיפאני האדיש, ג'ניפר גודווין, מרתה קאופמן וקווין ברייט מפיקי "חברים", ג'וש דאלאס, ברט גלמן, מארק פוירשטיין, עמנואל שריקי, הקומיקאית אלייזה שלזינגר, איימי שרמן-פאלדינו - יוצרת "גברת מייזל המופלאה", יוצר "האוס" דייויד שור, יוצר "וויל וגרייס" דייויד קוהאן, יו"ר NBCUniversal TV לשעבר סוזן רובנר, יו"ר ומנכ"ל MGM לשעבר גרי ברבר, המפיקה גייל ברמן והמפיקה ננסי שפילברג.
בשנת 2020 קבעה האקדמיה אילו זהויות נכללות בקבוצות "שאינן זוכות לייצוג הולם", בהן נשים, חברי קהילת הלהט"ב, בעלי מוגבלויות פיזיות או קוגניטיביות, כבדי שמיעה וחירשים, כמו גם קבוצות אתניות וגזעיות שונות. בין הקבוצות האתניות שנכללות בסטנדרטים האלה, נמצאים אסייתים, היספניים/לטיניים, שחורים/אפרו-אמריקאיים, ילידים אמריקאים ותושבי אלסקה, תושבי המזרח התיכון, צפון אפריקה, תושבי הוואי והאיים הפסיפיים, וקבוצות אתניות נוספות.
אותם הסטנדרטים שקבעה האקדמיה, מבקשים מהפקות הסרטים לציין את הפרטים הדמוגרפיים האלה אודות אנשי הצוות של ההפקות השונות בעת הגשות של סרטים לקראת עונת הפרסים בכלל, ובפרט ברקע פרס הסרט הטוב ביותר בטקס האוסקר.
במכתב שנשלח מטעם הארגון, הוסבר כי זהות יהודית אינה עניין שקשור רק באמונה. "בעוד רבים טועים ומאמינים שיהדות היא אך ורק דת, מדובר בקבוצה אתנית שכוללת סוגים שונים ומגוונים של אורח חיים. מקור העם היהודי במזרח התיכון מזה 3,000 שנה".
זו לא הפעם הראשונה שהאקדמיה מואשמת בהדרה של יהודים, כשבשנת 2021, עת נפתח מוזיאון האקדמיה, לא נכללו תערוכות שהציגו את מייסדיהם היהודים של הוליווד. תגובת המוזיאון באותה העת התייחסה לכך שמדובר בתערוכות זמניות.
המכתב הנוכחי מבהיר כי יהודים אינם זוכים לייצוג הראוי בהוליווד עוד מתחילת המאה הקודמת. "רבים מהמייסדים [היהודים של הוליווד] חוו במהלך חייהם בושה ותיעוב עצמי, שהובילה לכך שיהודים בהוליווד שינו את שמם פעמים רבות, וסיפרו סיפורים קריקטוריים על יהודים שהובילו למחיקת זהות עצמית", נכתב. "יש מעט מאוד סרטים על יהודים, מלבד אלה על השואה. בנוסף, כשדמויות יהודיות כן מוצגות בסרטים שונים, לא פעם הן מגולמות על ידי שחקנים לא ממוצא יהודי, מה שלא קורה בייצוג של קבוצות אחרות.
"אפילו שיהודים עבדו בתעשייה מאז ומתמיד, התעשייה קיבלה לזרועותיה רק סוג אחד של יהודי - היהודי ההגון. אף פעם לא היה מקום בהוליווד ליהודי שמתבטא באופן בוטה. אפילו עם הסטנדרטים המחמירים של האקדמיה היום - יהודים לא רצויים".