גם בחלומות הוורודים ביותר, לא דמיינו שעדן גולן, נציגת ישראל לאירוויזיון 2024, תתייצב במקום השני בהימורים בתום משדר חצי הגמר אמש (ה'). לקול תגובות מעורבות מהקהל, שכללו גם בוז אבל גם מחיאות כפיים סוערות, גולן ביצעה את "הוריקן", ונכון לכתיבת שורות אלה היא מתמקמת בנוחות במקום השני בהימורים אחרי קרואטיה. למרות שדעתנו כלל לא משוחדת, ואין ספק שזכינו לראות בביצוע מרגש ועוצמתי - בדומה לתגובות באולם, גם התגובות ברשתות מאז מעידות על מנעד רחב של תחושות ומחשבות.
5.9 מתוך 10, זה הציון הממוצע שנתן חבר השופטים של בלוג האירוויזיון המצליח wiwibloggs, בניכוי הציון הגבוה ביותר והנמוך ביותר. "זה היה ביצוע ווקאלי עוצמתי", כתב על גולן אחד משופטי הבלוג, "'הוריקן' כתוב מעולה ומבוצע באופן מדויק. יש לו יתרון היות שהוא אחת הבלדות הנשיות היחידות השנה בתוך ים של מופעים קומיים ודיוות פופ - אם היא תבצע בשידור חי את השיר באותה עוצמה ועם כל החבילה שהיא מציגה - היא תזכה לכבוד", אמר, והדגיש: "להצליח להגיע לצלילים הגבוהים בשיר זו חובה, אחרת זו תהיה נפילה".
לעומת זאת, שופט אחר כתב: "תוך שימוש בספר החוקים של נציגי רוסיה ב-2013-2015, 'הוריקן' מערבב בין שירה עוצמתית, מבנה של בלדה צפויה ומילים בעלות משמעות רחבה - כדי ליצור לו ערך שמטרתו להיטיב עם הצרכים של דמוגרפיה רחבה כמה שיותר. עם זאת, לכפות את עצמך על כולם לעיתים קרובות אומר לספק רק מתי מעט. עדן היא זמרת מוכשרת מאוד, אבל למרבה הצער החומר שהיא מציגה עייף ומיושן - אין כאן ממה לקבל השראה. כמובן, השירים שהוזכרו לעיל זכו כולם לתוצאות והישגים - והאופי המלכד של 'הוריקן' עשוי לאפשר שחזור של הצלחה כזו לטווח קצר - אבל אף אחד מהם לא חי עד היום כקלאסיקה של האירוויזיון, והזמן שופט אותם אחרת".
2 צפייה בגלריה
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
במקביל, ג'סיקה סיינפלד, אשתו של הקומיקאי האמריקני-יהודי ג'רי סיינפלד, קראה ברשתות החברתיות להצביע לישראל בגמר. כך גם שרון אוסבורן פרסמה באינסטגרם תמונה של גולן, בת ה-20, וכתבה: "כשאנשים ראו שישראל צפויה להשתתף השנה בתחרות האירוויזיון, היו מדינות שניסות למנוע את השתתפותה. בחזרת התלבושות שרקו לעדן גולן בוז, אולם לאחר ההופעה החיה שלה היא עברה לגמר הגדול. למעלה מ-5,000 איש הפגינו ברחובות מאלמו בשבדיה נגד נערה צעירה שבאה בלי שנאה בליבה, רק כדי לייצג את מדינתה ישראל. לכל האנטישמים שם בחוץ, זה לא שנות ה-30 וה-40. לא יעצרו שוב יהודים ואת ישראל".
2 צפייה בגלריה
מחאה פרו-פלסטינית ברחובות מאלמו
מחאה פרו-פלסטינית ברחובות מאלמו
מחאה פרו-פלסטינית ברחובות מאלמו
(צילום: גיל נחושתן)
"עדן, יהלום נדיר. קבלי דוז משולש והמון לבבות וחיבוקים. מגיע לך", כתבה זוכת האירוויזיון, דנה אינטרשיונל. "עמדת על במת תחרות השירים הגדולה בעולה כנציגת ישראל. חוליה חדשה בשרשרת הזמרים הישראלים שטסים להילחם באירופה בנשק הכי יפה שלנו. בשיר. באמות. בלרגש או לא לרגש את העולם בקול הישראלי. ואת מי לא שלחנו במהלך השנים כדי שידע העולם שלא רק במלחמות ישראל חזקה. גם בשירים וריגושים ופופ ובלאהוב, את הפנים הישראליות השורשיות של שלמה ארצי, את קול הפעמונים של ריטה, את נועה קירל שהראתה שגם ילדות יהודיות מישראל יכולות להיות נסיכות פופ כמו אלה של העולם. גם את הזמרות הכי יפות בעולם, אילנית וירדנה ארזי ועופרה חזה שכולן הצליחו שם מאוד, ואת שירי מימון שהראתה שגם לישראל יש מאריה קארי, וגם אותי עם נוצות ומסר של חופש ושוויון. אתמול חוליה חדשה נוספה לשרשרת. עדן גולן.
"ממוש, עשית את זה ווואהאו! את זמרת נדירה ואיכותית ששרה בלדה מרגשת ועוצמתית שכתוב לך בול קרנונה ואבי (קרן פלס ואבי אוחיון, א"ח) המוכשרים שיצרו המון להיטים שהם פסקול ישראלי, אבל בפעם הראשונה הצליח להם בשיר שמיליוני אירופאים אמרו עליו אתמול שהוא ריגש ודיבר להם ללב. ברור שעלית לגמר, וברור שתצליחי בשבת כי אתם אלופים ומקצוענים שם כולכם. רק בגלל זה. וכן. יש סיכוי למקום ראשון תותחית!".
גם סרטוני תגובות ביוטיוב לא איחרו להגיע. כך למשל דייב מ-Dave's Music Reactions, דיבר על המחלוקת שעוררה ההשתתפות של ישראל והודיע כי הוא לא יעסוק בפוליטיקה, אך כשהאזין לביצוע אמר: "חייבים להודות שהיא טובה בלייב. אני לא יודע אילו קריאות בוז היו לפני כן, אבל עכשיו זה נשמע הרבה יותר טוב, הם בטח זכו להקלה גדולה כשהיא התחילה לשיר. אני לא יכול לדמיין מה עבר עליה. אני בכנות אוהב את השיר. איזה קול יש לה, פנומנלי".
בסרטון נוסף של וויל סוואי, ניכרה גם כן התלהבות גדולה מהביצוע: "יש לה קול מטורף, הכול היה יפהפה", הם אמרו, החמיאו מאוד לכוריאוגרפיה, והוסיפו: "ניכר שהשיר הזה מאוד יקר לה ויקר לישראל - אני חושב שהיא מאוד מיוחדת. כל הכבוד לישראל, אנחנו מצפים לראות אתכם בחמישייה הראשונה. אפשר לראות גם את התגובה החמה של הקהל, אנחנו לא מתעסקים פה בפוליטיקה ולכל אחד מגיעה הזדמנות שווה לייצג את המדינה שלהם".
ההופעה של אתמול ביוטיוב עומדת נכון לכרגע על כחצי מיליון צפיות, לצד אלפי תגובות. יש מי שכתבו כי מדובר ב"שיר בינוני וחסר ייחודיות", אך לעומת זאת רבים מיהרו להכתיר את גולן כמנצחת פוטנציאלית לאירוויזיון 2024, וברכו אותה על הביצוע המרשים. "תדמיינו איך זה להופיע מול אלפי אנשים שקוראים מולכם בוז ועדיין לספק הופעה קולית כזאת", נכתב באחת התגובות, "אני לא הייתי מצליח לעשות דבר כזה, יש לי כבוד עצום אליה. אצביע לה כמה פעמים שרק אוכל בשבת".
ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) נרשמו גם כן תגובות רבות לביצועים בכלל ולנאמבר הישראלי בפרט: "הרגע הכי מרגש באירוויזיון השנה", פסק אחד, "'הוריקן' זה שיר כל כך יפה ועדן גולן מבצעת אותו ללא רבב, ישראל עומדת חזקה וגאה על הבמה והיא כאן כדי להישאר". "למרות השנאה והאנטישמיות, עדן גולן מישראל הצליחה לספק הופעה מדהימה בחצי הגמר השני של האירוויזיון!", נכתב בחשבון נוסף.
לעומת זאת, היו גם מי שקראו שנית לאיגוד השידור האירופי (EBU) לא לאפשר לישראל להשתתף בתחרות - בדומה לכך שרוסיה לא משתתפת. כמו כן, משתמשים שונים עודדו קריאות בוז באולם, וזעמו על כך שלהפקה יש טכנולוגיה המסננת קריאות כאלו עבור הצופים בבית: "זה מטורף שכמעט ולא תשמעו קריאות בוז בטלוויזיה", כתב משתמש, "זה לא בסדר שה-EBU מסוגלים לייצר נרטיב שגוי של תמיכה בישראל".