דרמה בתאילנד: שבעה מחברי בי-2, להקה רוסית מפורסמת שחבריה ידועים כמתנגדים למשטר פוטין, נעצרו בתאילנד והם עלולים להיות מוסגרים לרוסיה. לכל חברי הלהקה אזרחות רוסית, אך ארבעה מתוכם בעלי אזרחות ישראלית, חבר להקה נוסף אוסטרלי ועוד אחד אמריקאי.
1 צפייה בגלריה
בי-2
בי-2
בי-2
(צילום: Horacio Villalobos#Corbis/Corbis via GettyImages)
חברי הלהקה נעצרו במהלך השבוע שעבר בפוקט בגין הופעה ללא רישיון. מאז הם שוחררו, ואולם בעקבות פנייה רוסית לתאילנד, חברי הלהקה נעצרו שוב היום (א') וכעת מובלים מפוקט לבנגקוק על ידי המשטרה. על פי הנוהל אמורים לגרש אותם למדינה שעם הדרכון שלה נכנסו לתאילנד, בעוד הרוסים מפעילים לחץ שיוסגרו אליהם, ואולם חברי הלהקה רוצים להיות מגורשים לישראל. משרד החוץ הישראלי ושגרירות ישראל בבנגקוק פועלת למענם ואף עירבה בנושא את שגרירויות ארצות הברית, אוסטרליה וגרמניה בתאילנד.
הקונסול הישראלי אמור לפגוש את חברי הלהקה עם הגעתם לבנגקוק. הקבוצה שכרה עורך דין מקומי ומנסה להיאבק שלא תוסגר לרוסיה, בעוד ישראל מפעילה לחצים על תאילנד שמהלך כזה יימנע מחשש לביטחונם. בהמשך אמורה להתקיים גם שיחה בין נציגים ישראלים לבין סגן שר החוץ התאילנדי.
הבעיה היא שרק איגור בורטניק, אחד ממנהיגי הלהקה, נכנס לתאילנד עם דרכון ישראלי, ולכן על פי החוק הבינלאומי תאילנד תסכים לשוחח עם ישראל רק לגביו, בעוד כל היתר נכנסו עם דרכונים רוסיים.
בי-2 היא להקת רוק שהוקמה בשנת 1988, ומאז עברה כמה גלגולים. מייסדיה הם שני ישראלים - אלכסנדר אומן (שידוע בכינויו שורה) ואיגור בורטניק (לובה). את הלהקה הקימו בשנת 1988 בבלארוס עוד כשהייתה חלק מברית המועצות. בורטניק עלה לישראל בינואר 1991 כשהיה בן 20, ועבד כשומר באתר בנייה. גם אומן עלה לארץ באותה השנה, כשהיה בן 19, ועבד באבטחה. בזמנם הפנוי המשיכו השניים לנגן ולשיר.
בישראל התחילו להופיע בלהקה ותפסו מקום ראשון בפסטיבל רוק בירושלים אבל בסוף שנת 1993 שורה עזב את ישראל ונסע לאוסטרליה אחרי שנתיים בארץ. לובה המשיך לעבוד כמאבטח באתרי בנייה ושירת בצה"ל ועבד אחר כך בגרפיקה ממוחשבת. תקופה ארוכה היה בינו לבין שורה נתק. בינתיים באוסטרליה שורה הקים להקה משלו.
בשנת 1998 גם לובה עזב את ישראל ונסע לאוסטרליה כדי להצטרף לשורה. בשנת 1999 הם עברו מאוסטרליה לרוסיה והקימו מחדש את הלהקה Bi-2. כל השנים המשיכו להגיע לביקורים בישראל וגם להופיע בארץ. יש להם לא מעט מעריצים בישראל.