ספר ילדים שעלה לפני כשנה לאמזון מעורר עניין מחודש של הגולשים, אולם הפעם שלילי. הספר, שנקרא "נשים מדהימות של המזרח התיכון", מציג מפה של המזרח התיכון כאשר במרכזה "פלסטין" במקום מדינת ישראל. בנוסף, הספר - שמספר את סיפורן של 25 נשים משפיעות ופורצות דרך במזרח התיכון - מתעלם לחלוטין מנשים ישראליות שעשו היסטוריה.
3 צפייה בגלריה
הספר "הנשים המדהימות של המזרח התיכון" מוצע למכירה באמזון
הספר "הנשים המדהימות של המזרח התיכון" מוצע למכירה באמזון
הספר "הנשים המדהימות של המזרח התיכון" אשר מוצע למכירה באמזון
(צילום מסך, אתר אמזון)
בעוד שבספר מתוארות נשים כמו מספרת הסיפורים שחרזאדה, הזמרת הלבנונית פיירוז, זוכת פרס נובל לשלום נאדיה מוראד העיראקית ואפילו עורכת הדין הבינלאומית ואשתו של השחקן ג'ורג' קלוני, אמל קלוני הלבנונית-בריטית, הוא מתעלם מנשים ישראליות פורצות דרך - למשל ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר, זוכת פרס נובל פרופ' עדה יונת, הכוכבת ההוליוודית גל גדות, או שופטת בית המשפט העליון הראשונה מרים בן פורת.
מי שכתבה את הספר היא הסופרת וואפה טרנובסקה, לבנונית במקור המתגוררת כיום בבריטניה, אשר שיתפה בעבר פעולה עם תערוכה במוזיאון הטייט בלונדון שנקראה "סיפורי פלסטין".
הספר עורר את זעמם של הגולשים באמזון ומעל חמישים ביקורות שליליות נוספו בשבועיים האחרונים, בטענה שהוא אנטישמי ומעוות את ההיסטוריה. אחד הגולשים כתב: "איך אתה יכול לקבל ספר על נשים יוצאות דופן של המזרח התיכון ולהשאיר בחוץ את אחת המדינות היותר מופלאות במזרח התיכון? שמעת פעם על גולדה מאיר?".
3 צפייה בגלריה
גל גדות
גל גדות
לא ברשימה. גל גדות
(צילום: AP)
גולש אחר ציין: "בהמשך למגמה של אינדוקטרינציה של ילדים באמצעות 'עובדות חלופיות', כפי שקבוצות מסוימות במזרח התיכון מנסות לעשות... ככל שתנסה, ישראל קיימת ולנשים יהודיות הייתה תרומה משמעותית באזור. זה גורם לי לחשוב על שאר הספרים שלה וכמה עיוות יש בהם. הספרים שלה צריכים לכלול אזהרה להורים".
גולש נוסף אף פרסם בפייסבוק כי פנה להוצאת הספרים ולחברת ההפצה בבקשה להסיר את הספר מהמדפים, ואכן חברת ההפצה (אינדיגו) ענתה שיצאה הוראה לכל הספקים להוריד את הספר מהמדפים, וכי הורידה את הספר מהאתר שלה. אולם באתר ההוצאה (אינטרלינק וקרוקודיל) הספר עדיין קיים.
ארגון UK Lawyers for Israel, התאגדות של עורכי דין בריטים תומכי ישראל, קרא למוציאים לאור לאסוף את הספר ולהדפיס אותו מחדש עם המפה הנכונה, והוסיף שהוא כנראה לא חוקי לשימוש בבתי ספר בבריטניה.
3 צפייה בגלריה
הספר "הנשים המדהימות של המזרח התיכון" מוצע למכירה באמזון
הספר "הנשים המדהימות של המזרח התיכון" מוצע למכירה באמזון
מפת האזור, לפי הספר "הנשים המדהימות של המזרח התיכון"
(צילום מסך, אתר אמזון)
"כשמדברים על אנטישמיות לא מתכוונים רק לניפוץ מצבות או ריסוס צלבי קרס, זוהי עוד צורה של אנטישמיות חדשה, בה בעזרת מילים יפות מטיפים לסובלנות והכלה אך מוחקים אלפי שנות היסטוריה ומעצבים דור חדש שלא יידע להבחין באמת" - כך אומרת רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, "הספר, שבמהותו עוסק בפמיניזם ובהכלה, מתעלם בהפגנתיות מכל תוכן על נשים יהודיות וישראליות כלא שייכות למזרח התיכון, ואולי אף לעולם כולו. אם לסופרת באמת הייתה חשובה ההיסטוריה היא הייתה מביאה גם נציגות ישראלית מעוררת השראה לנשים, ולשמחתנו יש הרבה כאלה".