פרשיית השיעול של הקצין צ'רלס אינגרם, שהואשם בתחילת שנות האלפיים בכך שרימה את דרכו אל המיליון בתוכנית "מי רוצה להיות מיליונר", הייתה בוודאי נוחלת הצלחה בימים אלה. לפי ההאשמות, אינגרם ידע אז את התשובות הנכונות של השעשועון רק בזכות אדם אחר שנכח באולפן, וסימן לו אותן באמצעות שיעול. דמיינו לעצמכם אם כן אולפן צילומים בעיתות קורונה - מרוב שיעולים לא היו שומעים את היער, וכל חשד שהיה עולה עקב שיעול אקראי היה עוסק בעיקר בהידבקות בנגיף, ובטח שלא באופציה שמישהו מקצר את דרכו לפרס הראשון.
אבל אינגרם, איש צבא ותיק ומוערך, השתתף בשעשועון זמן קצר בלבד לאחר שהועלה בטלוויזיה הבריטית. בעקבות התנהגות שהוגדרה על ידי ההפקה כ"מוזרה", החליטו מפיקי התוכנית להשעות את זכייתו במיליון לירות שטרלינג. בחינה מדוקדקת של הקלטת התוכנית הביאה גם את המפיקים להאמין בכך שהוא ואשתו דיאנה, שנכחה אף היא באולפן, השיגו את המיליון במרמה.
חקירת משטרה נפתחה לאחר מכן ובני הזוג, יחד עם שותפם השלישי טקו ויטוק, הועמדו למשפט עם מושבעים, ונמצאו בסופו אשמים. גזר הדין שהוטל עליהם כלל קנסות ושנה וחצי של מאסר על תנאי. בתגובה ערערו בני הזוג שוב ושוב עד שהקנסות הופחתו משמעותית. במקביל, הם המשיכו לטעון שמדובר ברצף אומלל של צירופי מקרים ושהם חפים מפשע - טענה שהם מחזיקים בה עד היום.
2 צפייה בגלריה
מתוך "השעשועון"
מתוך "השעשועון"
נוכלים או חפים מפשע? מתוך "השעשועון"
(צילום: באדיבות HOT ו - NEXT TV)
הפרשייה כיכבה באותם ימים בצהובונים של בריטניה כשבני הזוג אינגרם הוצגו באופן תמידי כנוכלים, עד שב-2018 הפך אותה המחזאי ג'יימס גראהם למחזה מצליח שבו הקהל מתבקש להחליט בעצמו אם אינגרם הוא באמת נוכל או רק אדם תמים שניסה "לבדר" את הקהל כדי לספק טלוויזיה טובה. המחזה מעלה אף את הסברה שהפקת התוכנית עיוותה את ההקלטה (שאכן נערכה על ידה) כדי להשפיע על המושבעים ולחסוך מעצמה את תשלום הפרס. לפני שנתיים הפך גראהם את המחזה למיני סדרה בת שלושה פרקים ששודרה ב-ITV הבריטית - אותה רשת שבה עלה לראשונה "מי רוצה להיות מיליונר?" - ועכשיו היא מגיעה גם ל-HOT.
הקו העלילתי של גרהאם בסדרה "השעשועון" (Quiz) ברור. בניגוד למשפט התקשורתי, שלמעשה חרץ את דינם של הזוג אינגרם (ושל ויטוק), המחזאי מקפיד להציג לצופה אפשרות נוספת - שהזוג אינגרם למעשה כלל לא רימה. גם אם עד הרגע האחרון מתקשה הצופה להגיע למסקנה חד משמעית באשר לחפותם, נדמה שכל האלמנטים ב"השעשועון" מנתבים אותו לחבב את הזוג ולהאמין לו. הליהוק בהחלט תומך בתחושה הזאת. מתיו מקפדיין ("יורשים") ושאן קליפורד ("פליבג") מגלמים באופן מעורר אמפתיה זוג ממעמד הביניים ששילם מחיר כבד על מעשה הרמייה שלהם לכאורה - הכלב שלהם נורה ואינגרם הועזב מתפקידו בצבא. לעומתם זוכים אנשי ההפקה בסדרה לתיאור מגוחך המכיל את כל מה שרע באנשי טלוויזיה - ציניים וחסרי לב שלוקחים את עצמם ברצינות מטרידה. מייקל שין ("פרוסט/ניקסון", "הסקס של מאסטרס") שמגלם את מגיש השעשועון, כריס טרנט, תומך גם הוא בגרסתם של הזוג, אם כי במציאות עמדתו הייתה שונה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "השעשועון"
מתוך "השעשועון"
מתוך "השעשועון"
(צילום: באדיבות HOT ו - NEXT TV)
"השעשועון" אינה סדרה חדשנית והיא אפילו מיושנת בדרכה, ולא רק משום שעברו שנתיים מאז שודרה במקור. היא בנויה כמו הסדרות הבריטיות הישנות – הפרק הראשון מציג את האופן שבו הומצא "מי רוצה להיות מיליונר", והחל מאמצע הפרק השני עובר מרכז הכובד למשפחת אינגרם – הזוג ואחיה של דיאנה, כמו גם לקהילת המעריצים שמתגבשת סביב המשחק ומנסה לפצח אותו.
אלא שההופעה שובת הלב והאנושית של קליפורד ומקפדיין בהחלט סוחפת את הצופה להמשיך איתם הלאה. שניהם מצליחים לשדר את מלוא המצוקה של הדמויות שלהם מצד אחד, ומספקים בידור איכותי עם סיפור מותח מהצד השני - אפילו שסופו כבר ידוע מראש. ההצגה המקבילה של שני הנרטיבים בהחלט מאתגרת את הצופה וגורמת לו לתהות באיזה צד מונחת האמת, והעובדה שמדובר בשלושה פרקים בני שעה בערך הופכת את "השעשועון" לממתק בריטי מהנה, מעורר מחשבה ואפילו נוגע ללב בדרכו.