קצת יותר מחודש לפני שיעלו על במת האירוויזיון, ובזמן שבמדינה שלהם מתרחשת בימים אלה מלחמה עקובה מדם, הגיעו לארץ נציגי אוקראינה בתחרות הזמר, Kalush Orchestra (קאלוש אורקסטרה), לאחר "מבצע חילוץ" מורכב שניהלה הסוכנות היהודית. היום (ג') הם סיירו בירושלים ופגשו פליטי מלחמה אוקראינים, בהם עשרות צעירים ובני נוער יהודים שעלו עם פרוץ המלחמה לארץ. ביום חמישי הם צפויים להופיע באירוע Israel calling המסורתי עם עוד 25 משלחות שישתתפו באירוויזיון 2022 שיתקיים בטורינו שבאיטליה.
בהפקת האירוע גילו כי הבאת חברי הלהקה לארץ הייתה משימה לא פשוטה. "בגלל שמדובר בבחורים צעירים, החוק באוקראינה אוסר עליהם לעזוב את המדינה. הם היו חייבים להישאר ולהילחם", סיפרה המפיקה טלי אשכולי. "ניהלנו בהפקה מהלך מול שלטונות אוקראינה, ובסופו של דבר זה התאפשר. חברי הלהקה חצו את הגבול לפולין ומשם עלו על טיסה לישראל בסיוע הסוכנות היהודית. אנחנו מחבקים בחום את כל האמנים והמשלחות, ושמחים על ההזדמנות לספק להם חוויות בלתי נשכחות כמו תמיד".
רגע לפני שעלו להופיע מול פליטים בני עמם המשתכנים בימים אלה במלון לאונרדו, סיפרו חברי הלהקה ל-ynet על התחושות והחוויה שהם עוברים בימים אלו.
אתם עורכים עכשיו חזרות ומתכוננים לאירוע הכי שמח שיש בזמן שבמדינה שלכם מתרחשת מלחמה קשה מאוד, איך אתם מצליחים? "למעשה השיר שלנו הוא לא שיר שמח ועכשיו הוא אפילו יותר רלוונטי מתמיד. בשבילנו זו ההזדמנות לזעוק את הזעקה של אוקראינה למען השלום ולמען האומה שלנו", אמרו אולג פסיוק, איגור דידנצ'וק, MC קילימן, טימופי מוזיצ'וק וויטלי דוז'יק.
2 צפייה בגלריה
להקת "קאלוש אורקסטרה" בישראל עם עולים מאוקראינה
להקת "קאלוש אורקסטרה" בישראל עם עולים מאוקראינה
להקת קאלוש אורקסטרה בישראל עם עולים מאוקראינה
(צילום: גיא יחיאלי)
ואיפה המשפחות שלכם היום, אתם בקשר איתם? "כולן באוקראינה, הן בערים בטוחות, כן קשה למצוא כאלה, אבל יש".
יש איזשהו מסר שאתם רוצים להעביר לעם הרוסי ולעם האוקראיני? "יש לנו מסר לעולם כולו. היום כל אחד יכול לדבר, לכתוב ברשתות החברתיות, לפנות לפוליטיקאים וזה מה שאנחנו רוצים שיעשו. שייתנו כמה שיותר תמיכה שתחזיר את השלום לאוקראינה ואפילו לעולם כולו".
בינתיים, נראה שכדאי לחברי המשלחת האוקראינית להתחיל להתכונן לניצחון באירוויזיון, לפחות על פי אתרי ההימורים, שבשנים האחרונות הצליחו להציג תחזית יחסית מדויקת לתוצאות האמת. נכון להיום טבלאות ההימורים מציבות את השיר האוקראיני במקום הראשון עם סיכויי זכייה גבוהים בפער עצום על המדינות האחרות. עוד בחמישייה הפותחת בטבלת ההימורים ניתן למצוא את איטליה, שוודיה, בריטניה ויוון.
אתם כרגע מובילים את טבלאות ההימורים בפער גדול, לפחות לפיהן, אתם אלה שתזכו באירוויזיון 2022. "כן ראינו את ההימורים. לפני המלחמה היינו בחמישייה הפותחת, עכשיו אנחנו במקום הראשון. אנחנו בטוחים שיש לנו שיר מאוד טוב שכולם ייהנו לשמוע".
2 צפייה בגלריה
"קאלוש אורקסטרה" בישראל
"קאלוש אורקסטרה" בישראל
קאלוש אורקסטרה בישראל
(צילום: גיא יחיאלי)
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל יעקב חגואל אמר כי "מחויבותו ההדדית של העם היהודי עוברת גם דרך המוזיקה. קולות התופת של המלחמה הקשה התחלפו היום בקולות של שירה, והעיניים הדומעות התחלפו היום בחיוכים של שמחה. אני גאה לעמוד בראשות הסוכנות היהודית, שרואה לנגד עיניה את טובתו של העם היהודי באוקראינה, בארץ ובכל מקום בעולם".