סיימתם לצפות בשמונת הפרקים של "ונסדיי", גיחת הבכורה של טים ברטון לנטפליקס, תוך כדי קידה עמוקה למשפחת אדמס? אם אתם מחפשים הצדקה לצפייה שנייה או שסתם בא לכם להתפעל עוד קצת, הנה כמה איסטר אגס (ובעברית: ביצי פסחא, משמע: איזכורים, מראי מקום והתכתבויות) שברטון, התסריטאים ומחלקת האביזרים שתלו במהלך העונה.
משפחת אדמס המקורית והעולם המקברי שלה נוצרו לראשונה בקומיקס של המאייר צא'רלס אדמס ב"ניו יורקר" ב-1938(!). לאחר מכן המשפחה התבגרה לתוך סדרת טלוויזיה שנוצרה בשנות ה-60 ובהמשך גם עלתה כיתה לשני סרטי קולנוע (משנות ה-90) ולסדרת אנימציה. כלומר, לא חסר מקורות לרפרר אליהם - החל מהמשפחה המקורית על גלגוליה, דרך הסופר אדגר אלן פו, בוגר אקדמיית "נברמור" שאליה עוברת ונסדיי, וכמובן הרזומה הקולנועי של ברטון עצמו. אז קדימה, הרפו את האצבעות, השתלטו על השלט וכנסו לסשן play-rewind.

תפוחים וקשתות

את אחיה של ונסדיי, פאגסלי (שמגלם בסדרה אייזק אורדונז), אנחנו פוגשים לראשונה בתחילת הפרק הראשון. ונסדיי מוצאת אותו בלוקר שלה, כשהוא כפות בחבל ובפה שלו תחוב תפוח עץ. גם בסרט הראשון של משפחת אדמס, שביים בארי זוננפלד, פאגסלי עומד עם תפוח עץ בפה - אלא ששם הוא המטרה של אחותו קרת הרוח, כשהיא מכוונת אליו חץ וקשת.
7 צפייה בגלריה
מתוך "ונסדיי"
מתוך "ונסדיי"
מאחורי הקלעים של"ונסדיי"
(צילום: VLAD CIOPLEA/NETFLIX)
הקשת, שוונסדיי שולטת בה שליטה מרשימה, חוזרת באחד הפרקים הבאים כשזווייר שואל אותה אם היא יודעת לירות בה, והתשובה לא מאחרת לבוא: "רק במטרות חיות", היא עונה, משליכה תפוח לאוויר ויורה חץ שעובר דרכו וננעץ במרכז המטרה. פאגסלי עצמו, אגב, שולט לא רע בכלי הנשק האלגנטי הזה ובאחת הסצנות, כשוונסדיי קוראת מכתב מדוד פרסטר, הוא עצמו יורה בנשר אמריקני קירח - עוד ביטוי לניגוד בין משפחת אדמס למשפחה הכול-אמריקנית המצויה.
7 צפייה בגלריה
מתוך "ונסדיי"
מתוך "ונסדיי"
מתוך "ונסדיי"
(צילום: VLAD CIOPLEA/NETFLIX)

ילדת הצער

כשאדמס יצר את הקומיקס על המשפחה הוא לא העניק לדמויות שלו שמות. הן קיבלו אותם רק במעבר לסדרת הטלוויזיה שעלתה בשנות ה-60. בפרק הראשון של "ונסדיי" מסבירה מרטישה, אום-ונסדיי, למנהלת ווימס (גוונדלין כריסטי הראשונה לשמה), את מקור השם ונסדיי (יום רביעי). לדבריה היא נקראה על שם שיר ערש שמסביר את אופיים של הילדים לפי היום שבו נולדו - ולפיו הילד של יום רביעי הוא "מלא בצער".
השיר, שמחברו לא ידוע והוא הודפס לראשונה בשנה שבה יצא הקומיקס של אדמס, מסביר שילדים שנולדים בימי רביעי מכילים בתוכם תהום עמוקה ואפלה, לא בגלל שהם רעים אלא בגלל שהם אמפתיים יתר על המידה ומתקשים להכיל את כל הסבל והכאב בעולם. רק תוודאו שמישהו ישלח עורב לפסיכולוגית של ונסדיי ויסביר לה הכול.
7 צפייה בגלריה
מתוך "ונסדיי"
מתוך "ונסדיי"
אמפתית יתר על המידה. מתוך "ונסדיי"
(צילום: NETFLIX)

נקישת האצבע

קריצה ברורה לנעימת הפתיחה של הסדרה "משפחת אדמס" מופיעה כשוונסדיי מגלה את המעבר הנסתר בבניין האקדמיה המוביל אל מקום מפגשה של האגודה הסודית של "נברמור", The Night Shades. ונסדיי מפענחת את כתב החידה שמסביר שהיא צריכה "לנקוש פעמיים" כדי לפתוח את המעבר. הנקישה הכפולה מופיעה בנעימת הפתיחה של הסדרה וסדרת האנימציה, ומזוהה מאוד עם המשפחה. אזכורון נוסף מופיע במפגש הראשון של ונסדיי עם טיילר, הבן של השריף המקומי. הוא טוען שהיא לא נראית מפחידה כמו שהשמועה טוענת אלא יותר מוזרה (Kooky). ונסדיי מצהירה שהיא מעדיפה להיחשב כמבהילה (Spooky) - אחד התיאורים של משפחת אדמס במילות שיר הפתיחה של הסדרה.
7 צפייה בגלריה
משפחת אדמס בכריכת ספר שיצר צ'ארלס אדמס
משפחת אדמס בכריכת ספר שיצר צ'ארלס אדמס
לא נתן לדמויות שמות. משפחת אדמס בכריכת ספר שיצר צ'ארלס אדמס

אורחים נוספים הגיעו

מלבד בני משפחת אדמס שמופיעים בסדרה - ההורים גומז ומורטישה (לואיס גוזמן וקתרין זיטה-ג'ונס), האח פאגסלי, ת'ינג והדוד פרסטר - מוזכרים בסדרה חלקים מהמשפחה המורחבת, אם כי לא מופיעים בה בגופם. מעונות האקדמיה שבהם התגוררה גם מורטישה עצמה כשלמדה ב"נברמור" נקראים אופליה, בדומה לאחותה של מורטישה, אופליה פרומפ, מסדרת הטלוויזיה המקורית של "משפחת אדמס", שם גילמה אותה קרולין ג'ונס.
במרתף של האגודה הסודית תלוי על הקיר דיוקנו של בן הדוד איגי (איגנטיוס) איט, היצור דובר הג'יבריש שכולו מכוסה בשיער בלונדיני, גם הוא חלק מההרכב המקורי של משפחת אדמס בסדרה. בן הדוד איט מופיע בדיוקן כשהוא חבוש בכובע הבאולר המזוהה איתו ועם משקפי שמש עגולים, ומאחורי התמונה שלו, בכספת בקיר, חבוי רמז חשוב לתעלומה שוונסדיי מנסה לפתור.
צופים חדי עין יבחינו גם בדוב מפוחלץ במשרד של לריסה ווימס, המנהלת, ובכיסא נצרים בתמונה בשחור-לבן של גומז ומורטישה הצעירים, שתלויה על קיר האקדמיה, שניהם מתייחסים לסדרת הטלוויזיה. למעשה כיסא הנצרים עם המשענת הרחבה והידיות כל כך מזוהה עם מורטישה שהוא כבר זכה לכינוי "כיסא מורטישה" בקרב מעצבי הפנים ושאר דוברי הז'רגון.

הפילגרימים

העיירה יריחו, עיר הנורמיז שסמוכה לאקדמיית המנודים, היוותה כר פורה עבור שלל רמיזות לתכנים שמחוץ לסדרה. הבולט בהם הוא כנראה פארק השעשועים בסגנון הצליינים שהוקם בעיירה, שוונסדי נקלעת במהלכו לקטטה בבית הקפה. זאת לא הפעם הראשונה, אגב, שוונסדיי מתעצבנת על הצלייינים. בסרט "החיים על פי משפחת אדמס" שיצא ב-1993, נשלחים האחים למחנה צ'יפווה, ו-ונסדיי (בגילומה של כריסטינה ריצ'י כמובן) גורמת לשריפה במהלך מחזה חג ההודיה של המחנה. בסופו היא נואמת את המונולוג הידוע שלה על אכזריותם של הצליינים.
7 צפייה בגלריה
מתוך "משפחת אדמס"
מתוך "משפחת אדמס"
כריסטינה ריצי ב"משפחת אדמס"
אל העיר עצמה שרבבה ההפקה רמזים לקומיקס המקורי של אדמס - כמו חנות פרחים, סנדלר וחנות יד שנייה שמופיעים גם במהדורות המקור. אגב, על דלת הזכוכית שנפתחת אל משרדה של הפסיכולוגית של ונסדיי, אותה היא מבקרת לאחר תקרית הפירנאות בתיכון ננסי רייגן, אפשר לראות את שמותיהם של שני השואו-ראנרס, מיילס מילר ואלפרד גוף.
ביצים נוספות אפשר לאתר בקפה השבשבות שבו עובד טיילר ושמנודיי נברמור מבקרים בו לעתים תכופות למדי. על הקיר הסמוך לגרם המדרגות תלויות שבשבות מתכת בצורות שמתכתבות עם סרטים שביים ברטון בעבר. אפשר למצוא שם את הפרש חסר הראש מ"סליפי הולו" (בו שיחקה גם ריצ'י עם ג'וני דפ) ואת הכובע של ווילי וונקה מ"צ'ארלי בממלכת השוקולד". בחנות הפוחלצים, Uriah’s Heap שתלו אנשי התפאורה כמה פוחלצי עכבר שמתייחסים לסרטים של ברטון, ואילו במשרדה של ווימס, על השולחן, אפשר למצוא ראש מכווץ, שקורץ ל"ביטלג'וס".
7 צפייה בגלריה
הבמאי טים ברטון באחורי הקלעים של "ונסדיי"
הבמאי טים ברטון באחורי הקלעים של "ונסדיי"
הבמאי טים ברטון באחורי הקלעים של "ונסדיי"
(צילום: TOMASZ LAZAR/NETFLIX)

עכבישים וצופים

לא מעט מהתגובות של ונסדיי להתרחשויות בסדרה מכילות רפרורים להיסטוריה של משפחת אדמס בעבר, הנה שתיים מהן. בפרק השלישי, כשהיא מציינת את העדפותיה הקולינריות ומצהירה שהיא "יכולה לאכול בנות צופים לארוחת בוקר", היא קורצת לסצנה מהסרט "משפחת אדמס" מ-1991. בסרט ונסדיי נשאלת שוב ושוב על ידי ילדת צופים אם הלימונדה שהיא מגישה בדוכן הלימונדה שלה עשויה מלימונים אמיתיים. מאוחר יותר, כשאותה ילדה מנסה למכור לוונסדיי את העוגיות שלה, ונסדיי תוהה "אם הן עשויות מבנות צופים אמיתיות".
בפרק השישי בסדרת הספין-אוף הנטפליקסאית ישנה סצנה ממסיבת יום הולדת של ונסדיי, במהלכה היא מכה בפיניאטה ויוצאים ממנה המוני עכבישים. בניגוד לנערים המבוהלים ונסדיי נראית רגועה ומרוצה. בסדרת הטלוויזיה The Addams מ-1964 לוונסדיי יש עכביש מחמד בשם הומר, אותו היא שמרה בקופסא. במהלך שיחה עם אניד, השותפה שלה, היא מציינת שכשהייתה בת שש היה לה עקרב מחמד בשם נרו. יצחק קדמן, לטיפולך.
7 צפייה בגלריה
מתוך "ונסדיי"
מתוך "ונסדיי"
מתוך "ונסדיי"
(צילום: באדיבות נטפליקס)

אדגר

חובבי אדגר אלן פו מן הסתם יבחינו בשלל רפרורים לסופר שפעל במאה ה-19, לכתביו ולמושאי החיבה הנאצלים שלו - מסתורין, צער, שיגעון, רצח, רוחות רפאים ונקמה. היצירה המפורסמת ביותר של אדגר אלן פו היא הפואמה "העורב", ממנה לקוח שמה של האקדמיה. העורב של אלן פו צץ לאורך הסדרה בשלל הזדמנויות כמו על השערים של נברמור, העורב המפוחלץ על שולחנה של המנהלת ווימס והעורבים שוונסדיי רואה בחזון שלה על מותו של ראיין. הקבוצות במירוץ הקאנו על שם אדגר אלן פו הוא כמובן שעטנז מסועף של כל הטריוויה הספרותית של הסופר, מריקוד בית הספר (The Rave'N) ועד למירוץ הקאנו השנתי (Poe Cup), בו שמות ותלבושות הקבוצות מתכתבות עם סיפורים קצרים של אלן פו.