מה אתם יודעים, מסתבר שצונאמי הריבוטים והרימייקים לא פסח גם על "כאן חינוכית", שהחליטו להחזיר לאוויר את המוצדקת שבמיתולוגיות של הטלוויזיה החינוכית, "פרפר נחמד". 40 שנים עברו מאז עלתה העונה הראשונה, וכעת, 17 שנים לאחר שירדה מהמסך, מגיעה הגרסה החדשה של התוכנית שתנסה לעשות את הבלתי ייאמן: לשחזר את הקסם של הסדרה המקורית, ועדיין למשוך אליה גם ילדים שכבר ראו מסך או שניים ופיתחו מערכת תגובות חדשה ומהירה לגירויים. על הקו הדק הזה תהלך הגרסה החדשה שעלתה אתמול בבוקר (א') בתאגיד.
2 צפייה בגלריה
מתוך "פרפר נחמד"
מתוך "פרפר נחמד"
מתוך "פרפר נחמד"
(צילום: משה נחומוביץ')
את המאמצים לשמירה על הגחלת אפשר להבין בקלות. הקסם של "פרפר נחמד" אפשר לה להישאר רלוונטית לגמרי גם כמה עשורים אחרי ששודרה, והודות לפלאי האינטרנט פעוטות והורים עדיין נמשכים אליה, בעיקר לעונות הראשונות. אני מעזה להעיד ממקור ראשון שהאלבומים של התוכנית בספוטיפיי הם המוצר המוזיקלי הלוהט ביותר בעולם של הלקוח התמיד צודק שלנו, בן השנתיים וחצי. השירים שכתבה דתיה בן דור מצליחים ללכוד את הלב והאוזן של הקטנים, ובאופן פלאי וראוי להערכה לא ממאיסים את עצמם גם על אוזניים בוגרות יותר. המנחים המצוינים של גרסת המקור, דודו זר, אפי בן ישראל, עפרה ויינגרטן ועוזי חיטמן, היו מופת של ליהוק והם תיווכו טקסטים מצוינים שנכתבו בגובה העיניים ושקירבו אליהם את הצופים בלי להיות פדגוגיים מידי.
עד כאן ההתעלפויות על המקור. מה מזה נשאר לגרסה הנוכחית? הבשורות הטובות הן שהרבה מאוד. ההתעקשות לשמור על הפשטות והקרבה למקור, ולא להתפתות לעומס ולטרלול שמאפיין תכנים עכשוויים, משתלם מאוד ל"פרפר נחמד" העדכנית. הבובות של שבי, בץ, נולי ואוזה זכו לעיצוב ששמר על הלוק המקורי, והמפיקים ויתרו על מנגנוני בובנאות חדשים לטובת הפריים המוכר. שניים מהמפעילים המקוריים - עמי ויינברג לבץ ואיילת לוין לנולי - אפילו נותרו מאחורי הבובות. אוזה ושבי קיבלו מפעילים ומדובבים חדשים - מיטל רז וז'יל בן דוד. את שיר הפתיחה מבצעת מי שהוכיחה כבר את הכישרון האלמותי שלה בקאברים, נינט טייב.
2 צפייה בגלריה
מתוך "פרפר נחמד"
מתוך "פרפר נחמד"
מתוך "פרפר נחמד"
(צילום: באדיבות כאן חינוכית)
שלושת הפרקים שנשלחו לביקורת עוסקים בנושאים שקרובים ללבו של קהל היעד: לאן לוקח אותנו הדמיון, על טעם ועל ריח לא כדאי להתווכח (בהשתתפותו העליזה של השף חיים כהן) ודברים ששומרים בבטן. מי שנכנסו לנעליים הגדולות של המנחים הם אורי בנאי, שנדמה כאילו הוא נולד לתפקיד ושמביא לסט הופעה טבעית ונגישה; משי קליינשטיין, שמגיעה עם רזומה מכובד בדיבוב ושיש בה בעצמה משהו מהילדה; אסתר רדא המצוינת ובן יוסיפוביץ ("על הספקטרום", "חזרות").
מבנה הפרקים מאוד דומה לזה של התוכנית המקורית, והוא מורכב מקטעי אנימציה של הפרפר הנחמד הידוע, הקראה של סיפור על ידי אחד מהמנחים, קטעי פנטומימה וביצועים מחודשים לשירים מהגרסה הקודמת (חווה אלברשטיין בהופעת אורח!), לצד שירים חדשים (מאת יוצרים כמו יהונתן גפן או "ענן על מקל", בהובלת ירדן בר כוכבא ותומר שרון). הכל מוגש על מצע של אולפן עולץ וצבעוני - כל מה שהרופא רשם לפעוטות שלכם לרגל שנת הלימודים המג'עג'עת.