הבמאי פאולו טביאני, שנחשב יחד עם אחיו ויטוריו לאחד מגדולי הקולנוענים האיטלקים, הלך לעולמו היום (ה') והוא בן 92, כך מדווחת סוכנות הידיעות AFP.
2 צפייה בגלריה
פאולו טביאני
פאולו טביאני
פאולו טביאני
(צילום: Sebastian Reuter/Getty Images)
על פי הדיווח טביאני הלך לעולמו ברומא לאחר "מחלה קצרה". מי שבישר על דבר מותו הוא ראש העיר רומא, רוברטו גואלטיירי. "מדובר באמן גדול של הקולנוע האיטלקי שעוזב אותנו. עם אחיו ויטוריו, הוא יצר סרטים בלתי נשכחים, עמוקים ומחויבים", ספד לו ב-X (טוויטר לשעבר).
טביאני נולד ב-1931 בטוסקנה למשפחה אנטי-פשיסטית שטיפחה אצלו ואצל אחיו (שהיה גדול ממנו בשנתיים והלך לעולמו ב-2018) את הרגישות לנושאים חברתיים ואת האהבה לתרבות. צמד האחים פעל יחד בעולם הקולנוע במשך כחמישה עשורים ולאורך הדרך זכה בשבחים רבים.
אחד מהסרטים הבולטים שיצרו הוא "פאדרה פדרונה" ("אבא-בוס" בתרגום חופשי), סרט מטלטל המספר על רועה צאן בסרדיניה שניסה להימלט מאביו השתלטן שבגלל קשיים כלכליים אילץ אותו לנטוש את בית הספר, והותיר אותו אנאלפביתי עד גיל 20. הסרט זיכה את השניים בפרס דקל הזהב היוקרתי בפסטיבל קאן ב-1977.
2 צפייה בגלריה
ויטוריו טביאני (מימין) ופאולו
ויטוריו טביאני (מימין) ופאולו
ויטוריו טביאני (מימין) ופאולו
(צילום: Umberto Montiroli)
בפרס חשוב נוסף - דב הזהב בפסטיבל ברלין, זכו צמד האחים כשכבר היו בשנות ה-80 לחייהם, על סרטם הדוקומנטרי "קיסר חייב למות", שעקב אחרי אסירים שמעלים את הצגתו של שייקספיר. סרטם האחרון משנת 2017, Una Questione Privata, בוים על ידי פאולו בלבד בשל מצבו הבריאותי של ויטוריו.
לאחר מותו של ויטוריו, פאולו ביים סרט אחרון לבדו Leonora Addio, שהוצג בפסטיבל ברלין ב-2022. ב-1986 השניים זכו בפרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה כאות הוקרה על פועלם בתחום הקולנוע.