יוסף כרמון, מגדולי שחקני התיאטרון בישראל, הלך הערב (ד') לעולמו בגיל 88, כשלצידו אשתו וארבעת ילדיו. ארונו יוצב בתיאטרון הקאמרי ביום שישי (4 במרץ) לפני טקס הלוויה, שפרטיו טרם פורסם.
3 צפייה בגלריה
יוסף כרמון
יוסף כרמון
יוסף כרמון
(צילום: עמית מגל)
"'לו רק ידעת כמה ממך יש בי, לו הייתה זו נחמה, אולי היית מתנחם. העצב היה נמס, מפנה מקום בבטן, היינו יושבים לשולחן, לאכול, שלא יישאר שם ריק'. מילים מתוך שיר שכתבתי לו", ספד לו בנו, הבמאי אסף קורמן, בשיחה עם ynet. "אבא שלי האהוב היה כל כולי. אני אתגעגע אליו כל חיי".
כרמון, שנולד בשם יוסף קורמן בשנת 1933 בפולין, היה ניצול שואה שעלה ארצה עם אחותו אילנה לאחר שאיבדו את רוב משפחתם בטרבלינקה. בשנותיו הראשונות בארץ הוא התגורר בקיבוץ דגניה ב' ושירת בצה"ל כלוחם. במסגרת תקופתו בצבא גם הופיע בהצגה עם צוות הווי שביימה ימימה מילוא, שהמליצה לו להיבחן לתיאטרון הקאמרי. כשהיה בן 20, בשנת 1953, הוא החל את דרכו בתיאטרון הקאמרי והיה חלק ממנו כ-50 שנה, במהלכן השתתף בכ-40 הצגות.
הוא נחשב לאחד מחבריו הקרובים של חנוך לוין ולאחד מהשחקנים הראשונים שהאמינו בטקסטים שלו והלכו איתו לאורך כל הדרך. במרוצת השנים שיחק ב-17 ממחזותיו בתפקידים שנכתבו במיוחד עבורו, ושיחק בין היתר גם בהצגה "אשכבה", המחזה האחרון שביים לוין ושהוצג משנת 1999 עד 2014 על בימת הקאמרי.
3 צפייה בגלריה
יוסף כרמון
יוסף כרמון
יוסף כרמון
(צילום: עופר עמרם)
בין ההצגות והתפקידים הרבים שרשומים לזכותו נכללים "יסורי איוב‭,"‬ "יעקובי וליידנטל‭,"‬ "סוחרי הגומי‭,"‬ מטקה צחורי ב"אורזי מזוודות‭,"‬ הנהג ב"נעורי ורדה'לה‭,"‬ סולומון ב"סולומון גריפ‭,"‬ בראדך ב"הזונה הגדולה מבבל‭,"‬ פוזנא ב"כולם רוצים לחיות" ורבים אחרים.
ביוני 2013, לאחר שהחלה הידרדרות במצבו הרפואי, כרמון שסבל מדמנציה פרש מהקאמרי ובטקס מרשים שערך לכבודו התיאטרון העביר את תפקידו בהצגה "אשכבה" לשחקן רמי ברוך. "אני מרגיש עייפות גדולה מאוד", אמר אז כרמון, "אמרתי לעצמי שאני רוצה לפרוש לא מפני שנמאס לי לשחק, פשוט אני עייף נורא‭."‬
שר התרבות והספורט, חילי טרופר, ספד לו: "יוסף כרמון היה מבכירי ומוותיקי עולם התיאטרון הישראלי. יוסף התבלט כשחקן וכבמאי מוכשר במיוחד ולכתו הינה אבידה קשה לתרבות הישראלית. אני משוכנע כי החותם שהוא הותיר ילווה את תיאטרון הקאמרי עמו הוא כה מזוהה במשך שנים רבות. משתתף בצער משפחתו ושולח להם תנחומים. יהי זכרו ברוך".
גם רן גואטה, מנכ"ל הקאמרי, ספד לכרמון: "התיאטרון הקאמרי כואב ואבל על לכתו של בן משפחת התיאטרון, שחקן מהמעלה הראשונה - יוסף כרמון ז"ל. היה לי הכבוד והזכות להכיר את יוסף וכמובן לצפות בו על הבמה כובש את הקהל. שחקן אדיר ואדם נפלא. עצוב וכואב".
3 צפייה בגלריה
יוסף כרמון
יוסף כרמון
יוסף כרמון
(צילום: שאול גולן)
גלעד קמחי, המנהל האמנותי של התיאטרון הקאמרי, הוסיף: "בלב כבד אנו נפרדים היום מיוסף כרמון, שחקן נָפיל, מגדולי השחקנים הישראלים. יוסי כרמון גילם שורה של תפקידים בלתי נשכחים על במת הקאמרי והיה מזוהה עם מחזותיו של חנוך לוין. אחד משיאי הקריירה הבימתית המופלאה שלו היה תפקיד הזקן בהצגה עטורת הפרסים והשבחים, 'אשכבה'. לדאבון הלב, היה זה תפקידו האחרון על במה. יוסי, אהובנו, בכישרונו הייחודי ובכריזמה האינסופית שלו, יישאר חקוק בלב כולנו לעד".
כרמון הותיר אחריו את אשתו תמי, שלה היה נשוי במשך 40 שנה, ארבעה ילדים - אביטל, צביקה, אסף ומיכל, ושלושה נכדים.