"סינמה סבאיא" זכה הערב (א') בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר שהתקיים בזאפה מידטאון בתל אביב, והוא יזכה גם להיות הנציג הישראלי בטקס האוסקר הבא. הסרט, שעוסק בתשע נשים יהודיות וערביות שנפגשות בסדנה ללימוד צילום וידאו, זכה בסך הכול בחמישה פרסים בטקס הנוכחי, בהם בפרס הבימוי (שהוענק לאורית פוקס רותם) ובפרס הליהוק.
בניסיון להפוך את הטקס לקליל ומהודק יותר, האורחים התיישבו מסביב לשולחנות וקרוב לבמה, כשבזה אחר זה עלו מגישי הפרסים, ונראה שהמטרה הייתה לקצר אותו ככל שניתן. למעשה, הוא ארך מעט פחות משעתיים, בערך כמו משחק כדורגל ממוצע, ובמהלכו חולקו פרסים ב-18 קטגוריות ועוד אחד למפעל חיים.
את תחילת הטקס פתח המנחה עוז זהבי בנאמבר מוזיקלי לצד יובל שרף ותיקי דיין. לאחר מכן הוענק הפרס הראשון של הערב בקטגוריית שחקנית המשנה, שאותו קיבלה ג'ואנה סעיד על תפקידה ב"סינמה סבאיא".
בהמשך זכתה השחקנית ריטה שוקרון בפרס השחקנית הראשית הטובה ביותר, על תפקידה בסרט "קריוקי". השחקן ליאור אשכנזי, ששיחק לצדה בסרט, הגיש לה את הפרס ועם עלייתה לבמה זכתה שוקרון למחיאות כפיים סוערות. באותה קטגוריה הועמדה השחקנית דאנה איבגי פעמיים - על תפקידיה בסרטים "סבוי" ו"סינמה סבאיא".
5 צפייה בגלריה
ג'ואנה סעיד זוכה בפרס אופיר
ג'ואנה סעיד זוכה בפרס אופיר
ג'ואנה סעיד זוכה בפרס אופיר
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
ריטה שוקרון זוכה בפרס אופיר
ריטה שוקרון זוכה בפרס אופיר
ריטה שוקרון זוכה בפרס אופיר
(צילום: דנה קופל)
שיא אחר רשם הערב השחקן ששון גבאי, שזכה בפרס השחקן הראשי הטוב ביותר. ששון, שמשחק גם הוא ב"קריוקי", הפך עם זכייתו לשחקן המעוטר ביותר - כשזו הפעם הרביעית שבה הוא זוכה בפרס אופיר.
הזוכה הגדול של הערב, אחרי "סינמה סבאיא", הוא הסרט "קריוקי", שזכה בארבעה פרסים - שחקן ושחקנית ראשיים כאמור, פסקול ועיצוב תלבושות. הסרט בלט כבר קודם לכן, כשהיה מועמד ב-14 קטגוריות שונות. אחריו ניצב הסרט "סבוי", שזכה בשלושה פרסים בסך הכול, אולם משניים יותר - איפור, עיצוב אמנותי ועריכה.
5 צפייה בגלריה
ששון גבאי מקבל פרס אופיר
ששון גבאי מקבל פרס אופיר
ששון גבאי מקבל פרס אופיר
(צילום: דנה קופל)
בניגוד לשנה שעברה, שבה אף אישה לא הייתה מועמדת בקטגוריית הבימוי, הפעם שתי נשים היו מועמדות לזכות בפסלון היוקרתי: מיכל ויניק ("ולריה מתחתנת") ופוקס רותם ("סינמה סבאיא"), שזכתה לבסוף בפרס, וגברה גם על יונה רוזנקיאר ("הדרך לאילת"), מאור זגורי ("בתולים") ומשה רוזנטל ("קריוקי"). במאית הסרט הזוכה היא האישה הראשונה שזוכה בפרס הבימוי מאז 2016, אז זכתה עילית זקצר על סרטה "סופת חול".
5 צפייה בגלריה
לינה צ'פלין זוכה בפרס מפעל חיים
לינה צ'פלין זוכה בפרס מפעל חיים
לינה צ'פלין זוכה בפרס מפעל חיים
(צילום: דנה קופל)
מלבד הקטגוריות הרגילות, הוענק הערב גם פרס מפעל חיים לבמאית והתסריטאית הוותיקה לינה צ'פלין (88), הפעילה גם בימים אלו. עם קבלת הפרס נעמד הקהל על רגליו והריע ליוצרת.
צ'פלין היא גם זוכת פרס אופיר לשנת 2002 על סרטה "חצוצרה בוואדי". ב-1999 הוכרזה ככלת פרס שר החינוך והתרבות לבמאים וב-2016 הוכתרה ככלת פרס ע"ש לנדאו מטעם מפעל הפיס על תרומתה לקולנוע הישראלי. מנימוקי האקדמיה להענקת הפרס: "לינה היא יוצרת פורצת דרך, והיקף פועלה כיוצרת בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה הישראלית הוא אדיר, כאשר מספר הסרטים שהיא יצרה, בכל ז'אנר אפשרי, לאורך עשרות שנים של עשייה, הוא עצום ואין הרבה כדוגמתו".
5 צפייה בגלריה
שר התרבות חילי טרופר, בטקס פרסי אופיר 2022
שר התרבות חילי טרופר, בטקס פרסי אופיר 2022
"מוטב לא להתבייש או להתנער מהמדינה שמתקצבת". שר התרבות חילי טרופר, בטקס פרסי אופיר 2022
(צילום: דנה קופל)
שר התרבות והספורט חילי טרופר נכח בטקס והתייחס בנאומו על הבמה לביקורת על מדינת ישראל שמתבטאת בסרטי קולנוע. "ערבוב בין פוליטיקה לתרבות הוא רע מכל צד, ולכן יש לנסות להימנע ממנו", אמר השר. "לעשות סרטים פוליטיים, אבל לא לעשות פוליטיקה על גב הסרטים... אפשר להיות ביקורתיים כמובן, אבל למעטים מאנשי הקולנוע אני מבקש לומר, שמוטב לא להתבייש או להתנער מהמדינה שמתקצבת. אפשר לבקר באופן קשה וכואב את המדינה. אבל מוטב לא לבזות אותה ולהוציא דיבתה".
גם היוצר הדוקומנטרי שלומי אלדר, שהעניק את פרס הסרט התיעודי הקצר (בו זכה "בת האמן"), העביר ביקורת על הבמה. "הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי בשנים האחרונות, לא רק שהגיע להישגים מדהימים, אלא גם נתן את התפקיד שנתנה תקשורת המיינסטרים הישראלית, שבאופן מודע ומטעמים ברורים מעדיפה לפסוח על הנושאים הטעונים והרגישים כדי לא לעצבן חלילה את הצופים", אמר אלדר. "הדוקומנטרסיטים הישראלים, מעבר לזה שלא נשאר להם מספיק כסף להונדה סיביק, עדיין נשארה להם התשוקה לספר את הסיפור שלפעמים לא כולם רוצים לשמוע".

רשימת הזוכים המלאה:

הסרט העלילתי הארוך "סינמה סבאיא" – אורית פוקס רותם
בימוי אורית פוקס רתם - "סינמה סבאיא"
השחקן הטוב ביותר ששון גבאי – "קריוקי"
השחקנית הטובה ביותר ריטה שוקרון – "קריוקי"
שחקן משנה שמואל וילוז'ני – "הדרך לאילת"
שחקנית משנה ג'ואנה סעיד – "סינמה סבאיא"
תסריט מיכל ויניק - "ולריה מתחתנת"
צילום בועז יהונתן יעקב - "בתולים"
הסרט התיעודי הארוך "מחברות שחורות" – שלומי אלקבץ
הסרט התיעודי הקצר מרגריטה לינטון - "בת האמן"
הסרט העלילתי הקצר טל קנטור - "מכתב לחזיר"
מוזיקה מקורית גל לב וליאור פרלה - "קריוקי"
עריכה נילי פלר ושאולי מלמד - "סבוי"
עיצוב אמנותי שקד נאור - "סבוי"
עיצוב התלבושות רייצ'ל בן דהן - "סינמה סבאיא"
איפור רונית דוגו ארביב - "סבוי"
ליהוק עמנואל מאיר - "סינמה סבאיא"
פסקול ויטלי גרינשפן ואבי מזרחי - "קריוקי"