השתתפות הסרט הישראלי "העיר הזאת" בתחרות הראשית של פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בייג'ינג (Beijing International Film Festival) בוטלה ברגע האחרון - לדברי גורמים מדיניים מסיבות מדיניות, וזאת על רקע היחסים המתוחים בין ישראל לבין סין שהחריפו מאז 7 באוקטובר.
צוות "העיר הזאת" - שכלל את הבמאי והשחקן עמית אולמן, השחקנית מוריה אקונס וצמד המפיקים אלעד פלג ואהרון פאר - אמור היה לטוס לבייג'ין ביום ראשון האחרון (21 באפריל) ולהשתתף יומיים לאחר מכן בהקרנה הראשונה בתחרות, שנחשבה גם לבכורה האסייתית של הסרט - אך בבוקר יום ראשון נמסר להם כי הכרטיסים בוטלו בשל "בעיה בהזמנת הטיסה" וכי הם עומלים במרץ כדי לפתור את התקלה ויעדכנו בהקדם בנוגע לטיסתם - אולם מאז נציגי הפסטיבל חדלו מלענות להודעות. לאחר שהתברר כי גם הקרנת הסרט בפסטיבל בוטלה - נציגה מטעם הפסטיבל השיבה להפקה כי היא מתנצלת שכן היא אהבה את הסרט, אבל "אין לה ברירה".
2 צפייה בגלריה
מתוך "העיר הזאת"
מתוך "העיר הזאת"
מתוך "העיר הזאת"
(צילום: מישה פלטינסקי)
ההפקה יצרה קשר עם שגרירות ישראל בבייג'ינג שניסתה להתערב בצינורות המדיניים כדי לבטל את רוע הגזירה, וגם בחטיבת קשרי תרבות ומדע במשרד החוץ ניסו לפעול מול הסינים. עם זאת, הפעילות המדינית לא צלחה. מדובר במכה לתרבות הישראלית, ומכה קשה להפקה בפרט, שכן מדובר בחודשיים של הכנות ותיאומים שירדו לטמיון, כשהצוות כאמור קיבל הודעה בהתראה של פחות מיממה שהשתתפותם בוטלה.
מטעם ההפקה נמסר כי הם "מצרים על כך שלמרות ההזדמנות הנפלאה לחשוף את הסרט בבמה בינלאומית נכבדה. הפסטיבל לא רק ביטל את השתתפות הסרט בתחרות, אלא גם את ההקרנות החגיגיות הנוספות שתוכננו לסרט ללא הסבר רשמי. ההפקה מבינה שהסיבה להחלטה הפתאומית אינה נעוצה בבעיות טכניות אלא ממניעים אחרים. אנו תקווה שיתגלו הזדמנויות עתידיות להציג את העבודה המשמעותית והחשובה הזאת לקהל רחב יותר ברחבי העולם".
בשיחות עם ynet, גורמים מדיניים אישרו כי השתתפות הסרט בפסטיבל בוטלה מסיבות מדיניות. נספחת התרבות בשגרירות בבייג'ינג הייתה איתם בקשר מרגע שהודיעו להם, וניסתה לסייע להם עם התוכניות להגעתם. הגעת תרבות ישראלית לסין מאד חשובה לשגרירות ישראל במקום, שמשקיעה בכך מאמצים רבים. במקביל לפסטיבל, תוכנן להתקיים גם אירוע קטן בשגרירות עם הנציגים ואנשי קשר נוספים. כעת, בישראל מצרים על ביטול ההשתתפות.
2 צפייה בגלריה
קאסט "העיר הזאת" באולפן ynet
קאסט "העיר הזאת" באולפן ynet
קאסט "העיר הזאת" באולפן ynet
(צילום: אביגיל עוזי)
בחודשים האחרונים יחסי ישראל וסין נמצאים במשבר חריף שקשור גם למלחמה, אולם גם למתיחות בין ארצות הברית לסין. הסינים נמנעו מלגנות את החמאס על מתקפת 7 באוקטובר, למרות שלפחות ארבעה אזרחים סינים נרצחו במתקפת ארגון הטרור. הסינים אף התבטאו ואמרו שהתנגדות מזוינת לכיבוש היא לגיטימית.
מעבר לכך, הופעלו סנקציות נוספות - סין לא גינתה את הטרור הימי החות'י שפוגע גם בספינות סיניות; היא הודיעה שתפסיק לשלוח עובדים סינים לישראל - דבר שפגע קשות בענף הבנייה; חברת הספנות הסינית הממשלתית קוסקו הודיעה בתחילת השנה שהיא מפסיקה לפקוד את הנמלים בישראל; וכאשר בן זוגה של קונסולית ישראלית בסין נדקר על ידי מוסלמי בבייג'ין - הסינים לא רק שלא גינו, אלא התעלמו מהתקרית לגמרי ושר החוץ הסיני נפגש עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל, ובחר להתמקד בזכות השיבה של הפלסטינים. נשיא סין אף אמר שהצעדים של ישראל הם מעבר להגנה עצמית.
בנוסף על כך, בחסות ממשלת סין מופצת ברשתות החברתיות תעמולה אנטי-ישראלית המיועדת להשפעה על דעת הקהל ברחבי העולם. תחקיר "הניו יורק טיימס" מצא כי סין, רוסיה ואיראן מנהלות קמפיין חסר תקדים לתמיכה בחמאס, בעוד מחקר אחר מצא כי הסינים מנסים לפגוע בארצות הברית באמצעות קמפיין אנטי-ישראלי ברשתות החברתיות.