בעבר, זו הייתה התקופה העמוסה והמשמחת ביותר של חובבי הקולנוע: עונת סרטי הסתיו, כאשר בד בבד מפציעים הבלוקבאסטרים הגדולים של עונת החגים לצד הסרטים המדוברים ועתירי התשבוחות ששמו עיניהם ויהבם על האוסקר; פאן ויומרה, פופקורן ואיכות, הכול מהכול.
11 צפייה בגלריה
מתוך "וונקה", "מאסטרו", "רוצחי פרח הירח"
מתוך "וונקה", "מאסטרו", "רוצחי פרח הירח"
מתוך "וונקה", "מאסטרו", "רוצחי פרח הירח"
(צילום: באדיבות טוליפ, נטפליקס ואפל TV פלוס)
כרגע, עם זאת, העומס שאנו חשים נובע מנסיבות שחורות וקודרות, והמילה "משמחת" בכלל לא נכנסת ללקסיקון. ועדיין, צריך להרים את הראש ולהביט קדימה. עדיין, צריך להמשיך לחיות, ולקוות ולצפות, ולא לתת לאף בן בלייעל רצחני להכחיד גם את תאוות החיים המפעמת בנו למרות הכול, אל מול הכול.
הסרטים המבטיחים שמצפים לנו בעונת הסתיו הקרובה לא יהוו רק מפלט מבורך מהמציאות עבור מי שזקוק לו - ומי לא זקוק לו כעת? - אלא שמתגלמת בהם גם תקווה לשקט, לנורמליות. ובימים כאלו, התקווה הזאת יכולה להיות הישרדותית ממש. כל מומחי בריאות הנפש יאמרו לכם שהדרך לשיקום ולבנייה מחדש מתחילה בתכנון לעתיד, בסימון המטרות שלכם. אז הנה לפניכם עשר מטרות חדשות לתקופה הקרובה, סרטים שבלי קשר לטיבם, עצם היותם ועצם הציפייה לקראתם - כבר מביאה עימה סוג מבורך של מזור. היצירות, ברובן, צפויות לעלות בבתי הקולנוע מעבר לים במהלך נובמבר-דצמבר, אך בשל המלחמה תאריך היציאה בארץ טרם ידוע וייקבע בהתאם למצב הביטחוני.

משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר (The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes)

מה זה: הסרט החמישי בסדרת סרטי "משחקי הרעב", לפי ספריה של סוזן קולינס, המהווה פריקוול לסיפורם של קטניס אברדין ושות', מתרחש 64 שנים לפני שמתחיל אותו סיפור, ועוקב אחר סדרת האירועים שמובילה להצבתו של קוריאולנוס סנואו הצעיר בראש מדינת פאנם הדיקטטורית.
11 צפייה בגלריה
מתוך "משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר"
מתוך "משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר"
מתוך "משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
למה שווה: כי עברו שמונה שנים מאז הסרט האחרון בסדרה, "משחקי הרעב: עורבני חקיין חלק 2", ולגמרי ייתכן שנפתח לנו שוב התיאבון. וכן, אנחנו לגמרי חיים במציאות דיסטופית קודרת משלנו כרגע, אבל יש משהו בדיסטופיות ספרותיות, רחוקות, שיכול לספק מנת אסקפיזם יקרת ערך בימים אלו. מעבר לכל זה, הנשיא קוריאולנוס, שאותו גילם דונלד סאת'רלנד הוותיק בסרטי "משחקי הרעב", היה מהדמויות המרתקות והמסקרנות יותר שהיו להם להציע - והבחירה להתחקות אחר מסלול חייו, זה שהפך אותו לתפלץ שהכרנו, היא בהחלט ראויה.
מי בפנים: השחקן הבריטי הצעיר והלא-ממש מוכר טום בלית' מגלם את סנואו, ולצדו רייצ'ל זגלר ("סיפור הפרברים"), האנטר שייפר ("אופוריה"), פיטר דינקלג', ויולה דייויס ("לוחמת"), וג'ייסון שוורצמן ("ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש"). על הבימוי אמון פרנסיס לורנס, מי שביים שלושה מסרטי "משחקי הרעב", להוציא את הראשון.

מאסטרו (Maestro)

מה זה: ביוגרפיה קולנועית של המלחין, הפסנתרן והמנצח המיתולוגי ליאונרד ברנשטיין, אייקון יהודי-אמריקאי שחתום בין היתר גם על המוזיקה של "סיפור הפרברים". הדגש פה הוא על מערכת היחסים שלו עם אשתו, השחקנית פליסיה מונטאלגרה, ואתם יכולים להיות בטוחים שכל זה מרוצף במוזיקה הנפלאה שיצר.
11 צפייה בגלריה
מתוך "המאסטרו"
מתוך "המאסטרו"
מתוך "מאסטרו"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
למה שווה: חוץ מהשבחים שקוצר בחודשים האחרונים בראדלי קופר על עבודת הבימוי שלו בסרט מאז שהוצג בפסטיבל ונציה (בואו נניח למיני-שערורייה המטופשת שנוצרה סביב האף התותב שהשתמש בו לצורך העניין), הרבה שבחים הופנו גם למשחק שלו בתפקיד הראשי, כמו גם לקארי מאליגן המככבת לצדו כאשתו של ברנשטיין, פליסיה. כבר ב"כוכב נולד", פגום ככל שהיה, הדגים קופר שיש לו את הכלים להפוך לבמאי בעל שיעור קומה. והנה, זה מתחיל לקרות, ואתם תרצו להיות שם בשביל לראות – מה גם שכל מה שיידרש מכם זה זפזופ בשלט, שכן הסרט יעלה בנטפליקס ב-20 בדצמבר.
מי בפנים: פרט לקופר ומאליגן תמצאו פה גם את מאט בומר ("אימה אמריקאית"), מיה הוק ("דברים מוזרים") והקומיקאית שרה סילברמן.

נשארים לחג (The Holdovers)

מה זה: סרטו החדש של הבמאי אלכסנדר פיין מתרחש ב-1970 ומתאר את קורותיהם של מורה להיסטוריה במכינה, טיפוס רטנוני שקשה לחבב, שעליו מוטל להשגיח על חבורת תלמידים שמסיבות כאלו ואחרות, לא יכולים לשוב לביתם לחופשת חג המולד. קשר מיוחד נוצר בין המורה ובין אחד מתלמידיו, המרדני שבחבורה, ששכל את אביו ומתקשה להתמודד עם האובדן.
למה שווה: כל מי שמחבב את סרטיו של הבמאי פיין, בהם "בחירות" (עם ריס ווית'רספון בתפקידה הטוב ביותר), "אודות שמידט", "דרכים צדדיות" ו"היורשים", כבר יודע שהוא בפנים, יהיה מה שיהיה. אבל הסרט החדש של הבמאי הנחשב זוכה לביקורות משבחות במיוחד, ומתואר על ידי רבים כחוויה מרוממת ומתוקה שתיכנס לפנתאון סרטי הכריסמס הגדולים. קצת Feel Good כרגע נשמע מעולה, האמת.
11 צפייה בגלריה
מתוך נשארים לחג
מתוך נשארים לחג
מתוך נשארים לחג
(צילום: באדיבות פסטיבל לונדון)
מי בפנים: פול ג'יאמטי הנהדר, שכבר זרח ב"דרכים צדדיות" של פיין, מגלם את המורה, ולצדו דומיניק ססה האנונימי כאנגוס, התלמיד שמתחבר עימו. עוד מככבים דאוויין ג'וי רנדולף ("איידול"), קארי פרסטון ("דם אמיתי") וטייט דונובן ("דמג'ס").

המשאלה (Wish)

מה זה: הסרט החדש של דיסני, ולא סתם, אלא "סרט הנסיכות" החדש של דיסני, עוד חולייה במסורת המפוארת שהביאה לנו את שלגיה, סינדרלה, היפהפייה הנרדמת, אריאל, יסמין, אלזה, מואנה ועוד ועוד. הפעם, מתרחש הסיפור בממלכת רוסאס - איפשהו ליד חצי האי האיברי, כך נאמר לנו - שם צעירה בשם אשה (Asha), אשר מודאגת מהאפלה שאופפת את שליט הממלכה מגניפיקו, נושאת משאלה למרומים. זמן לא רב לאחר מכן נוחת מאותם מרומים כוכב עם כוחות קסם, שביכולתו להגשים משאלות. יחד, יצאו השניים להביס את כוחות הרשע המשתלטים על הממלכה.
11 צפייה בגלריה
מתוך "המשאלה"
מתוך "המשאלה"
מתוך "המשאלה"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
למה שווה: כי זה סרט הנסיכות החדש של דיסני, מ'זתומרת? אנחנו מדברים פה על תקציב של 200 מיליון דולר, על אנימציה שנראית מדהים ועל שלל שירים שבטח יהפכו ללהיטים - הפעם בלי מעורבות של לין מנואל מירנדה ("אנקאנטו" ו"מואנה") או רוברט לופז וקריסטין אנדרסון-לופז ("לשבור את הקרח"), מאחר שהשירים הופקדו בידיהם של הזמרת והיוצרת זוכת הגראמי ג'וליה מייקלס, ולצדה בנג'מין רייס וג'יי. פי. סאקס.
מי בפנים (דיבוב): אריאנה דבוז ("סיפור הפרברים"), כריס פיין ("וונדר וומן"), אלן טודיק ("תושב חוץ"), אוון פיטרס ("דאהמר – מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר"), רמי יוסף ("רמי").

דוג מן (Dogman)

מה זה: סרטו החדש של לוק בסון עוקב אחר טיפוס ביזארי ומתבודד שספג התעללות קשה מאביו בילדותו. האב גידל כלבי תקיפה כדי להתחרות בקרבות כלבים, ונהג לכלוא את בנו עם החיות המורעבות. אלא שהבן פיתח קשר מיוחד עם הכלבים - ועתה, כשהוא בוגר, הוא נעזר בהם על מנת להתמודד עם גנגסטר אכזרי. אה, ואם לא ציינו, הגיבור הוא גם דראג קווין עם חיבה מופגנת לשיריה של אדית פיאף.
11 צפייה בגלריה
מתוך "דוג מן"
מתוך "דוג מן"
מתוך "דוג מן"
(צילום מסך)
למה שווה: הקריירה הענפה של בסון נעה בין סרטים אייקוניים ומשפיעים ("לאון", "ניקיטה", "האלמנט החמישי") ובין נפילות קשות ("החבר'ה הרעים", "ולריאן ועיר אלף הכוכבים"). איפה בדיוק מתמקם "דוג מן"? ובכן, לפי חלק מהתגובות בפסטיבל ונציה האחרון, שם הוקרן, איפשהו בתחתית הסקאלה. לפי אחרים - מדובר בסוג של קאמבק, אולי קאמבקון, אם כי כמעט כולם מסכימים שמדובר בסרט מטורלל לחלוטין, עם יותר מדמיון חולף ל"ג'וקר" בכיכובו של חואקין פיניקס. במקרה הכי גרוע, נראה שנקבל פה חוויית מתח/אקשן נעדרת היגיון וסבירות אך מהנה למרות הכל, סטייל "לוסי" של בסון. מה רע?
מי בפנים: קיילב לנדרי ג'ונס ("תברח"), קלמנס שיק ("אנדור"), מריסה ברנסון ("הלסטון").

טרולים 3: הקול טוב (Trolls Band Together)

מה זה: עלילת החלק השלישי בסדרת סרטי "טרולים" המשעשעים של סוני מתחילה חודש בדיוק אחרי סוף אירועי הסרט הקודם, "טרולים מסביב לעולם" (2020). הטרולים בראנץ' והנסיכה פופי יוצאים עכשיו באופן רשמי, כשזואי מגלה כי בראנץ' היה פעם חלק מלהקת בנים יחד עם אחיו הגדולים. אלא שאחד האחים נחטף, ויחד עם האחים יוצאים בראנץ' ופופי להצילו.
11 צפייה בגלריה
מתוך "טרולים: הקול טוב"
מתוך "טרולים: הקול טוב"
מתוך "טרולים: הקול טוב"
(צילום מסך)
למה שווה: ובכן, חוץ מהרפרנסים המשעשעים לבוי-בנד האמיתית של ג'סטין טימברלייק המדבב את בראנץ', הלוא היא אן סינק שאף התאחדה להקלטת שיר משותף לסרט, כנראה שיהיה מדובר בממתק קולנועי צבעוני, משמח ועתיר מוזיקה בדיוק כמו צמד קודמיו. גם האנימציה הנפלאה, שבלטה בייחודה ב"טרולים" ו"טרולים מסביב לעולם", היא יתרון משמעותי.
מי בפנים (דיבוב): חוץ מטימברלייק תמצאו פה את אנה קנדריק ("פיץ' פרפקט"), הזמרת קמילה קבלו, אריק אנדרה ("ג'קאס לנצח"), טרוי סיוון ("איידול"), זואי דשנל ("הבחורה החדשה"), דויד דיגס (שמדבב את הסרטן סבסטיאן ב"בת הים הקטנה"), הראפר/יוצר המוכשר קיד קאדי ורבים נוספים.

וונקה (Wonka)

מה זה: פנטזיה מוזיקלית שמהווה סוג של פריקוול ל"צ'ארלי בממלכת השוקולד" (2005), וסוקרת את קורותיו של ווילי וונקה הצעיר טרם פתח את מפעל השוקולד האגדי שלו.
11 צפייה בגלריה
מתוך "וונקה"
מתוך "וונקה"
מתוך "וונקה"
(צילום: באדיבות טוליפ אינטרטיימנט)
למה שווה: במקרה הזה הסיבה הראשונה במעלה היא דווקא הבמאי, פול קינג, שאחראי לצמד סרטי "פדינגטון" המופלאים - ופה גם הגה את הסיפור וגם אוחז במושכות הבימוי. מעבר לכך פרויקט שמצליח למשוך אליו שם גדול כמו האיט-בוי של השנים האחרונות, טימות'י שאלאמה, הוא פרויקט שיוצר ציפייה וסקרנות - גם אם אתם לא ממעריצי השחקן הלוהט. ומי שמודאג מחגיגת קרינג' קריפי כמו זה שסיפק טים ברטון ב"צ'ארלי בממלכת השוקולד", ובכן, היעדרותו של ברטון מהסרט החדש - כמו גם היעדרותו של קפטן ביזארו ג'וני דפ - בהחלט עוזרת להרגיע את החששות.
מי בפנים: מלבד שאלאמה תמצאו פה גם את קיגן מייקל-קי ("קי ופיל"), סאלי הוקינס ("צורת המים"), מאט לוקאס ("הממלכה הקטנה"), רואן אטקינסון ("מר בין"), אוליביה קולמן ("הכתר") ויו גרנט, אשר מגלם את האומפה לומפות. כן, קראו את המשפט הזה שוב, הוא משמח.

רוצחי פרח הירח (Killers Of The Flower Moon)

מה זה: האפוס ההיסטורי המדובר של מרטין סקורסזה שעלה מעבר לים כבר בחודש הקודם, ושעוסק בסדרת הרציחות שהתרחשו בין 1910 ל-1930 במחוז אוסייג' שבאוקלהומה, ארצות הברית. בני שבט האוסייג' הילידים היו הקורבנות - והקונספירציה שעמדה מאחורי מעשי הזוועה כללה מזימת השתלטות על שטחי השבט העשירים בנפט.
11 צפייה בגלריה
מתוך "רוצחי פרח הירח"
מתוך "רוצחי פרח הירח"
מתוך "רוצחי פרח הירח"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
למה שווה: מדובר בסרט החדש של המאסטרו סקורסזה, וזה לגמרי אמור להספיק. אבל מי שזקוק לסיבות נוספות יכול למצוא אותן בדמות הקאסט המרהיב שכולל בין היתר את לאונרדו דיקפריו ורוברט דה נירו, את הפסקול העשיר שהלחין רובי רוברטסון האגדי (מייסדה של להקת הבנד) לפני מותו, ואת האורך של 206 דקות - שלוש שעות וחצי! - שאומנם יבחן את השלפוחית שלכם, אבל בהחלט יעזור לכם להיבלע לחלוטין לתוך הסיפור. מצד שני, הסעיף האחרון הזה לגמרי יכול להפוך למינוס עבור חלקכם, כך שתוכלו לצרוך את הסרט בזמנכם גם כשיפציע באפל TV פלוס.
מי בפנים: פרט לדיקפריו ודה נירו תמצאו פה את השחקנית הילידית לילי גלדסטון שזכתה לשבחים רבים על תפקידה פה, את ג'סי פלמונס ("פארגו") ואת ברנדן פרייזר, זוכה האוסקר על "הלוויתן".

פרארי (Ferrari)

מה זה: סיפורו של אנזו פרארי, מייסדה של חברת רכבי הספורט היוקרתיים שהפכה למותג בינלאומי, מובא דרך נקודת זמן ספציפית. השנה היא 1957, פרארי איבד זה עתה את בנו דינו למחלה איומה, מערכת היחסים עם אשתו מתדרדרת, והחברה שלו הולכת לפשוט רגל. ואז פרארי מחליט להתחרות במרוץ היוקרתי של מילה מילייה באיטליה - האם משם תבוא הישועה?
11 צפייה בגלריה
מתוך "פרארי"
מתוך "פרארי"
מתוך "פרארי"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
למה שווה: גם פה נתחיל מהבמאי, מייקל מאן, יוצרן של "מיאמי וייס" ושל יצירות איקוניות כמו "היט" (1995). הבן אדם כבר בן 80, כן, אבל גם בגילו הוא ממשיך להפגין את האלגנטיות והקפדנות שהפכו אותו לשם דבר, ופרויקט חדש שלו בהחלט איננו דבר של מה בכך. בנוסף, יש לנו כאן את אדם דרייבר בתפקיד הראשי - עוד שחקן לוהט שלא יתקרב לפרויקט שלא מצדיק את זמנו וכישרונו (אם נשכח לרגע שכיכב בזבלון האקשן/מד"ב "65" בשנה שעברה). וישנו גם הסיפור נוסך ההשראה של אנזו פרארי האגדי, שאליו נחשפנו במשורה ב"פורד נגד פרארי" (2019). סך הכול נראה כמו חבילת בידור סתווית משובחת לקהל הבוגר.
מי בפנים: פרט לדרייבר משתתפים גם פנלופה קרוז ("אמהות מקבילות"), שיילין וודלי ("מפוצלים"), שרה גיידון ("לטענת גרייס"), ג'ק או'קונל ("71"), פטריק דמפסי ("האנטומיה של גריי").

אקוומן 2: הממלכה האבודה (Aquaman and the Lost Kingdom)

מה זה: המשכון לבלוקבאסטר הגדול של די-סי מ-2018, שהפתיע את כולם והרוויח צפונה מ-1.1 מיליארד דולר (הסרט הרווחי ביותר של די-סי עד כה). בסיבוב הזה אנו מצטרפים לגיבור-העל ארתור קורי/אקוומן כמה שנים לאחר תום אירועי הסרט הקודם, כשהוא נאלץ לחבור לאחיו ואויבו אורם על מנת להביס רשע קדום שמאיים על אטלנטיס ממלכתו.
11 צפייה בגלריה
מתוך "אקוומן 2:"
מתוך "אקוומן 2:"
מתוך "אקוומן 2: הממלכה האבודה"
(צילום: באדיבות טוליפ אינטרטיימנט)
למה שווה: "אקוומן" הראשון לא היה סרט טוב במיוחד, אבל לעזאזל, כמה שהוא היה מבדר. הוויזואליה הפסיכדלית שלו הייתה גורם המשיכה העיקרי, וסביר מאוד להניח שעם תקציב של 205 מיליון דולר, כך יהיה גם לגבי ההמשכון. פלוס גדול נוסף הוא ג'ייסון מומואה עתיר הקסם האישי בתפקיד הראשי, ואם מישהו רק יוכל להבטיח לנו שגם הפעם נראה תמנון מתופף מתחת למים - ובכן, זה יספיק.
מי בפנים: מלבד מומואה חוזרים לסרט החדש גם פטריק ווילסון בתפקיד אורם, יחד עם אמבר הרד, יאיא עבדול-מאטין וניקול קידמן.