מארגני פסטיבל סאנדנס חשפו הלילה (ה') את תוכנית מהדורת 2022 שתתרחש כבר בחודש ינואר הקרוב. מפגש הפסגה של הקולנוע האמריקני העצמאי יתקיים כרגיל בפארק סיטי שביוטה, שבו יתכנסו מיטב המפיקים, הבמאים והכוכבים בניסיון לקדם את סרטיהם ואולי גם למכור אותם. בין עולי הרגל שיגיעו לעיירת הסקי הפופולרית יהיו גם היוצר הדוקומנטרי הישראלי אלון שוורץ, שביחד עם אחיו שאול שוורץ שהפיק, יציג במסגרת התחרות התיעודית הבינלאומית את הפרויקט המסקרן שלו "טנטורה", שמבקש לחשוף את פרשת מחיקתו של הכפר הערבי טנטורה שלמרגלות הכרמל במהלך מלחמת העצמאות.
3 צפייה בגלריה
מתוך "טנטורה"
מתוך "טנטורה"
מתוך "טנטורה"
(צילום: יונתן וייצמן)
"אנחנו שמחים מאוד על הבחירה של סאנדאנס ומצפים לפסטיבל, אחרי שנים של עבודה קשה", אמרו האחים שוורץ ל-ynet. "מרגש במיוחד שהסרט נבחר להקרנה בערב הפתיחה של הפסטיבל".
"ב-1948 מדינת ישראל נוסדה ומלחמת אזרחים נפתחה", נכתב בתיאור הסרט בסאנדנס, "מאות כפרים פלסטיניים נהרסו ותושביהם נהרגו או הוגלו. הסרט מתרכז בכפר אחד - טנטורה, ושופך אור על המיתוס של ייסודה של מדינת ישראל ועל חוסר היכולת של החברה שבה להשלים עם עברה האפל". לצד סיפורו של הכפר טנטורה, שהיה ממוקם באיזור שהיום מוכר בישראל כחוף דור, תשוחזר פרשת עבודת המחקר של ההיסטוריון תדי כץ על המקרה, אשר נגנזה בלחץ הממסד, והלוחמים הישראלים שהיו מעורבים בקרב על טנטורה. פסטיבל סאנדנס, שלפני שנתיים הקרין בבכורה את הדוקו "לאה צמל, עורכת דין" של רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, יספק במה ראויה לסרט לפני שיהיה עלול לעורר מהומה בישראל.
על פי הנרטיב המקובל על הממסד הישראלי, הכפר פונה מתושביו לאחר שאלה סירבו להיכנע לכוחות צה"ל ולקבל את מרות השלטון הישראלי. אולם על פי גרסה אחרת, במקום אירע טבח כחלק ממאמצי טיהור הגליל מהאוכלוסייה הפלסטינית העוינת. עבודת המאסטר של כץ במסגרת החוג להיסטוריה באוניברסיטת חיפה תמכה בגרסה זו, בהסתמך על עדויות שונות של ישראלים ופלסטינים שגרסו כי נהרגו כמאתיים תושבים לא חמושים. עם זאת, הוא נאלץ לחזור בו מטענותיו בעקבות תביעת דיבה שהוגשה נגדו מצד ותיקי חטיבת אלכסנדרוני, שלחמו בקרב על כיבוש הכפר. אחרי פסילת העבודה על ידי אוניברסיטת חיפה, כץ יצא למאבק משפטי על המחקר שלו ומסקנותיו, אולם עתירתו כשלה. שוורץ מבקש לחלץ את העדויות והראיות מהשדה האקדמי-משפטי ולחשוף אותן על המסך הגדול.
עם כל הכבוד ל"טנטורה" ולעניין הישראלי המיוחד בסרט, מירב תשומת הלב של אנשי התעשייה והמעריצים בארצות הברית מוקדש לתוכנית הבכורות של יצירותיהם החדשות של קולנוענים מוכרים, בהם היוצרת האמריקנית ממוצא ישראלי נינה מנקס, שמביאה לסאנדנס את הדוקו Brainwashed: Sex-Camera-Power, שהוא פסיפס של רגעים המתעדים אלימות וניצול מיני של נשים בקולנוע. המפיקה הישראלית לי ברודה תהנה גם היא מהבמה המכובדת בפארק סיטי כחלק מהצוות של הסרט Call Jane של פיליס נג'י - דרמה תקופתית בכיכובן של אליזבת בנקס וסיגורני וויבר שחוזרת למאבק למען זכות האישה לגופה בשנות ה-60 - סוגייה שחזרה למרכז הבמה המשפטית לאחרונה. גם השחקן ג'סי אייזנברג נכנס לרשימה, כשהוא מביים את ג'וליאן מור ופין וולפהארד ב-When You Finish Saving The World, על מערכת יחסים בין אמא לבנה.
3 צפייה בגלריה
נינה מנקס
נינה מנקס
נינה מנקס
(צילום: פסטיבל סאנדנס)
במה מיוחדת ניתנת לקומיקאיות ולשחקניות עם הפרויקטים העלילתיים והתיעודיים שלהן כבמאיות. AM I OK? של הזוג טיג נוטרו וסטפני אלין היא דרמה רומנטית בכיכובה של דקוטה ג'ונסון; לינה דנהאם מובילה את הדרמה הקומית Sharp Stick על רומן במקום העבודה כבמאית וכשחקנית לצד ג'ון ברנטל וג'ניפר ג'ייסון לי; השחקנית אווה לונגוריה תביא למסך את הסרט התיעודי La Guerra Civil, הסוקר את היריבות ארוכת השנים בין המתאגרפים אוסקר דה לה הויה וחוליו ססאר צ'אבס; ואיימי פולר חוזרת ב"לוסיל ודסי" לקריירה של לוסיל בול והשפעתה על הטלוויזיה האמריקנית. שני פרויקטים דוקומנטריים מסקרנים נוספים שנעשו על ידי גברים הם "הנסיכה" של אד פרקינס על ליידי דיאנה שלא בטוח אם יצליח לחדש משהו, וגם We Need to Talk About Cosby של וו. קמאו בל שחוזר לפרשת ביל קוסבי ותוהה אם אפשר להפריד בין האמן המושמץ לבין אמנותו.
גם בתחרות העלילתית האמריקנית יש כמה סרטים בולטים שעשויים אף להשתלב במירוץ לאוסקר 2023, בהם "892", סרטו האחרון של השחקן המנוח מייקל קיי. ויליאמס, שביימה אבי דמאריס קורבין ושבמרכזו סיפור מחמיר לב על חיילים אמריקאים שמתקשים להיקלט בחברה האזרחית; הדרמה הקומית Cha Cha Real Smooth של הבמאי הצעיר קופר רייף, שמופיע בתפקיד ראשי כצעיר בוגר קולג' שנקלע לרומן עם אם צעירה (דקוטה ג'ונסון, שגם הפיקה) ומתחיל במיזם חלטורות במסיבות בר מצווה; דרמת המדע בדיוני Dual של ריילי סטרנס על אישה שחולה במחלה סופנית (קארן גילאן) ומשכפלת את עצמה כדי להקל על שברון הלב של משפחתה, ומתחרטת רגע אחד מאוחר מדי לאחר שהיא מחלימה לפתע.
3 צפייה בגלריה
ג'יליאן מור ופין וולפהארד מתוך When You Finish Saving The World
ג'יליאן מור ופין וולפהארד מתוך When You Finish Saving The World
ג'וליאן מור ופין וולפהארד מתוך When You Finish Saving The World
(צילום: פסטיבל סאנדנס)
במקביל לפסטיבל סאנדנס, יתקיים בפארק סיטי אחיו הקטן והחורג, סלאמדנס, שבמסגרתו מוקרנים סרטים עצמאיים דלי תקציב מכל העולם. בתוכנית שפורסמה מוקדם יותר השבוע נכללים שני פרויקטים ישראליים. הראשון הוא הדרמה "ברכה" של מיקי טריאסט ואהרון גבע, שיוקרן במסגרת תוכנית הסרטים העלילתיים הקצרים ושבו מככבת בת-אל מוסרי בתפקיד הראשי לצד אורנה בנאי, המגלמת את אימה שמסרבת להכניסה לביתה בעת צרה. באופן מקרי לחלוטין, קרובת משפחתה של האחרונה, אורלי זילברשץ, מופיעה ביצירת המציאות המדומה "סינדרום פיינגולד" של נמרוד שפירא, לצד צחי הלוי, יפתח קליין, מיכאל מושונוב, קייס נאשף ונלי תגר, אשר תוקרן במסגרת הדיגיטלית-אינטראקטיבית של סלאמדנס.