הסופר והמשורר האמריקני, ראסל בנקס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון בגיל 82 בביתו שבמדינת ניו יורק, זאת לאחר מאבק במחלת הסרטן.
1 צפייה בגלריה
ראסל בנקס
ראסל בנקס
ראסל בנקס
(צילום: AP Photo/Chitose Suzuki)
לאורך הקריירה שלו פרסם בנקס למעלה מ-20 יצירות בדיוניות ועיוניות. הוא היה ידוע במיוחד בשל היכולת שלו לתאר ולכתוב על חייהם של אמריקאים, בני מעמד הפועלים, תוך התמקדות בסוגיות של עוני, גזע ומעמד. שניים מהרומנים שכתב, Continental Drift ב-1985 ו-Cloudsplitter ב-1998, היו מועמדים לזכייה בפרס פוליצר לספרות.
ראסל ארל בנקס נולד ב-1940 במסצ'וסטס. אביו היה שרברב, אימו הייתה עקרת בית והוא היה הבכור מבין ארבעה ילדים. בראיונות סיפר כי אביו היה אלכוהוליסט והוא אף התעלל בו פיזית. "אני לא זוכר איך זה לא לפחד פיזית מאבי", אמר למגזין "פיפל" ב-1989. "שנאתי את אבא שלי, והערצתי אותו".
כשהיה בן 12, עזב אביו את הבית ובנקס נאלץ לצאת לעבוד ולסייע בכלכלת המשפחה. אך בשל יכולותיו הגבוהות בלימודים זכה למלגה מלאה לאוניברסיטת קולגייט, שהייתה אז אוניברסיטה לגברים בלבד מהמעמד הבינוני-גבוה. עם זאת, הוא עזב את הלימודים אחרי שבועות ספורים בלבד, כבר אז החל לכתוב.
מלבד רומנים, בנקס פירסם גם ספרי שירה ומסות ובין ספריו שזכו לתרגום לעברית נמנים "חוק העצם" (1995) ו"המתיקות שאחרי" (1991). השני, שאף עובד לסרט שיצא ב-1997, עסק בסיפורה של עיירה קטנה בארצות הברית שבתאונת אוטובוס שהתרחשה בה נהרגו מרבית ילדי העיירה.