נציגות ישראלית בפסטיבל הקולנוע לוקרנו. הסרט הישראלי "החייל הנעלם" של הבמאי דני רוזנברג, התקבל להתחרות בפסטיבל הבינלאומי שייפתח ב-2 באוגוסט בשווייץ ויימשך עשרה ימים. רוזנברג יתמודד על פרס נמר הזהב הנחשב מול 14 סרטים נוספים ממדינות שונות.
2 צפייה בגלריה
דני רוזנברג
דני רוזנברג
דני רוזנברג
(צילום: יח"צ)
"החייל הנעלם", בכיכובם של עידו טאקו, מיקה רייס, אפרת בן צור, תיקי דיין ושמוליק כהן, הוא סרטו הראשון של רוזנברג שיתחרה בלוקרנו, אולם פסטיבלים בינלאומיים יוקרתיים אינם זרים לו לאחר שסרטו הקודם, "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם", השתתף במסגרת התחרות הרשמית של פסטיבל קאן ב-2020.
הסרט מספר על שלומי, חייל בן 18, שבוחר לערוק משדה הקרב בעזה במהלך מבצע צבאי ויוצא למסע בחזרה לביתו. התוכנית מסתבכת כשהוא מגלה כי מפקדי הצבא משוכנעים כי נחטף. תמונתו עומדת להתפרסם בכל אמצעי התקשורת ושלומי, הרחק מאותו שבי לא קיים, מבין כי אינו בורח מהחיילים אשר חשב שרודפים אחריו, אלא מזהותו שלו שהפכה למלכודת.
2 צפייה בגלריה
מתוך "החייל הנעלם"
מתוך "החייל הנעלם"
מתוך "החייל הנעלם"
את ההשראה לסרט קיבל הבמאי משירותו הצבאי שלו: "לילה אחד עמדתי לבד בעמדת שמירה במחנה צבאי במדבר יהודה, הייתי בן 18, לאחר מספר חודשים בשטחים בשילוב של אלימות, אימונים ושריפה בשמש. בהחלטה של רגע ירדתי ממגדל השמירה. טיפסתי על גדר המחנה והתחלתי לרוץ לכיוון שבו חשבתי שהכביש הראשי. עם הזמן הרוח המכה בפנים הפכה את הריצה להליכה. את הכביש לא מצאתי והאורות היחידים שנראו באותו לילה שחור היו אורות הבסיס מאחוריי. לאחר שעה ארוכה ומפוחדת הסתובבתי והתגנבתי בחזרה אל הבסיס, אף אחד לא גילה על אותה בריחה מעולם. כבר שנים אני רוצה לעסוק במהות של אותו אירוע, של אותו הלילה, ברגע שבו מרדתי אך לא הלכתי עד הסוף. במחשבה מה היה קורה אילו ואולי גם במחשבה מדוע לא מרדתי מאז".
בשנה שעברה הוקרן בפסטיבל לוקרנו סרטו של לאון פרודובסקי "השכן שלי אדולף" במסגרת ה"פיאצה גראנדה" - כשבתווך עשרות קולנוענים ישראלים פנו למארגניו ודרשו להסיר את הסרט ממנו עקב העובדה שמומן על ידי קרן רבינוביץ', כחלק מקריאה להחרים יצירות בתמיכתה, מאחר שלטענתם התנאים שהיא מציבה ליוצרים הם "גזעניים".