הזמר והמוזיקאי ג'קי אלקיים, מחלוצי הרוק המזרחי בארץ, נפטר אתמול (ג') ממחלת הסרטן והוא בן 70. הוא הובא לקבורה עוד באותו לילה בבית העלמין בקריית גת. אלקיים השאיר אחריו את אשתו מלכה, חמישה ילדים, שחלקם הלכו בדרכו, ונכדים.
1 צפייה בגלריה
ג'קי אלקיים
ג'קי אלקיים
ג'קי אלקיים
(צילום מסך: הערוץ הראשון)
"ג'קי היה איש של תורה וצדק", סיפר ל-ynet גיסו, אורגד בן שושן. "אהבתי אותו מאוד. בחודש וחצי האחרונים הוא לא חש בטוב, והרופאים אבחנו שהוא סובל מסרטן בקיבה ובכבד".
אלקיים נולד במרוקו, ועלה לארץ עם משפחתו בגיל שלוש. ב-1971, לאחר שהיה חבר במספר להקות קצב, פנה לדרך עצמאית, כשחלק גדול משיריו הושרו באנגלית. שנה אחר כך, בגיל 18, הוציא את שירו הראשון, I've Got To Love Again, כשעל העיבוד וההפקה מוזיקלית היה חתום שלמה גרוניך, שאף עבד עם מתי כספי על הקלטת אלבום הבכורה של אלקיים. השיר, ששילב מוזיקת פופ, רוק ומרכיבים מזרחיים, הפך ללהיט גדול וכיכב במצעדי הפזמונים הלועזיים.
השירים הבאים שהקליט, אף הם בסיועו של גרוניך, היו About Strange Things ו-Dolores. הם שילבו בין מוטיבים ים-תיכוניים, לפופ ומוטיבים פורטוגזים וספרדים. אנריקו מסיאס, שהתרשם אז מסגנונו של אלקיים, הציע לו שני שירים שכתב. ב-1973 הוא הופיע לצד חוזה פליסיאנו בחיפה, והוציא את אלבום הבכורה שלו.
בהמשך, כשהרגיש שאינו זוכה ליחס שלו הוא ראוי מהתקשורת, ניסה את מזלו בבלגיה ובצרפת. לאחר תקופה קצרה חזר ארצה והחל להקליט שירים בעברית. בין השירים היו "תני לי צ'אנס" ו"עננים" - את שניהם הלחין למילים של סמדר שיר. הוא הופיע עם צביקה פיק ולהקת פיאמנטה, והקליט את "נואייבה" ואת "שיר המנון למכבי תל אביב", וכתב שירים למוזיקאים אחרים, בהם "שירי" לצמד צפרי ו"היי שלום" לצדוק צוברי. "הלחן של 'המנון למכבי תל אביב' יועד במקור לבית"ר ירושלים", סיפר אלקיים בעבר בריאיון ל"ידיעות אחרונות", "אבל בגלל שבית"ר לא לקחה את גביע המדינה בשנת 76', שנה אחרי החלטתי לייעד את הלחן למכבי תל אביב. הכי מצחיק, שלא אהדתי אף אחת משתי הקבוצות האלה, אלא הערצתי בכלל את הפועל תל אביב".
ב-1979 התקרב לדת - שינוי שהתבטא גם בשירים שהקליט, ששילבו בין טקסטים רוחניים ותנ"כיים. באותה שנה הוציא לרדיו את השיר "הבלדה על אבשלום", על אבשלום פיינברג, למילים של יורם טהרלב (ההפקה המוזיקלית הייתה של ננסי ברנדס), שהגיע למקום השמיני במצעד הפזמונים העבריים של גלי צה"ל ולמקום השלישי במצעד הפזמונים העבריים של רשת ג'. בסוף אותה שנה הקליט גרסה חדשה לשיר "שתו העדרים" שכתב אלכסנדר פן והלחין נחום נרדי, ועיבד מתי כספי. לאחר שחזר בתשובה המשיך להוציא אלבומים בעלי אופי דתי, עם טקסטים מהמקורות. בהמשך הלחין את השיר "מאמא" שכתב חיים אוליאל וביצעה להקת שפתיים, את "אנתינה חביבי" ששרה אתי לוי, ואת "שער הרחמים" שביצע ארמונד סוסנה. כמו כן, הוא שיחק בהצגה "אגדה מרוקאית".
כשחזר בתשובה אמר אלקיים בריאיון ל"ידיעות אחרונות": "מצב הרוח שלי טוב, אבל חשבון הבנק בשפל. הפרנסה קשה, והאישה הגננת עוזרת בכלכלה. אני נותן שיעורי תורה ממשנתו של הרמב"ם בבתי כנסת בהתנדבות. לא פעם, כשאני באמצע תפילה בבית כנסת, בעודי חש התעלות ונפשי עפה מעלה מעלה, פתאום ניגש אליי מישהו, טופח לי על השכם בחוזקה, מחייך בחצי קריצה ומתחיל לשיר לי את 'מכבי שלנו, מכבי תל אביב'. זה קצת מוריד אותי למטה. עם כל הכבוד למכבי תל אביב, בורא עולם הוא שברא את כל הקבוצות בעולם ואת כל היקום".