נתחיל מהסוף - תשכחו מסדרנים שמבקשים לשמור על שקט, מישיבה רציפה על הכיסא ומכל נימוסי התיאטרון הקלאסיים שאנחנו מכירים, החוקים במחזמר "מופע האימים של רוקי" שינחת בישראל באוגוסט הקרוב היישר מהווסט אנד בלונדון, פשוט לא קיימים. הקהל הוא לגמרי חלק מהמשחק. אם מחזות זמר אחרים יכולים להופיע מול אולם ריק, כאן זה פשוט בלתי אפשרי. הקהל והשחקנים משלימים אחד את השני וזה מה שהופך את חוויית הצפייה למאתגרת במיוחד.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מופע האימים של רוקי"
מתוך "מופע האימים של רוקי"
מתוך "מופע האימים של רוקי"
(צילום: Jeff Brod)

"צפו לכאוס"

בריאיון ל-ynet מודים השחקנים שאין להם באמת מושג מה יקרה בכל פעם שהם עולים על הבמה, אבל יש להם טיפ אחד מרכזי לקהל: "בואו וצפו לכאוס, טירוף, חגיגה אבסולוטית. תבחרו דמות, תתלבשו בהתאם, היכנסו לאווירה ותבלו. זה לא מופע, זה סוג של בריחה. תשאירו את הבעיות מחוץ לדלת ובואו ליהנות. תבואו להופעה אחרי ששתיתם כמה כוסות בירה ואל תשכחו לשתות גם בהפסקה".
אחרי הנחיתה בלונדון, עשינו את דרכנו לתיאטרון בקיימברידג', לשם הגיע המופע כחלק מסיבוב ההופעות העולמי שלו שיצא מהווסט אנד - שדרת התיאטראות המפורסמת של לונדון. רמזים לנוכחותו של המחזמר בעיר, היה אפשר להרגיש כבר ברדיוס של קילומטר מהתיאטרון. עשרות מעריצים, לבושים בצבעוניות יתר בהשראת דמויות המיוזיקל, כשעבור רובם בגדים היו רק המלצה, עושים את דרכם לתיאטרון, כמובן לאחר שתידלקו איזה פיינט או שניים של בירה. עם הרבה אלכוהול במחזור הדם, לבוש מינימלי, הערות ביניים במהלך ההצגה שזוכות להתייחסות מהשחקנים ותזמורת חיה על הבמה - זוהי חוויה מטריפת חושים וצבעונית שהביטוי "אין לתאר" עונה להגדרות שלה במדויק.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מופע האימים של רוקי"
מתוך "מופע האימים של רוקי"
אין שתי הצגות זהות. מתוך "מופע האימים של רוקי"
(צילום: Jeff Brod)

פולחן עולמי

"מופע הקולנוע של רוקי" (1975) הוא אחד מסרטי הפולחן המפורסמים ביותר בהיסטוריה, כזה שמאגד סביבו מיליוני מעריצים אדוקים מסביב לעולם. הוא הופק בהשראת המחזמר שכתב והלחין ריצ'רד אובראיין כהומאז' הומוריסטי לסרטים מז'אנר סרטי המדע הבדיוני והאימה שהיו נפוצים בארצות הברית בין שנות ה-40 ועד לתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20.
המחזמר מוקרא כולו על ידי דמות מספר, שתגולם בישראל על ידי יובל כספין, לצד שאר הקאסט המקורי מלונדון. העלילה עוקבת אחר זוג צעיר, בראד וג'נט, שמחליטים להתחתן ולנסוע לבקר את ד"ר סקוט, המורה לשעבר שלהם ומי ששידך בניהם. ליל סערה ופנצ'ר באחד מגלגלי המכונית מאלץ אותם לחפש מקום עם טלפון. הם נקלעים לטירה של פרופסור מטורף, מדען, מכוכב הלכת טרנסקסואל שבגלקסיית טרנסילבניה. משם והלאה העלילה מסתבכת לה והופכת להיות מפתיעה, בלתי צפויה, מרתקת ובעיקר - הזויה.
התפאורה, התאורה, התלבושות והאיפור של השחקנים מגיעים יחד כחבילת צבעים מרהיבה ומנקרת עיניים. יחד עם תזמורת שמבצעת את כל שירי המחזמר לייב על הבמה, החוויה מעצימה במיוחד.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מופע האימים של רוקי"
מתוך "מופע האימים של רוקי"
מתוך "מופע האימים של רוקי"
(צילום: Jeff Brod)
צופיו האדוקים של הסרט מכירים כל דמות, כל מילה, מדקלמים בעל פה כל משפט מהעלילה. יודעים בדיוק מתי לקום ולרקוד ומה לצעוק, וגם מתי לשתוק. ההקרנות בבתי הקולנוע ברחבי העולם הפכו לחוויה ביזארית ומיוחדת. כך למשל, בהקרנה שנערכה בסינמטק ירושלים צופים שהגיעו לצפות בסרט בפעם הראשונה סומנו ב-V על מצחם, שמבשר את המילה Virgin. חלקם נקשרו לצלב מעץ וצפו בסרט בעמידה. בסצנת החתונה, הקהל כולו זרק אורז שהציף במהרה את האולם - מנהג עתיק יומין בקרב המעריצים.
הקאסט כולל שחקנים בריטים מוכרים יותר ומוכרים פחות. רגע לפני המופע, אנחנו פוגשים מאחורי הקלעים את היילי פלאהרטי, ג'ו אלן, סטפן ווב, ואורה אודובה. "בכל ערב, שניות לפני שהמסך עולה, אין לנו מושג למה לצפות", מודים הארבעה. "הקהל הוא חלק מאיתנו ואנחנו בעצמנו לא יודעים עד כמה רחוק הוא ילך ומה הוא מכין לנו, כבר התרגלנו".
"כל פעם קורה משהו שונה", מספרת פלאהרטי. "הייתה אישה אחת שפשוט עלתה על הבמה, הזיזה את הראש, רקדה, זה היה נראה כאילו היא במסיבה משל עצמה. היו בעבר עוד מקרים של התפרצויות לבמה. אני זוכרת בניו זילנד שהיינו צריכים לשים גדרות הפרדה כדי שהקהל לא יפרוץ. 'מופע האימים של רוקי' זה פשוט מסיבה על הבמה ובאותו זמן זו גם מסיבה בקהל, שבשבילנו הוא עוד דמות. אנחנו אף פעם לא יודעים מה האנשים בקהל יעשו ואיך הם יהיו. זה פשוט הולך להיות כיף כולנו ביחד בתוך זה".
4 צפייה בגלריה
מתוך "מופע האימים של רוקי"
מתוך "מופע האימים של רוקי"
גם הקהל נותן חתיכת שואו, אפילו לפני ההופעה
(צילום: רועי אלמן)
יש סיבה להיות לחוצים? "לא, אל תהיו לחוצים, ההורים שלנו, סבא וסבתא שלנו, המשפחות שלנו, כולם באו והיו קהל וחלק בלתי נפרד מהחוויה. פשוט בואו ותיהנו".
הכתב היה אורח של הפקת המופע.