צלם ynet ו"ידיעות אחרונות" גיל נחושתן נעצר באלימות היום (ג') על ידי שוטרים בעת שסיקר את ההפגנה שהתקיימה במתחם מת"ם שבחיפה - זאת על אף שהוסבר לשוטרים כי הוא מבצע את תפקידו בשטח כצלם עיתונות. מהמשטרה נמסר כי "במהלך פעילות שוטרי משטרת ישראל להשבת הסדר במקום, תקף צלם עיתונות באגרוף שוטר שביצע את תפקידו. הצלם נעצר לחקירה, ושוחרר מספר שעות לאחר מכן.
"המשטרה מבינה את חשיבות עבודתם של העיתונאים והצלמים בשטח, אך אנו מבקשים לגלות אחריות ולא להפריע לעבודת השוטרים. אנו מנחים את השוטרים לגלות איפוק, סבלנות והכלה כל עוד אין הפרה בוטה של הסדר הציבורי ופגיעה בשוטרים. גם עיתונאים וצלמים מתבקשים להישמע להוראות השוטרים בהתאם". בינתיים המשטרה אינה מאפשרת את כניסתו של כתב ynet לבניין מחוז החוף.
2 צפייה בגלריה
מעצר צלם בחיפה
מעצר צלם בחיפה
מעצר הצלם גיל נחושתן בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
המקרה מתרחש מספר שעות לאחר שצלם "הארץ", רמי שלוש, הותקף והוכה על ידי שוטרי מג"ב בהפגנה ברחוב העצמאות בעיר. שלוש עוכב לחקירה לאחר שלטענת המשטרה דחף שוטר, אך שוחרר בידי קצין משטרה כעבור כמה דקות.
"הגיעו חבר'ה ממג"ב לפנות מפגינים מרחוב העצמאות, אני צילמתי את הפינוי", משחזר שלוש בשיחה עם ynet. "באו אליי כמה מג"בניקים ורצו לפנות אותי, שאני אזוז. אמרתי להם שאני עיתונאי כמה פעמים, ואז אחד מהם נתן לי בעיטה. אמרתי, 'מי נתן לי בעיטה?', והם התנפלו עליי שוב. ואז בא מישהו מאחור, מג"בניק, חנק אותי והוריד אותי לרצפה.
"כל הזמן אמרתי שאני עיתונאי, גם אחרי שעצרו אותי. עיכבו אותי לעשר דקות", המשיך, "אלה היו מג"בניקים, לא השוטרים שאנחנו מכירים פה. ואז הגיע המפקד שלהם ושחרר אותי".
על פי המשטרה, שלוש עוכב לאחר שדחף שוטר, אולם הוא מכחיש זאת וטוען כי הותקף ללא סיבה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת צלם הארץ במהלך הפגנות יום ההתנגדות
תיעוד מתקיפת צלם הארץ במהלך הפגנות יום ההתנגדות
תיעוד מתקיפת צלם "הארץ" במהלך הפגנות יום ההתנגדות
(צילום: יואב איתיאל, וואלה)
בהפגנה אחרת שהתקיימה בתל אביב, כתב ערוץ 14 עתי שלו סבל מהפרעות חוזרות ונשנות מצד חלק מהמפגינים, שאף הגיעו לנגיעות פיזיות. בשל כך, שלו נאלץ לעזוב את מקום השידור ועבר לעמדת שידור אחרת שבה נכחו שוטרים כדי להימנע מהפרעות נוספות.
שר התקשורת שלמה קרעי מסר בתגובה: "שוטרי ישראל, שעושים עבודת קודש כנגד מחוללי האנרכיה, צריכים לשמור ולהגן על חופש העיתונות ולאפשר לעיתונאים ואנשי תקשורת, מימין ומשמאל, לבצע את עבודתם. תקשורת חופשית היא נשמת אפה של הדמוקרטיה".
מטעם אגודת העיתונאים ירושלים נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה את האלימות נגד צלם 'הארץ', רמי שלוש, הבוקר במהלך סיקור הפגנה בחיפה. הצלם סיפר שהזדהה כעיתונאי ולמרות זאת שוטרים ריתקו אותו באלימות לקרקע ועיכבו אותו למשך זמן מה.
"בחודשים האחרונים היינו עדים לעשרות מקרים של אלימות כלפי עיתונאים ועובדי תקשורת, בעיקר סביב סיקור אירועי המחאה. אנו קוראים למשטרת ישראל להגן על חופש הפעולה של אנשי התקשורת וצוותי השטח הנשלחים לסקר את האירועים, ובוודאי שלא לנקוט נגדם באלימות. חופש הביטוי והעיתונות הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה והוא תלוי בשמירה על חירותם ושלומם של כל העושים במלאכה".
ההפגנות הנרחבות וחסימות הכבישים מתקיימות היום ברחבי הארץ במסגרת מה שכינו מובילי המחאה "יום ההתנגדות לדיקטטורה" או "יום השיבוש", בעקבות האישור של ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה בכנסת.