רשימת המועמדים הסופית לטקס פרסי האוסקר 2024 פורסמה היום (ג'), והמובילים במספר המועמדויות הם "אופנהיימר" עם 13 מועמדויות, ואחריו "מסכנים שכאלה" עם 11. "אופנהיימר" כבר הוכתר כמנצח הגדול בטקס פרסי גלובוס הזהב שנערך בתחילת החודש - ובקרוב נגלה אם הצלחתו תימשך גם באוסקר, שיתקיים ב-10 במרץ בלוס אנג'לס.
5 צפייה בגלריה
מתוך "אופנהיימר" ו"מסכנים שכאלה"
מתוך "אופנהיימר" ו"מסכנים שכאלה"
מתוך "אופנהיימר" ו"מסכנים שכאלה"
(צילום: באדיבות Tulip Entertainment, פורום פילם)
על המועמדויות הכריזו השחקנים זאזי ביטס ("אטלנטה") וג'ק קווייד ("הבנים"), כשמיד אחרי הסרטים של כריסטופר נולאן ושל יורגוס לנתימוס, חשפו השניים כי "רוצחי פרח הירח" - סרטו עתיר התקציב של מרטין סקורסזה - התברג עם 10 מועמדויות. "ברבי", יריבו המושבע של "אופנהיימר", הסתפק בשמונה מועמדויות בלבד.
בקטגוריית הסרט הטוב הנחשבת נרשמה הפתעה משמחת, כאשר לצד הלהיטים הגדולים - "ברבי", "אופנהיימר", "רוצחי פרח הירח" ועוד - נכנסו לרשימה גם שלושה סרטים בינלאומיים: "אנטומיה של נפילה" הצרפתי (שהיה הזוכה הגדול בקאן), "אזור העניין" הבריטי המדובר ו"חיים שלמים" הקוריאני הרומנטי.
5 צפייה בגלריה
פסל אוסקר
פסל אוסקר
מי יחזור עם כזה הביתה? פסל האוסקר
(צילום: gettyimages)
בפרס השחקן מככבים כצפוי קיליאן מרפי על "אופנהיימר" ובראדלי קופר על תפקידו ב"מאסטרו", יחד עם פול ג'יאמטי על "נשארים לחג", קולמן דומינגו על "ראסטין" וג'פרי רייט ב-American Fiction. במקבילה הנשית הועמדה בין היתר לילי גלדסטון, כאשר נשמעו מחיאות כפיים סוערות כשהוקרא שמה. כזכור, כוכבת "רוצחי פרח הירח" הפכה בתחילת החודש לשחקנית הילידית הראשונה לזכות בגלובוס הזהב, וכעת היא הראשונה להיות מועמדת לפרס אוסקר בקטגוריית משחק. לצידה מועמדות גם אמה סטון על תפקידה השערורייתי ב"חיים שכאלה", קארי מאליגן ב"מאסטרו" ועוד. מי שנעדרה מהקטגוריה במפתיע היא מרגו רובי, על תפקידה ב"ברבי". יחד עם זאת, השחקנית עדיין מועמדת לפרס - על תקן מפיקה בסרט.
מי שעוד הפתיע בהיעדרותו מקטגוריית המשחק הוא ליאונרדו דיקפריו על תפקידו ב"רוצחי פרח הירח". בעוד גלדסטון, כאמור, מועמדת לפרס השחקנית, וגם רוברט דה נירו ששיחק לצידו מועמד לשחקן המשנה, הכוכב יישב בטקס כצופה בלבד.
5 צפייה בגלריה
מרגו רובי וראיין גוסלינג
מרגו רובי וראיין גוסלינג
היא מועמדת לפרס על תקן מפיקה, הוא כשחקן המשנה. כוכבי "ברבי", מרגו רובי וראיין גוסלינג
(צילום: EPA)
בקטגוריית התסריט המקורי מועמד "אנטומיה של נפילה", שסימן הישג מרשים לסרט זר - זאת לאחר שבגלובוס הזהב לקחה היוצרת, ז'וסטין טרייה, את הפסלון הביתה. לצידה מועמדים גם "חיים שלמים", "מאסטרו", "נשארים לחג" ועוד.
סרטים נוספים שרשמו הישג נאה במספר המועמדויות לטקס הקרוב הם "מאסטרו", בבימויו של בראדלי קופר - שמספר את סיפור חייו של המנצח היהודי ליאונרד ברנשטיין - אשר קיבל שבע מועמדויות, בהן כאמור פרס השחקן, השחקנית, הסרט הטוב ביותר והתסריט. "אזור העניין" של ג'ונתן גלייזר, המתאר את שגרת חייה השלווה של משפחת הס בצמוד למחנה המוות אושוויץ, קיבל חמש מועמדויות, בהן בקטגוריית התסריט המעובד והסרט הבינלאומי. גם "נשארים לחג" בכיכובו של פול ג'יאמטי הועמד בחמש קטגוריות.
5 צפייה בגלריה
מתוך "מאסטרו"
מתוך "מאסטרו"
עוד מועמד בולט בטקס. "מאסטרו"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
כזכור, "7 ברכות" הישראלי אומנם לא נכנס לרשימה הקצרה בקטגוריית הסרט הזר - אולם נציגות ישראלית נרשמה הודות ל"גולדה", סרטו של גיא נתיב הישראלי שמועמד בקטגוריית האיפור, וייצג אותנו גם בטקס הנוצץ. בסרט, בכיכובה של הלן מירן, השחקנית בקושי ניתנת לזיהוי מאחורי איפור כבד שיוצר דמיון כמעט מדויק בינה לבין ראש ממשלת ישראל לשעבר. כמו כן, גם בקטגוריית סרט האנימציה הקצר ישנה נציגות ישראלית - "מכתב לחזיר", בבימויה של טל קנטור.
5 צפייה בגלריה
מתוך "מכתב לחזיר"
מתוך "מכתב לחזיר"
מתוך "מכתב לחזיר"
(צילום: יחסי ציבור)
"מכתב לחזיר" מבוסס על חוויה אישית של קנטור בתור תלמידת בית ספר - מפגש טעון עם ניצול שואה וחלום מטלטל ובלתי נשכח שנחלם בעקבותיו והפך למניע המרכזי ליצירת הסרט. קנטור היא בוגרת בצלאל בהצטיינות במחלקה לאמנויות המסך - מסלול אנימציה וזהו סרט הביכורים שלה. מעבר להצלחה הרבה שלו בפסטיבלים ברחבי העולם, "מכתב לחזיר" גם זכה בפרס אופיר בשנת 2022 בקטגוריית הסרט הקצר.
"אני המומה ונרגשת, אין לי ממש מילים", מסרה קנטור ל-ynet, "זו נקודת אור בימים קשים כאלו. מרגש אותי לגלות שיש כזו הכרה אוניברסלית בסרט ובחשיבות המסר שלו, שקורא לריפוי, חמלה ותקווה - במיוחד עכשיו. המועמדות היא כבוד ענק בשביל הצוות המדהים של 'מכתב לחזיר', שבאינסוף כישרון ואהבה השקיעו את כל נפשם וליבם בכל פריים ופריים ביצירה הזו. תודה ענקית לכולם, ובמיוחד לעמית גיצלטר מסטודיו The Hive, שמלווה את המסע המיוחד של ההפקה הזו מהרגע הראשון".
את הטקס, שישודר בשידור חי בארץ ב-yes, שיציין את שנתו ה-96, ינחה ג'ימי קימל בפעם השנייה ברציפות - ובפעם הרביעית בסך הכול.

רשימת המועמדויות המלאה:

הסרט הטוב ביותר American Fiction "אנטומיה של נפילה" "ברבי" "נשארים לחג" "רוצחי פרח הירח" "מאסטרו" "אופנהיימר" "חיים שלמים" "מסכנים שכאלה" "אזור העניין"
בימוי ז'וסטין טרייה, "אנטומיה של נפילה" מרטין סקורסזה, "רוצחי פרח הירח" כריסטופר נולאן, "אופנהיימר" יורגוס לנתימוס, "מסכנים שכאלה" ג'ונתן גלייזר, "אזור העניין"
שחקן ראשי בראדלי קופר, "מאסטרו" קולמן דומינגו, "ראסטין" פול ג'יאמטי, "נשארים לחג" קיליאן מרפי, "אופנהיימר" ג'פרי רייט, American Fiction
שחקנית ראשית אנט בנינג, "ניאד" לילי גלדסטון, "רוצחי פרח הירח" סנדרה הולר, "אנטומיה של נפילה" קארי מאליגן, "מאסטרו" אמה סטון, "מסכנים שכאלה"
שחקן המשנה סטרלינג קיי בראון, American Fiction רוברט דה נירו, "רוצחי פרח הירח" רוברט דאוני ג'וניור, "אופנהיימר" ראיין גוסלינג, "ברבי" מארק רופאלו, "מסכנים שכאלה"
שחקנית המשנה אמילי בלאנט, "אופנהיימר" דניאל ברוקס, "הצבע ארגמן" אמריקה פררה, 'ברבי" ג'ודי פוסטר, "ניאד" דוויין ג'וי רנדולף, "נשארים לחג"
צילום El Conde "רוצחי פרח הירח" "מאסטרו" "אופנהיימר" "מסכנים שכאלה"
תסריט מעובד American Fiction "ברבי" "אופנהיימר" "מסכנים שכאלה" "אזור העניין"
תסריט מקורי "אנטומיה של נפילה" "נשארים לחג" "מאסטרו" "הצצה ליחסים" "חיים שלמים"
הסרט התיעודי באורך מלא "בובי ויין: הנשיא של כולם" "הזיכרון הנצחי" Four Daughters To Kill a Tiger 20 Days in Mariupol
הסרט הבינלאומי "קפיטאנו" "ימים מושלמים" "אחוות השלג" “חדר המורים" "אזור העניין"
סרט האנימציה באורך מלא "הנער והאנפה" "אלמנטלי" "נימונה" Robot Dreams "ספיידרמן: מעבר לממד העכביש"
עריכה "אנטומיה של נפילה" "נשארים לחג" "רוצחי פרח הירח" "אופנהיימר" "מסכנים שכאלה"
עיצוב אמנותי "ברבי" "רוצחי פרח הירח" "נפוליאון" "אופנהיימר" "מסכנים שכאלה"
עיצוב תלבושות "ברבי" "רוצחי פרח הירח" "נפוליאון" "אופנהיימר" "מסכנים שכאלה"
עיצוב תלבושות "ברבי" "רוצחי פרח הירח" "נפוליאון" "אופנהיימר" "מסכנים שכאלה"
איפור ועיצוב שיער "גולדה" "מאסטרו" "אופנהיימר" "מסכנים שכאלה" "אחוות השלג"
הסאונד "היוצר" "מאסטרו" "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות - חלק ראשון" "אופנהיימר" "אזור העניין"
פסקול American Fiction “אינדיאנה ג’ונס וחוגת הגורל” "רוצחי פרח הירח" "אופנהיימר" "מסכנים שכאלה"
השיר הטוב ביותר The Fire Inside - Flamin’ Hot I’m Just Ken - "ברבי" It Went Away - American Fiction Wahzhazhe (A Song for My People) - "רוצחי פרח הירח" What Was I Made For? - "ברבי"
הסרט הקצר The After Invincible Knight of Fortuve Red, White and Blue “הסיפור המופלא של הנרי שוגר"
סרט האנימציה הקצר "מכתב לחזיר" Ninety-Five Senses Our Uniforms Pachyderme WAR IS OVER! Inspired by the Music of John and Yoko
הסרט התיעודי הקצר The ABC’s of Book Banning The Barber of Little Rock Island In Between The Last Repair Shop Nai Nai & Wài Pó