פסטיבל הקולנוע ירושלים ייפתח הערב (ה'), כש-6,000 איש צפויים למלא את בריכת הסולטן ולצפות ב"גולדה", סרטו החדש של הבמאי הישראלי, גיא נתיב, המגולל את סיפורה של ראשת ממשלת ישראל לשעבר גולדה מאיר בשלושת השבועות שבהם התרחשה מלחמת יום כיפור.
במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום לרגל ההקרנה, התארחה מירן בת ה-77 לצד נתיב, השחקן ליאור אשכנזי (שמגלם את הרמטכ"ל דוד אלעזר, "דדו") והתסריטאי ניקולס מרטין. "יש התרגשות שיא", אמר נתיב בפתיחת מסיבת העיתונאים. "הלן (מירן) הגיעה ממש בוכה בלילה אתמול, ואנחנו כל כך שמחים שהיא הגיעה בתקופה מאוד מאתגרת. זה הרבה יותר מרגש מכל פסטיבל בעולם להקרין את הסרט פה עם כל השחקנים".
5 צפייה בגלריה
הלן מירן
הלן מירן
הלן מירן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"גולדה הייתה דמות אצילה, היא הבינה שהיא צריכה לקחת אחריות, בניגוד למנהיגים אחרים, שכשדברים מידרדרים מתחילים להפנות אצבע מאשימה. המחויבות שלה למדינה הייתה מעל הכול, מעל המשפחה, מעל הרצונות או השאיפות שלה", היא אמרה על דמותה של ראשת הממשלה לשעבר, וכשנשאלה על ההפגנות בישראל הוסיפה: "אני לא רוצה להתייחס למצב כי אני לא ישראלית. נוגע ללב לראות את ההפגנות, זה רגע מכריע בישראל. אני המומה מכמה שישראל השתנתה. לישראל יש היסטוריה ועתיד, וכשמתבגרים רואים את ההיסטוריה קורית - ואני מקווה שזה מה שאנחנו רואים".
5 צפייה בגלריה
גיא נתיב, הלן מירן, ליאור אשכנזי וניקולס מרטין במסיבת עיתונאים
גיא נתיב, הלן מירן, ליאור אשכנזי וניקולס מרטין במסיבת עיתונאים
גיא נתיב, הלן מירן, ליאור אשכנזי וניקולס מרטין במסיבת העיתונאים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל, שיתף נתיב שהוא הלך להפגין נגד המהפכה המשפטית יחד עם אביו כדי "לעצור את הטירוף", כדבריו. "אני פגשתי מישהו מבוגר מיום כיפור והוא אמר שזה איך שזה מרגיש. הוא מרגיש שזה כמו מלחמת יום כיפור, להגן על הילדים והנכדים שלו. אז כן, בדרך מסוימת אנחנו נלחמים לעצב את עתיד המדינה שלנו".
מירן גם הגיבה לסערת ה-Jewface שהחלה לאחר שלוהקה לתפקיד למרות שאינה יהודייה וספגה על כך ביקורת, כשבמקביל עלו תהיות מדוע לא ללהק לדמותה של מאיר שחקנית יהודייה. "כל ההבנה של 'מי מגלם מה' התפוצץ וזה נהדר ואני חושבת שזה מעניין", אמרה. "הייתי חלק מקבוצה שמובלת על ידי פיטר ברוק, במאי תיאטרון נודע שגם היה בן זוגי לתקופה. הייתה לנו המחשבה שכולם יכולים לגלם הכול - וזה רק מוסיף לדמיון של הקהל. יכול להיות לך המלט שחור עם לבנה שתגלם את אימו גרטרוד. זה האופן שהוא ביים והפיק תיאטרון.
5 צפייה בגלריה
הלן מירן
הלן מירן
הלן מירן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"ואז יש לנו נקודת מבט נוספת - שרק גבר גאה יכול לגלם דמות גאה, ורק נכה יכול לגלם נכה, ושרק יהודייה יכולה לגלם את גולדה מאיר. אני מאמינה שכל אחד יכול לגלם הכול ושלפעמים האדם הנכון לתפקיד הוא האדם שיכול להבין עמוקות את המורכבות שלו. אני מלאת תודה שקיבלתי את ההזדמנות לגלם את גולדה, כי זה היה מקום מדהים להיות בו, בתוך מוחה של האישה הזאת ולהבין את המסע הנהדר שעברה. אבל אני פתוחה לכל הדעות, בסוף כולנו בני אותה חברה אנושית".
5 צפייה בגלריה
גיא נתיב והלן מירן
גיא נתיב והלן מירן
"ראיתי את הנשמה היהודית שלה". גיא נתיב והלן מירן
(צילום: גיל יוחנן)
"גידי מאיר (נכדה של גולדה) היה הראשון שהציע את הלן מירן לתפקיד ואמר 'אני רואה את סבתא שלי בה'", הוסיף נתיב. "וכשהיא קראה את התסריט היא חשבה שהוא מדהים וראיתי את הנשמה היהודית שלה באופן מיידי וזה היה ברור מבחינתי. הרגשנו שזה הצעד הנכון ושאנחנו אוהבים אותך ומכבדים את ההחלטה שלך, ושמחים שגילמת את גולדה".
קאסט הסרט מורכב בעיקרו משחקנים ישראלים, שמגלמים את רוב בכירי צה"ל: חוץ מליאור אשכנזי, ישנו רותם קינן שמגלם צבי זמיר; דביר בנדק הוא ראש אמ"ן אלי זעירא; רמי הויברגר הוא שר הביטחון, משה דיין; ואוהד קנולר הוא אריק שרון. כשמירן נשאלה אם הופעל עליה לחץ לגבי העבודה עם צוות ישראלי בצל החרמות שמעודד ארגון ה-BDS, השיבה: "מעולם לא חוויתי שום לחץ. להיפך, הנציגים שלי מאמריקה מאוד רצו שאעשה את הסרט. הסוכן שלי רצה שתהיה לי ההזדמנות לגלם את גולדה ועודד אותי מאוד לקחת את התפקיד הזה. אני שחקנית מאוד גרידית. אני תמיד רוצה לגלם עוד ועוד נשים גדולות, וגולדה הייתה אחת מהגדולות ביותר. לא היה לנו תקציב גדול והייתי עושה את התפקיד גם בפחות כסף".
מירן זכתה היום גם לאירוח מצידם של נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו. "גולדה הייתה דמות היסטורית, הייתה לה השפעה רבה על המבנה החברתי שלנו", אמר הרצוג. מירן מצידה שיתפה שרבים שואלים אותה אם היא רואה קשר בין המנהיגות הגדולות שגילמה, ואמרה כי "הקשר הכי קרוב לגולדה שאני רואה היה אליזבת הראשונה, במובן של מסירותה המוחלטת למדינתה. גולדה היא אחד התפקידים הגדולים ביותר".
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג מארח את הלן מירן
יצחק הרצוג מארח את הלן מירן
יצחק הרצוג ורעייתו מארחים את הלן מירן
(צילום: חיים צח/ לע״מ)