עונת החגים בעיצומה. רוח סתווית מדלגת בין טיפות הזיעה ומביאה איתה ניחוחות של אופטימיות זהירה, דבש ורימונים. השווקים עולים על גדותיהם מכל טוב הארץ, וידיים עמוסות מאכלים ומתנות עושות דרכן בבגדי חג ליקיריהן. לנו לעולם לא ימאס להמליץ לכם להעניק במתנה ספרים, במיוחד כאלה שמאפשרים לחלוק עם הילדים זמן איכות ולצלול יחד איתם למחוזות הדמיון. הנה כמה ספרים חדשים ומומלצים שנחתו לאחרונה על שולחננו.

טרומן הצב

מאת ג'ין רידי | איורים: לוסי קמינקס | מאנגלית: רונית רוקאס | הוצאת כנפיים (כתר) | 2021
איך אפשר לפתוח טור בספטמבר מבלי להתייחס לעלייה לכיתה א'? כמו בכל שנה, ילדי גן קטנים ומתוקים מגיעים בהתרגשות ובחשש לבית הספר הגדול עם תיק מלא בכל טוב, נפרדים מההורים (הנרגשים לא פחות מהם) ומתחילים מסלול לימודים בן תריסר שנים. "טרומן הצב" עוסק בחוויות של פרידה ושינויים מבעד לעיניו של צב מחמד בשם טרומן. הוא שם לב כי משהו בבית משתנה, כאשר הילדה שרה אוכלת ארוחה גדולה ויוצאת מהבית עם תיק גדול על הגב ונוסעת באוטובוס. טרומן המודאג נחוש לגלות מה קרה. במאמץ רב הוא יוצא מהאקווריום ויוצא למסע ברחבי הבית. הוא מצליח להגיע עד לדלת כאשר שרה חוזרת הביתה. הספר מזמין את הקוראים להצטרף לחוויית הפרידה והדאגה, להבין את הסיפור דרך מעט מילים והרבה איורים ולצאת עם תובנות לחיים. יופי של רעיון וביצוע, שמזמינים שיחה בין-דורית על רגשות וחששות.
שורה לציטוט: "אין סיבה לדאגה. / היא כבר הלכה לא פעם. / ותמיד חזרה. / אבל הבוקר / תיק הגב שלה היה / גדול במיוחד".
מתאים לגילאי 7-5

השפן ששכח לסגור את הדלת

מאת יעקב שביט | איורים: ג'ני מייליכוב | הוצאת ספרית פועלים | 2021
מי לא מכיר/ה את השיר על השפן הקטן והמסכן ששכח לסגור הדלת והצטנן (שחיבר בנימין כספי בשנות ה-30)? אבל איך זה קרה? איש לא יודע. בסיפור קטן ומחמם לבבות, שניתן להגדיר כ"פריקוול", נשמע הכל על אודות המחדל שגרם לאותו שפן מפורסם להצטנן, ולכל ילדי ישראל לזמר: "לה לה לה אפצ'י" בריפיט, במשך עשרות שנים. השפן החרוץ והידידותי - שנעשה לו בספר צדק היסטורי, אחרי שבמשך שנים דמיינו אותו בטעות כארנב - מכין מרק ומזמין את שכניו להצטרף לארוחה. כאשר הוא הולך לנוח, בסוף אותו יום מעייף, אבוי, הדלת נשכחת פתוחה. או-אז באים לעזרתו חבריו החדשים, מכינים לו תה ומקריאים לו סיפור, והוא מרגיש הרבה יותר טוב. וגם אנו חשים הקלה, לאחר פיצוח התעלומה. האיורים הנאיביים והמלבבים של ג'ני מייליכוב מתאימים לסיפור ככפפה ליד, והופכים את הקריאה למהנה במיוחד.
שורה לציטוט: "אני לא אשכח שוב לסגור את הדלת, / ואתם מוזמנים תמיד לדפוק עליה / ולהיכנס לאכול מרק חם".
מתאים לגילאי 5-2

במקום הכי יפה בחוף

מאת אלעד וינגרד | איורים: ענת ורשבסקי | הוצאת אגם ילדות | 2021
סיפור יפה ומאויר להפליא עם מוסר השכל, על מקומנו בעולם, על שיתוף פעולה ועל חברוּת. אל דאגה, זהו לא ספר דידקטי - המסר מוצנע בסיפור חינני, קולח ומחורז היטב. ג'ירף שתקן, צבת ים אמיצה וקוף דאגן, מגלים יום אחד כי השועל עומד להשתלט על החוף האהוב עליהם, והוא אף זוכה לתמיכת שאר החיות שרואות בכך שדרוג וקדמה. הם דואגים. שלושת הגיבורים מחליטים לפעול. הם מנסים לדבר עם השועל, אך לשווא. הם מארגנים הפגנה, אך זוכים ליחס מזלזל ומתייאשים. הפתרון מגיע מכיוון לא צפוי (ספוילר!), כאשר עדר פילים מגיע לחוף ועוצר בגופו את עבודות הבנייה. השועל מבין שהחוף שייך לכולם, וחוזר בו מהתוכנית הגרנדיוזית. סוף טוב, הכל טוב. הלוואי שגם עבור בני האדם וכדור הארץ ההולך ומאבד את משאביו זה היה כל כך פשוט. אולי ננסה גם אנחנו לא להתייאש?
שורה לציטוט: "'איזה חוסר התחשבות', רגז השועל, / 'לפילים לא אכפת ממני בכלל. / החוף לא שלהם, הוא שייך לכולם. / כזאת התנהגות לא ראיתי מעולם! / בעצם, אולי רק...'"
מתאים לגילאי 8-4

ככה באתי לעולם!

מאת שהם סמיט | איורים: נעם וינר | הוצאת כנרת | 2021
האם ב-2021 צריך ספר נוסף בנושא "איך באים תינוקות לעולם"? התשובה עולה כבר באחד העמודים הראשונים של הספר: ״אם לא נספר להם את האמת, הם ימצאו אותה באינטרנט". ואכן, בעולם שסובל מעודף מידע, בזמינות מוגזמת, מוטב שאנחנו נהיה אלה שנסביר לילדינו איך יצרנו אותם, ועדיף שנעשה זאת באופן מדויק ותמציתי, בליווי איורים מרנינים וקורטוב של הומור. הסיפור שלפנינו מסופר מנקודת מבטו המפתיעה של הרך הנולד, המכנס מסיבת עיתונאים בשביל להסביר לנו כיצד הוא וחבריו באו לעולם (רמז: לא מכרובית). האמת נפרשת לפנינו במינון קל לעיכול, בליווי איורים משעשעים, בועות קומיקס ותרשימים גרפיים המצוירים ביד ילדותית - שיתוף פעולה נהדר בין הסופרת למאיירת שעשתה כאן עבודה מבריקה. המידע, שתמיד מעניין את קהל היעד, מתקבל בצורה טבעית כי הוא מוגש בטבעיות. הספר מעורר חיוך של הנאה לצד צחקוקי המבוכה מתבקשים, ומוביל לשיחה בין הילד/ה למבוגר/ת המקריא/ה, להשלמת פרטים אישיים הנוגעים למשפחה. המידע מעודכן לימינו, וכולל מידע גם לגבי ניתוח קיסרי, בנק הזרע, הפריה חוץ-גופית ופונדקאות. לסיכום: מומלץ בכל בית.
שורה לציטוט: "אני אספר לכם את האמת! / האמת המדעית! / תינוקות באים מכאן!"
מתאים לגילאי 8-4

הדרקון של אבא

מאת רות סטיילס גאנט | איורים: שרון שפיץ | מאנגלית: מאירה פירון | הוצאת טל מאי (ספרי חמד, ידיעות ספרים) | 2021
סיפור מקסים ומקורי לגילאי ראשית קריאה וחובבי דרקונים והרפתקאות באשר הם, שנכתב במקור ב-1948 וכעת יוצא לאור בעברית. העלילה נמסרת מנקודת מבטו של ילד המספר לנו על מעשה שקרה לאביו כשהיה ילד. זו זווית מקורית שמבטיחה שלפנינו סיפור מיוחד, וכיוון שאנו מטלים ספק קל באמינותו, מתקבל מיד נופך משעשע של גוזמה. אי אז, האב חובב המטוסים פגש חתולה שסיפרה לו על הרפתקאותיה באי המאוכלס בחיות בר מסוכנות, המחזיקות בשבי דרקון קטן לצורך הטסת נוסעים. בעקבות הסיפור הנוגע ללב, האב מחליט לברוח מהבית ולהציל את הדרקון ולוקח אותנו, הקוראים, להרפתקה מותחת המתובלת בהומור וברעיונות מקוריים. בין לבין, עוסק הספר ביחסים בין-דוריים, אמפתיה לזולת, שכל ישר וחשיבה יצירתית - כל החומרים הנחוצים לילדים על סף גיל העשֹרה.
הכריכה מבטיחה שזוהי "קלאסיקה", ולכן מעניין מדוע טרחו בהוצאה לאייר מחדש את הספר. חיפוש קצר בגוגל מניב איורים מרהיבים מהספר המקורי, כולל מפה של האי, שאיירה רות קריסמן גאנט (אמה החורגת של הסופרת). בסוף הספר ישנה אחרית דבר מאירת עיניים שכתב העורך, יותם שווימר, הפונה ישירות לקוראים הצעירים.
שורה לציטוט: "אבא שלי אמר, 'כשאגדל יהיה לי מטוס. כמה נפלא יהיה לטוס לכל מקום שרק ארצה!'".
מתאים לגילאי 10-7

נעה הלוחמת הקטנה

מאת אריק זאבי | איורים: אלינה גורבן | הוצאת כנרת | 2021
הג'ודוקא אריק זאבי, מדליסט ארד אולימפי שכבר בגיל 15 זכה באליפות הארץ לבוגרים, מכיר מקרוב את עולם הספורט התחרותי. כמעט כל ילד/ה שמתחיל חוג במתנ"ס השכונתי חולם לרגעים על מדליה, אבל זאבי יודע שהדרך אליה ארוכה וקשה. הוא גם יודע עד כמה חשובה ומכרעת התרומה של אימונים להתפתחות הגוף והנפש כערך העומד בפני עצמו, ואף פועל לקידום הנושא בקרב בתי ספר. את כל אלה הוא יצק לסיפור על ילדה בשם נעה שמתמודדת עם השדים והפרפרים שלה ביום של תחרות גו'דו חשובה. דרך החוויה שלה אנו נכנסים לעולם הספורטיבי המרגש ורב התהפוכות, ומקבלים איתה שיחות עידוד מהמאמן ותמיכה מבני המשפחה ומהחברים. זהו ספר ראשון בסדרה שכתב זאבי בשיתוף העורכת יעל גובר, ובהחלט יש למה לצפות בהמשך. הסיפור קולח, הדמויות מעניינות והמתח לא מאשפשר להניח את הספר מהידיים. האיורים מלאי התנועה של אלינה גורבן מצליחים ללכוד את קשת הרגשות שחוות ספורטאיות ביום התחרות.
כותרת הספר מעלה נקודה למחשבה: "נעה הלוחמת הקטנה". אומנם השם מתאים לעלילה ולרעיון שעומד מאחוריה - איך ילדה קטנה הופכת ללוחמת ג'ודו גדולה - אך יש כאן כפל משמעות שמבלי להתכוון, מקטין את הגיבורה. לספר שמבקש להעצים את הקוראות והקוראים, היה ראוי להעניק כותרת מעצימה בהתאם. על כל פנים, זהו יופי של ספר ואין ספק שהוא יעודד וייגע בלבבות רבים.
שורה לציטוט: "תקשיבי, חמודה, לא ביקשתי ממך לנצח, ביקשתי ממך להתמודד. כל מי שעולה על מזרן ומתחרה, אף פעם לא יכול להפסיד".
מתאים לגילאי 10-7

ינשופות #4 - טיול שנתי לירח

מאת בר בן-יוסף ונטעלי גבירץ | איורים: רונה מור | הוצאת כתר | 2021
צמד החברות תמרה וגל, המוכרות לקוראים ולקוראות מסדרת "ינשופות" המצוינת, חוזרות בהרפתקה אקטואלית ומותחת, ואין רגע דל. כמו תמיד, העלילה מסופרת לסירוגין על ידי תמרה וגל, ומעניין לראות את זווית ההסתכלות של כל אחת מהן על המתרחש. כאשר החברות שומעות שעומדים לשגר לחלל חללית ישראלית בשם הנהדר "הללויה", הן מחליטות שהן חייבות לסקר את השיגור עבור העיתון שבו הן עובדות. אך לאכזבתן לא ניתנת למקום גישה לילדים, וגרוע מכך, בקפסולת הזמן שמצורפת לחללית אין שום זכר למה שחשוב לילדים, שהם כידוע דור העתיד.
השתיים מחליטות כי עליהן להגיע לתחנת השיגור במדבר ולדבר עם נשיא המדינה, וממש בעודן תוהות איך יעשו זאת, מתברר שהטיול השנתי של הכיתה מיועד להגיע לאזור. הן מכינות קפסולת זמן משלהן, והוגות תוכנית מדוקדקת כיצד להתגנב לאתר השיגור ולהגניב אותה לחללית. הכל משתבש כשהן אובדות במדבר, ונאלצות לגלות תושייה ולהיעזר בחברים בלתי צפויים - שפן סלע, עז בהריון ומלאכי "שביל ישראל". זהו ספר מהנה המשלב הרפתקאות, הומור, ידע כללי וסוף טוב באריזה מקומית.
שורה לציטוט: "ישבנו, התעצבנו וחשבנו כמה דקות. 'ככה זה עם המבוגרים', משכתי בכתפיים, 'הם לא ממש מסתכלים מתחת לגובה העיניים שלהם'".
מתאים לגילאי 11-8

הנסיך מרגרינה

מאת מארק טוויין ופיליפ סטד | איורים: ארין סטד | מאנגלית: שרון פרמינגר | הוצאת ידיעות ספרים | 2021
יש הורים שנוהגים להמציא לילדות ולילדים שלהם סיפורים לפני השינה. חלקם חושבים שאם רק היו טורחים להעלות אותם על הכתב, הם היו הופכים לרבי מכר. המקרה קצת שונה אם אבא שלכם הוא מארק טוויין, שנוהג לספר לכם כמעט בכל ערב סיפור לפי בקשתכם ורושם מדי פעם טיוטה של רעיון ביומן, ואם לאחר כמאה שנים האוצר מתגלה בארכיון באוניברסיטת ברקלי, קליפורניה. וסיכויי ההצלחה גדלים אם הטיוטה הזו מוגשת לסופר ולמאיירת מצוינים ועטורי פרסים בשם פיליפ וארין סטד ("תהיה בריא מוריס מגי" ועוד), שמשלימים את המעשייה ומתאימים אותה לימינו. במקרה הזה, מתקבלת פנינה של ממש.
"הנסיך מרגרינה" הוא סיפור אגדה מודרני שמשלב ישן עם חדש, ורוח אמריקנית עם סיפורים כמו "ג׳ק ואפון הפלא" - ובמהלכו מארק טוויין ופילים סטד נפגשים במרפסת לשיחה על כוס תה. בשפה קולחת ושופעת הומור, אנו קוראים את סיפורו של נער עני בשם ג'וני, שלאחר שסבו מת, הוא מקבל מקשישה מסתורית זרעים קסומים ויוצא למסע התבגרות הרפתקני. הוא לומד את שפת החיות, מגלה דברים על העולם שסביבו ומתוודע ליחסים שבני האדם מקיימים עם הסביבה ועם מושגים כמו אושר ועושר. טוויין לא הספיק לרשום את סוף הסיפור, והדבר מאפשר לסטד להשתעשע ולספק לנו הצצה לתהליך מלאכת הכתיבה. זהו תעלול ספרותי חביב, שמציע לסיפור סגירת מעגל מאוחרת. מקום של כבוד מקבלים האיורים הנפלאים של ארין סטד, שמשלימים עוד רובד בסיפור ומעניקים לו הילה קלאסית. פנינה, כבר אמרנו?
שורה לציטוט: "ג'וני נשם עמוק כדי להירגע. ואז פתח את פיו ומצא את המילים שהיו יכולות להציל את בני האדם מכל צרותיהם, אילו יכלו להגיד אותן מידי פעם, ובמלוא הכנות. הוא אמר: 'אני שמח להיות כאן'".
מתאים לגילאי 10 ומעלה

בנות הדרקון – שתים עשרה המדרגות

מאת מרית ג"ץ (בן ישראל) | הוצאת עם עובד | 2021
ספר מכושף שכמו נלקח מארץ אחרת, בה המציאות והאגדה נכרכות יחד בסחרור של רגש ודמיון, חוכמה עתיקה ותובנות שרקומות בחוט זהב. זהו סיפור התבגרות רחב יריעה, צבעוני ורב דמויות שמתחיל עם ילדה בשם נועה מתל אביב, ושנארג עם סיפורן של הילדות מרתה, לילי ואמל. בכל שנה תושבי עיר האושר ממלאים אחר דרישותיו של דרקון אכזר, הכוללות ילדה בגיל 11-8, שעתידה לטפל בו ולהיטרף בסוף השנה. המסורת האימתנית הזו נמשכת עד שמגיעה מרתה, בתו הקטנה של המפחלץ המקומי. לא נחשוף פרטים נוספים מסיפור העלילה המפותל, אך מי שיאזור אומץ ויצלול לסיפור יהנה מהרפתקה מותחת ומסמרת שיער שתגרום לו לנוע באי-נחת בכיסא. זוהי חוויה נפלאה ומעוררת מחשבה, כמו התבוננות במראה המציגה עולם מקביל, יפהפה ולעתים מבהיל.
הסופרת מרית ג"ץ, יוצרת רב תחומית ובעלת ניסיון בעולם הבמה, העמידה כאן שורה של גיבורות אמיצות, כל אחת עם אופי משלה, מבלי ליפול לאף קלישאה על דרקונים אכזרים ועלמות במצוקה. הספר מאוכלס בשלל דמויות מגוונות ובלתי רגילות כמו דוכסים, קבצנים, זאבים ובעלי שררה תחמנים, לצד שפע של רפרנסים לאגדות עם ומיתולוגיות, סיפורים ושירים, שהופך את הקריאה לתענוג כמעט בלשי. הספר יצא לאור לראשונה ב-2007, וכעת הוא יוצא במהדורה מחודשת במסגרת טרילוגיה, שתכלול עוד שני ספרים-אחרים. מומלץ בחום (כמו להבת אש של דרקון).
שורה לציטוט: "בילדותה הייתה צילה כרוכה אחרי סבתה, וגם אחרי מותה הן הרבו להתראות. ההבדל היחיד היה שפעם הן התראו כשצילה הייתה ערה ועכשיו הן התראו בזמן שישנה".
מתאים לגילאי 14 ומעלה
מיה מיטב היא סופרת לילדים ולנוער. ספריה ראו אור בהוצאות כתר ודני ספרים.