רגע לפני ט"ו באב, חג האהבה, במקום לצאת לחולל בכרמים כפי שנהוג היה בימי קדם, מתברר שיש מקום שבו גם היום אפשר למצוא את אהבת חייך: "תמול שלשום", בית קפה מיתולוגי בירושלים שהוא גם חנות ספרים, נחשב למוסד של ממש, ומסתבר שגם למקום להיכרויות - יותר מ־250 זוגות שהכירו בו במהלך 27 שנות פעילותו, מיסדו את הקשר – ונישאו.
"זוגות רבים הכירו פה, מאות הצעות נישואין התקיימו אצלנו ואם הקירות היו יכולים לדבר, הם היו מספרים סיפורים שלמים עם הרבה חום ואהבה. אפילו בין העובדים אצלנו זכינו לחתן חמישה זוגות שהכירו כאן", מספר דן גולדברג, הבעלים של המקום.
3 צפייה בגלריה
מסעדת תמול שלשום
מסעדת תמול שלשום
מסעדת תמול שלשום: קפה וספרייה
(צילום: איוון טיכיינקו)
אבל השאלה הגדולה באמת היא מה גרם לכך שדווקא בית הקפה הזה – שמשלב קפה, תרבות ומסעדה – הפך לשם נרדף לאהבה? זה מתחיל ממיקומו המיוחד במרכז המדרחוב של נחלת שבעה, בבניין עתיק לשימור מהמאה ה־19, וממשיך בכך שבין הקשתות והקירות העתיקים ישנם מדפים עמוסי ספרים, תערוכות ציורים ועבודות אמנות.
עוד בערב הפתיחה של המקום, לפני 27 שנה, הופיע בו המשורר יהודה עמיחי ז"ל ומאז מתקיימים במקום ברציפות אירועי ספרות, הרצאות, תיאטרון, מוזיקה חיה ועוד, במתכונת קבועה של פעמיים בשבוע.
3 צפייה בגלריה
תמול שלשום ט"ו באב
תמול שלשום ט"ו באב
עדי ושני מתן: עבדו יחד ב"תמול שלשום"
(צילום: יח"צ)
עדי (43) ושני (36) מתן ממושב סלעית, הם אחד הזוגות שהכירו זה את זו כעובדים בבית הקפה, התאהבו, התחתנו וגם היום, עם שני ילדיהם, הם ממשיכים להגיע לבלות במקום. "במקום הזה יש וייב אחר, אווירה מיוחדת", מסבירה שני. "כשהתחלתי לעבוד במקום עדי ואני הפכנו לחברים טובים ואחרי שנה התאהבנו והפכנו לזוג. היינו אחד מתוך חמישה זוגות של עובדים שהכירו והתחתנו בזכות ההיכרות ב'תמול שלשום'. אני מרגישה שכל מה שקרה לי בחיים עד היום נעוץ ביום שהגעתי למקום הזה. ב'תמול שלשום' הכרתי את בעלי, אבי ילדיי, חבריי הטובים ביותר שם. יש שם משהו קוסמי באוויר. בתקופה שמלצרתי היו עשרות הצעות נישואין במקום, שהפך למותג של דייט ראשון מוצלח".
מי שנחשבים להוכחה חיה של המשפט הזה הם ענהאל (36) ועקיבא (38) שמואלי מהיישוב נחלים – לשעבר כוכבי תוכנית הריאליטי "המרוץ למיליון" – נשואים והורים לארבעה ילדים, שאת הדייט הראשון שלהם עשו במקום הזה בדיוק. "בשנת 2006 עקיבא היה קצין בקבע, גר בירושלים ואני במקור מאפרת", נזכרת ענהאל. "כשחשבנו היכן להיפגש היה ברור ש'תמול שלשום' הוא המקום, שכן מדובר במקום הומה אדם שאף פעם אתה לא מרגיש בו את הפדיחה שבאינטימיות של הדייט הראשון. אתה זוג אחד מיני רבים שנמצא שם בדייט, כשלכולם ברור שרוב מי שבמקום בא לחפש אהבה. זה מקום של זוגות, מקום שמפיץ אנרגיה של אהבה, משהו מיוחד שאין בהרבה מקומות. מקום שממש רואים בו איך אהבות נרקמות".
3 צפייה בגלריה
תמול שלשום ט"ו באב
תמול שלשום ט"ו באב
עקיבא וענהאל שמואלי: דייט ראשון ב"תמול שלשום"
(צילום: יח"צ)
גם אריה גרין (58) מבית־שמש הכיר ב"תמול שלשום" את אהובתו מרים (55). "המקום הזה הוא לא רק בית קפה עבורי, אלא ממש בית", מסביר גרין. "זה מקום שכולו לב, מקום מלא אהבה. הבעלים, דוד ז"ל ודן הם כמו אחים שלי. אני מכיר את המקום מיום היווסדו והייתי מבלה בו שעות רבות. בשנת 2014 הכרתי בו את מרים, שנה לאחר מכן התחתנו, ומאז אנחנו נשואים באושר".
לפני כמה שנים הדפיס הסופר דוד ארליך ז"ל, אחד משני בעלי בית הקפה, את "ספר האהבות של תמול שלשום", שבו הציג עשרות מסיפורי האהבה של זוגות שהכירו במקום. בחודש מארס 2020 נפטר ארליך (61), ולאורך כל תקופת הקורונה היה המקום סגור. באחרונה החליט שותפו, דן גולדברג לפתוח מחדש את המקום והשיק תפריט כוכבים כמחווה לארליך וללקוחות האהובים של המקום שלא עזבו את דן במהלך השנה האחרונה, והפצירו בו לפתוח את המקום מחדש על אף כל הקשיים.