מטאל הוא ככל הנראה הז'אנר המוזיקלי הכי שנוי במחלוקת. לרוב הציבור המוזיקה הזאת נשמעת כמו רעש אחד גדול של צרחות וצעקות, אבל לקבוצת אנשים אחרת היא נשמעת מרגשת, משחררת ומלאת אמוציות. סצנת המטאל גדולה בהרבה ממה שנוטים לחשוב, ומי שמשוכנע שמדובר רק ב"מוזיקת צרחות" - טועה. אלו ממש לא צווחות רנדומליות שבוקעות לנו מהגרון כשאנחנו עצבניים במיוחד, אלא תוצאה של עבודת פיתוח קול מקצועית ומאסיבית מצד הזמר, כדי להגיע לצרחות מאוד ספציפיות. ותתפלאו, יש יותר מסוג אחד.
כדי להבין מדוע צריך לפתח קול כדי לצרוח, הגענו לשיי הוכברג, מורה לפיתוח קול לצרחות מטאל שבכלל הגיעה לתחום מהמוזיקה קלאסית. בריאיון ל-ynet היא מספרת כיצד גילתה יום אחד בנסיעה באוטו שהיא יודעת לצרוח, למה אישה לא צריכה להתבייש לעשות זאת ואיך נשמע קאבר מטאל ל"פנתרה" של נועה קירל.
"יש קשת רחבה של אנשים שמגיעה לסדנה שלי, זה יכול להיות ממש כל אחד שפשוט אוהב מטאל ורוצה לצעוק", מספרת הוכברג ל-ynet. "יש אנשים שאפילו לא באים בשביל המטאל, פשוט בשביל לדעת איך לצעוק בריא, מרצים שמשתמשים הרבה בקול ורוצים לדעת איך לא להרוס אותו בזמן שהם מדברים, ואפילו מורים לפיתוח קול, כי התחילו להתייחס לזה כהשתלמות. יש מורים שרוצים ללמד את התלמידים שלהם לשיר את הז'אנרים האלה וחסר להם מידע.
2 צפייה בגלריה
מתוך סדנת הצרחות
מתוך סדנת הצרחות
מתוך סדנת הצרחות
(צילום: אסף מגל)
"הרבה נשים שואלות אותי, 'מה, זה מתאים לי? אולי אני מבוגרת מדי? או שאני צעירה מדי?'. תמיד יש הרבה בעיות של חוסר ביטחון לבנות", משתפת הוכברג. "אבל הנה, אני דוגמה, אני יודעת לצרוח ואני אישה, אז בשבילי זה מטורף שבאות בנות. הייתה לי בסדנה האחרונה ילדה בת 14 שבאה עם אבא שלה, זה היה ממש נחמד לראות. אני מאוד שמחה שהאוכלוסייה שבאה מורכבת גם מנשים".
איך בכלל מלמדים לצרוח? "שאלה גדולה. קודם כול, זה מתחיל בקול הרגיל שלנו. יש סגנונות של צרחות שלא משתמשים כל כך בקול הרגיל שלנו, ואת לא חייבת להיות זמרת על כדי להצליח לצרוח צרחות מסוימות. זה כמו עוגת שכבות - יש את הקול הרגיל ועליו אפשר להוסיף אפקטים, ויש סגנונות של צרחות שלא צריך בשבילן את הקול הרגיל, אפשר להשתמש רק באוויר".
2 צפייה בגלריה
מתוך סדנת הצרחות
מתוך סדנת הצרחות
מתוך סדנת הצרחות
(צילום: אסף מגל)
את האהבה למטאל הוכברג ספגה מגיל צעיר, לצד העובדה שהייתה חלק ממקהלה של מוזיקה קלאסית, שעליה גדלה הודות לאימה שמלמדת בתחום. "התחלתי בתור זמרת ששרה מוזיקה נורמטיבית - פופ ומיינסטרים - ובאיזשהו שלב נכנסתי למטאל", היא נזכרת. "היה בזה משהו שמאוד משך אותי, וכל הזמן חשבתי על איך עושים את הדברים האלה, איך אני מגיעה לקול הזה, מחוספס וקשוח. הייתי בטוחה שבנות לא יכולות לעשות את זה, וגם לא האמנתי בעצמי. ואז מתישהו חיקיתי בצחוק איזושהי להקה כשישבתי באוטו, ויצא לי בטעות אפקט ממש מוזר בקול ואמרתי רגע, 'מה זה? צריך לבדוק את זה ולראות מאיפה זה בא'".
האנשים שמגיעים לסדנה לא מובכים בהתחלה? "כן, הרבה אנשים. לפני שהם נרשמים הם שואלים אותי אם צריך להדגים מול כולם ואיך זה הולך להיות, ומצד שני תמיד יש את האנשים שכן רוצים להראות שהם לא מתביישים. וזה חלק מהעניין - לבוא ולהביך את עצמנו, ככה מתחילים". צפו בסרטון המלא
פורסם לראשונה: 20:16, 15.07.23